|
|
JANÍK, T.; KNECHT, P.; NAJVAROVÁ, V. Příspěvky k výzkumu a tvorbě kurikula. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-153-9.
Monografický sborník je jedním z výstupů konference Kurikulum v proměnách školy, která se konala 20.-21. 6. 2007 na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity. Cílem příspěvků uveřejněných v tomto sborníku je přispět k ujasnění problematiky zkoumání a vytváření kurikula a poukázat na vybrané metodologické přístupy, které se v dané oblasti rozvíjejí.
|
|
MAŇÁK, J.; KNECHT, P. (eds.). Hodnocení učebnic. Brno : MU, 2007. ISBN 978-80-7315-148-5.
Sborník obsahuje 12 studií zaměřujících se na problematiku učebnic. Editoři si kladou za cíl podnítit vědeckou diskusi na téma evaluace učebnic, zejména v souvislosti s novými přístupy a metodami.
|
|
MAŇÁK, J.; KLAPKO, D. (eds.). Učebnice pod lupou. Brno : MU, 2006. ISBN 80-7315-124-3.
Do sborníku věnovaného problematice výzkumu učebnic přispěli J. Průcha, D. Greger, T. Janík, D. Klapko, J. Maňák, E. Janoušková, P. Knecht, A. Jůvová, J. Kubrická a V. Najvarová. Jejich příspěvky se vztahují k různým aspektům tvorby a hodnocení učebnic.
|
|
MAŇÁK, J.; JANÍK, T. (eds.). Absolvent základní školy. Brno : MU, 2007. ISBN 978-80-210-4402-9.
Monografický sborník je výstupem za třetí rok řešení projektu GA ČR 406/05/0246 Obsahová dimenze kurikula základní školy. Obsahuje celkem 34 studií od autorů z České republiky i ze zahraničí, které mapují aktuální problémy kurikula současné české základní školy.
|
|
MAŇÁK, J.; JANÍK, T. (ed.). Problémy kurikla základní školy. Brno : MU, 2006. ISBN 80-210-4125-0.
Monografický sborník je výstupem za druhý rok řešení projektu GA ČR 406/05/0246 Obsahová dimenze kurikula základní školy. Obsahuje celkem 34 studií od autorů z České republiky i ze zahraničí, které mapují aktuální problémy kurikula současné české základní školy.
|
|
MAŇÁK, J.; JANÍK, T. (eds). Orientace české základní školy. Brno : MU, 2005. ISBN 80-210-3870-5.
Monografický sborník je výsledkem prvního roku řešení grantového projektu GA ČR č. 406/05/0246 Obsahová dimenze kurikula základní školy. Sborník obsahuje příspěvky řešitelů projektu a také studie předních odborníků od nás i ze zahraničí, kteří se touto problematikou zabývají. Přináší řadu hodnotných studií k otázkám základní školy a je určen jednak širší odborné veřejnosti, jednak studentům učitelství a doktorandům, ale i dalším zájemcům.
|
|
Orbis scholae 1/2007. Praha : PedF UK, 2007. ISSN 1802-4637.
Monotematické číslo odborného periodika, které vydává Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání PdF UK Praha ve spolupráci s Centrem pedagogického výzkumu PdF MU Brno. Orbis scholae 1/2007 s podtitulem Kurikulum v proměnách školy obsahuje 9 studií, věnujících se problematice kurikula.
|
|
Orbis scholae 1/2006. Praha : PedF UK, 2006. ISBN 80-7290-278-4.
První číslo odborného periodika, které vydává Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání PdF UK Praha ve spolupráci s Centrem pedagogického výzkumu PdF MU Brno. V Orbis scholae 1/2006 je formou sedmi odborných studií představena vize řešení projektu LC 06046 Centrum základního výzkumu školního vzdělávání.
|
|
JANÍK, T. Pedagogical Content Konwledge nebo Didaktická znalost obsahu. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-139-3.
