Sborník publikovaných příspěvků z konference Kurikulum v proměnách školy 20. - 21. 6. 2007 Pedagogická fakulta MU |
Zpět na úvodní stranu
doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc.
Sebereflexe, komunikace a socio-konstrukce reality
SLAVÍK, J. Sebereflexe, komunikace a socio-konstrukce reality. In JANÍK, T.; KNECHT, P.; NAJVAROVÁ, V. (eds.) Příspěvky k tvorbě a výzkumu kurikula. Brno : Paido, 2007, s. 11-19. ISBN 978-80-7315-153-9
Anotace: Žáci se musí ve škole učit mnoho pojmů a operačních strategií. Jsou-li úspěšní,
získávají nástroje pro činnost ve specifickém obsahovém poli - v oboru nebo profesi. Ale přitom
se ze zřetele obvykle ztrácí spojení mezi disciplínou a osobním přístupem ke světu, který
je disciplínou "vytvářen". Tím uniká souvztažnost mezi odbornými a humánními (etickými,
sociálními) aspekty vzdělávání. V daném kontextu se článek soustřeďuje na úlohu sebereflexe
a komunikace pro sociální a individuální konstrukci reality během školního vzdělávání.
Autor dokazuje, že žáci jsou schopni porozumět principům a smyslu socio-konstrukce reality,
jestliže mohou reflektovat procesy udávání důvodů nebo vysvětlování v komunikačních
událostech výuky.