Publikace je výstupem z prvního roku řešení projektu GA ČR 406/06/P037 Didaktická znalost obsahu jako klíčový koncept kurikulární reformy, jehož cílem je mimo jiné pomoci rozvíjet kurikulární a oborově didaktický výzkum zaměřený na procesy vyučování a učení.
|
|
JANÍK, T.; MIKOVÁ, M. Videostudie: výzkum výuky založený na analýze videozáznamu. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-127-8.
Publikace shrnuje zkušenosti autorů s realizací výzkumu výuky, při němž se využívá videozáznamu. Z obsahu: 1) Co je to videostudie; 2) Přehled o videostudiích (1995-2005); 3) Jak se dělá videostudie; 4) Postup a výsledky CPV videostudie fyziky; 5) Metodologické otazníky videostudií; 6) Videozáznam výuky v učitelském vzdělávání.
|
|
MAŇÁK, J.; ŠVEC, V., ŠVEC, Š. (eds.). Slovník pedagogické metodologie. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-210-3802-0.
Slovník pedagogické metodologie je kolektivním dílem, které zprostředkovává základní pojmy z oblasti metodologie pedagogiky.
|
|
MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. (ed.). Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
Stručná příručka přináší informace, které mohou sloužit zejména začínajícím badatelům jako příklad hledání účinné cesty k pedagogickému poznání (J. Maňák), podávají úvod do problematiky kvalitativního výzkumu (V. Švec), poskytují vhled do akčního výzkumu (T. Janík) a vysvětlují problémy spojené s projektováním a přípravou diplomových (bakalářských) prací (J. Němec).
|
|
JANÍK, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-7315-080-8.
Monografie je výstupem řešení grantového projektu GA ČR 406/02/1247 Implicitní pedagogické znalosti a možnosti autoregulace procesu jejich rozvíjení. Autor v ní zaměřuje svoji pozornost na učitele a jeho pedagogické znalosti, které chápe jako jeden z pilířů, jež zakládají profesionalitu učitele. Kniha je rozčleněna do osmi kapitol: 1) Učitelské vzdělávání a kompetence učitele, 2) Pedagogické znalosti učitele, 3) Znalost a další pedeutologické kategorie, 4) Pedagogická znalost jako výzkumné téma, 5) Diagnostikování pedagogických znalostí, 6) Výzkum pedagogických znalostí studentů, 7) Cesty rozvíjení pedagogických znalostí, 8) Poznatkové báze učitelství.
|
|
JANÍK, T.; HAVEL, J. (ed.). Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. Brno : MU, 2005. ISBN 80-210-3884-5.
Sborník příspěvků z mezinárodního semináře "Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů", kterou pořádala Katedra pedagogiky a Centrum pedagogického výzkumu PdF MU dne 9. 12. 2005. Jednotlivé příspěvky autorů z České republiky, ze Slovenska a ze Slovinska se zaměřují na objasnění role pedagogických praxí v profesním rozvoji studentů učitelství.
|
|
HAVEL, J.; JANÍK, T. (ed.). Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů. Brno : MU, 2004. ISBN 80-210-3378-9.
Sborník příspěvků z mezinárodní konference "Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů", kterou pořádala Katedra pedagogiky a Centrum pedagogického výzkumu PdF MU dne 24. 2. 2004. Jednotlivé příspěvky autorů z České republiky, ze Slovenska a z Rakouska se zaměřují na objasnění významu, funkce a zejména možností pedagogické praxe v učitelském studiu.
|
|
JANÍK, T. (ed.). Úloha fakultního cvičného učitele a fakultní cvičné školy v přípravě budoucího učitele. Brno : MSD, 2002. ISBN 80-86633-01-2.
Sborník příspěvků z mezinárodní konference, kterou pořádala katedra pedagogiky PdF MU dne 26. 4. 2002. Jednotlivé příspěvky autorů z České republiky, ze Slovenska a z Rakouska věnují pozornost úloze fakultního cvičného učitele a fakultní cvičné školy v učitelském vzdělávání.
|
|
MUŽÍK, V; JANÍK, T; WAGNER, R. (eds.). Neue Herausforderungen im Gesundheitsbereich an der Schule: Was kann der Sportunterricht dazu beitragen? Brno : MU, 2006. ISBN 80-210-4149-9.
Publikace je výsledkem rokování odborníků o výchově ke zdraví z hlediska školní tělesné výchovy. Konference se konala v Telči (20. - 24. 8. 2006) za podpory výzkumného záměru MŠMT ČR Škola a zdraví pro 21. století (MSM0021622421). Konference se zúčastnili vědečtí pracovníci z České republiky, Švýcarska, Rakouska a Německa. Publikace mj. obsahuje příspěvky účastníků v němčině a v angličtině a je přístupná široké vědecké obci v Evropě. Každý příspěvek opatřen abstraktem v němčině, angličtině a v češtině.
|
|
KNECHT, P. (ed.). Výzkum aktuálních problémů pedagogiky a oborových didaktik. Brno : MU, 2006. ISBN 80-210-416.
Sborník "Výzkum aktuálních problémů pedagogiky a oborových didaktik" je výstupem ze stejnojmenné konference, která se konala dne 30. listopadu 2006 na Pedagogické fakultě MU v Brně.
|
|
HANUŠOVÁ, S; NAJVAR, P. (eds.). Foreign Language Acquisition at an Early Age. Brno : MU, 2006. ISBN 80-210-4149-8.
Sborník obsahuje příspěvky v českém a anglickém jazyce, které zazněly na konferenci "Foreign Language Acquisition at an Early Age" pořádané Katedrou anglického jazyka a literatury a Centrem pedagogického výzkumu PdF MU dne 16. března 2006. Obsahuje příspěvky českých i zahraničních odborníků na téma rané výuky cizích jazyků.
|
|
ŠVEC, V. (ed.). Od implicitních teorií výuky k implicitním pedagogickým znalostem. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-7315-092-1.
Monografie je výstupem řešení grantového projektu GA ČR 406/02/1247 Implicitní pedagogické znalosti a možnosti autoregulace procesu jejich rozvíjení. Nechává nahlédnout do tvůrčí dílny skupiny pedagogů a psychologů, která se pokoušela společně přemýšlet nad problémem, který by se dal rozložit do několika otázek: Co je zdrojem studentova (učitelova) pedagogického jednání? Z čeho se toto jednání odvíjí? Jak souvisí vnější (explicitní) složka jednání s vnitřní (implicitní) složkou. Jak podporovat studentovo poznávání sebe sama, žáků, práce s učivem, pedagogické komunikace?
|
|
ŠVEC, V. Pedagogické znalosti učitele. Teorie a praxe. Praha : ASPI, 2005. ISBN 80-7357-072-6.
Publikace uvádí čtenáře do problematiky teorie, praxe a výzkumu pedagogických znalostí učitelů. Mohou ji využít studenti učitelství (budoucí učitelé), vzdělavatelé těchto studentů, učitelé na různých typech a stupních škol a všichni ti, do jejichž pracovní nebo zájmové činnosti patří vzdělávání, výcvik a výchova dětí, mládeže i dospělých.
|
|
JANÍK, T.; MUŽÍK, V.; ŠIMONÍK, O. (ed.). Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu [CD-ROM]. Brno : MU, 2004. ISBN 80-210-3474-2.
Ve dnech 13. 9. a 14. 9. pořádala Pedagogická fakulta MU v Brně pracovní konferenci s názvem Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu, jejímž cílem bylo podpořit rozvoj oborových didaktik na fakultách, které mají učitelské studijní programy. Těžiště jednání bylo především v sekcích podle jednotlivých (příbuzných) oborů. Součástí sborníku anotací z této konference jsou i příspěvky na CD-ROM od více než 120 českých i slovenských účastníků, které dokumentují současný stav oborových didaktik a naznačují perspektivy jejich dalšího rozvoje.
|
|
MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. (eds.). Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
Publikace sleduje linii moderní pedagogiky, která respektuje aktivitu a samostatné úsilí žáka jako určující tendenci rozvíjející se osobnosti, klade důraz na porozumění, péči a pomoc ze strany učitele; věnuje pozornost klasickým výukovým i aktivizujícím metodám.
|
|
ŠVEC, V. Životní cesta jako proces výchovy a sebevýchovy. Dialogy s Josefem Maňákem nejen o pedagogice. Brno : Konvoj, 2003. ISBN 80-7302-056-4.
Životní cesta jako proces výchovy a sebevýchovy je publikací, která přináší dialogy Vlastimila Švece s Josefem Maňákem nejen o pedagogice.
|
|
MAŇÁK, J.; JANÍK, T. Bulletin Centra pedagogického výzkumu 2006. Brno : CPV, 2007. ISBN 978-80-210-4237-7.
Osm čísel Bulletinu CPV, které vyšly v průběhu roku 2006, bylo redakčně zpracováno a souborně vydáno formou tohoto sborníku. Příspěvky se vztahují zejména k tématům oborově zaměřeného pedagogického výzkumu, zabývají se problematikou kurikula základní školy a analyzují problémy doktorských studijních programů na PdF MU. Současně čtenářům nabízejí recenze publikací vydaných v průběhu roku 2006 v CPV PdF MU.
|
|
MAŇÁK, J.; JANÍK, T. Bulletin Centra pedagogického výzkumu 2005. Brno : CPV, 2005. ISBN 80-86633-41-1.
Devět čísel Bulletinu CPV, které vyšly v průběhu roku 2005, bylo redakčně zpracováno a souborně vydáno formou tohoto sborníku. Příspěvky se vztahují zejména k problematice oborových didaktik a kurikula. Vedle přehledových a teoretických studií se v Bulletinu CPV 2005 objevují i recenze a zprávy z konferencí a seminářů.
|
|
MAŇÁK, J.; JANÍK, T. Bulletin Centra pedagogického výzkumu 2004. Brno : CPV, 2004. ISBN 80-86633-25-X.
Šest čísel Bulletinu CPV, které vyšly v průběhu roku 2004, bylo redakčně zpracováno a souborně vydáno formou tohoto sborníku. Příspěvky se vztahují zejména k didaktické problematice.
|
|
MAŇÁK, J.; JANÍK, T. Centrum pedagogického výzkumu PdF MU v Brně 2005/2006 - zpráva o činnosti. Brno : CPV, 2006. ISBN 80-86633-55-1.
Zpráva za třetí rok činnosti Centra pedagogického výzkumu PdF MU v Brně podává přehled uskutečněných, probíhajících a plánovaných aktivit.
|
|
MAŇÁK, J.; JANÍK, T. Centrum pedagogického výzkumu PdF MU v Brně 2004/2005 - zpráva o činnosti. Brno : CPV, 2005. ISBN 80-86633-34-9.
Zpráva za druhý rok činnosti Centra pedagogického výzkumu PdF MU v Brně podává přehled uskutečněných, probíhajících a plánovaných aktivit.
|
|
MAŇÁK, J.; JANÍK, T. Centrum pedagogického výzkumu PdF MU v Brně 2003/2004 - zpráva o činnosti. Brno : CPV, 2004. ISBN 80-86633-19-5.
Zpráva za první rok činnosti Centra pedagogického výzkumu PdF MU v Brně má spíše informační než bilanční charakter. Podává přehled uskutečněných, probíhajících a plánovaných aktivit, ukazuje celkové zaměření CPV a podává svědectví jak o jeho orientaci, tak o dosažených výsledcích.
|
|
|