Základy fyzikálního a chemického učiva – 4. lekce

 

Do textu doplňte podle videozáznamu chybějící slova nebo vyberte platnou variantu z nabídky. Odpovězte na položené otázky.

 

Voda – surovina v nebezpečí

Za jednu minutu se na planetě Zemi odpaří ................... tun vody. Z tohoto množství většina ve srážkách spadne zpět do moří a oceánů, pouze ...................... je větrem odnesena nad souš.

Jak vznikly krápníkové jeskyně? ..................................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................................................................................

V přírodě se voda čistí samovolně buď ............................., nebo prostřednictvím ........................... nebo působením ..............................

......................................... . Tyto procesy samočištění jsou však dnes již nepostačující, protože člověk vodu velice znečišťuje např. ............................................... nebo .............................................

Domy a silnice ve městech narušují přirozený oběh vody zahrnující také doplňování spodní vody, protože .......................................

........................................................ .

Pro nedostatek kvalitní spodní vody je člověk nucen k pití používat nejen vodu spodní, ale také ........................... a ............................

 

Úprava vody ve vodárnách

1)       Pevné příměsi se odstraňují pomocí .................... ........................... .

2)       Ty se občas musejí proudem vzduchu rozvířit, aby .............................................................

3)       Část příměsí ve vodě je zneškodněna v procesu oxidace vody. To se provádí pomocí látky se vzorcem O3, která se nazývá ......................... Ten se vyrábí v zařízení nazývaném .............................

4)       Z ozonu se uvolňuje ................................ kyslík, který působí silně .............................. a rozkládá velké molekuly nečistot na .............................. částice, které se pak snadno odstraní např .........................................

5)       Bezprostředně před použitím je voda desinfikována pomocí .............................................

6)       Takto pracně získaná voda se zčásti použije na pití, většina však slouží k ................................................................................... .........................................................................................................................................................................................................

 

Z lidských činností nejvíce vody spotřebuje .................................................................

Tabulka znázorňuje spotřebu vody na výrobu různých výrobků. Doplňte ji:

 

výrobek

spotřeba vody (v litrech)

1 litr mléka

 

100 g papíru

 

1 kg cukru

 

1 litr benzínu

 

5 CD disků

 

 

Pro chlazení v elektrárnách musí být voda v kotli MĚKKÁ / TVRDÁ, aby se netvořil ...........................................

 

Čištění odpadních vod

Mechanické čištění (odstraní ...................... nečistot):

1)       Hrubé nečistoty jsou zadrženy na ............................

2)       Písek, půda a štěrk se usazují v tzv. ....................  .......................... .

3)       V čiřicí nádrži se zbývající nečistoty převádějí na ...........................

Biologické čištění

Řada organických látek může být odstraněna působením ........................................ . Aby mohly žít, je do reaktorů nutno zavádět ..........................................., který se tam zavádí ZBOKU, ZESPODU, SHORA. V ................................ nádrži se usazují odumřelé  .................................................., přičemž vzniká ...................................... Část se ho vrací zpět do reaktoru, kde slouží jako ..............................................................................., zbytek se ukládá do tzv. ............................. ...................................... Vznikající plyn může sloužit jako ....................................................... pro .............................. .

Chemické čištění

provádí VŠECHNY / VĚTŠINA / MÁLOKTERÉ čističky. Chemické škodliviny se z vody odstraní pomocí NEUTRALIZACE / OXIDACE / SRÁŽENÍ / SUBLIMACE / DESTILACE. Takto se zneškodňují např. ....................................... . Vzniklá sraženina se usazuje v  .................................. .

 

Přes veškeré úsilí se daří čistit jen .......................... odpadních vod, takže se čistota vody stále ................................ .


Ozon

Kyslík se normálně vyskytuje v molekulách o složení .......... nebo jako tzv. ......................... .

Barva koncentrovaného plynného ozonu:......................... Barva kapalného ozonu: .............................................................

Barva krystalků ozonu: ...............................................................................

Účinky ozonu: SILNĚ / SLABĚ             KYSELÉ / ZÁSADITÉ / OXIDAČNÍ / REDUKČNÍ . Příčinou tohoto chování je, že z ozonu snadno vzniká tzv. .......................... kyslík se vzorcem ................ , který je chemicky ....................... aktivní.

Ozon se používá k ...................................................... a ................................................... . Ve vzduchu i v malém množství působí na organismy ............................................  Jeho přítomnost je možno dokázat např. pomocí ..................................................................

Množství ozonu v atmosféře se měří pomocí zařízení nazývaného .....................................................  Ne každý ví, že množství ozonu v lese je VĚTŠÍ / STEJNÉ / MENŠÍ jako jinde v přírodě.

Ozon v přírodě vzniká působením ...................................... pocházejícího ze slunce na kyslík O2:

O2 ®2 O
O + O2 ® O3

 

Vzniklý ozon se samovolně rychle ....................... , takže na povrchu Země má nízkou koncentraci. Působením člověka vzniká např. při s....................., v okolí l................ t...................., x............... a v okolí uměle vyvolaných e................ v.......................... Je-li tedy možno, je vhodné tyto práce provádět v ....................................................................... Dále vzniká ve velkém množství jako odpadní plyn z e......................... V přírodě (kromě UV záření) může vzniknout také působením ..................... při bouřce.

Normální koncentrace ozonu ve vzduchu je ................... mg / m3, ale může stoupnout až na ........................

Účinky zvýšené koncentrace ozonu na lidi: d.........................d..................c..........................., n......................., z.......................

Oxid dusičitý z výfukových plynů vlivem UV záření reaguje s kyslíkem (doplňte rovnici): NO2 + O2 ® ......... + ..........
Vzniklý oxid dus............ pak reaguje s dalším atomem kyslíku za obnovení oxidu dusičitého. Tento proces se opakuje tak dlouho, dokud oxid dusičitý není ....................................

Na horách je koncentrace ozonu VĚTŠÍ / STEJNÁ / MENŠÍ než v nížinách, protože vzniká působením UV záření na kyslík, přičemž filtrační účinek atmosféry na UV záření je na horách VĚTŠÍ / STEJNÝ / MENŠÍ než v nížinách.

Ve výšce ............. až ................. km nad zemí je tzv. ozonová vrstva. Ta absorbuje UV záření dopadající na Zemi ze ....................... Pro život je UV záření ..........................

Ozon v ozonové vrstvě je v současnosti rozkládán. Hlavní příčinou jsou c.............................. u............................... a z nich se uvolňující radikál c.......................................... a z něj vznikající oxid ...................................................., který rozkládá ozon.

V zimě je oxid ..................... zamrzlý v antarktických oblastech v ledu. Na jaře při tání se ..................... a způsobuje .................... ..................................................

V roce ......................... byla nad Antarktidou pozorována ozonová díra velikosti S..................... A..........................., která se později zaplnila díky ......................................................... z .................................................................

Nadbytek UV záření dopadajícího v důsledku ozonové díry na povrch Země způsobuje ............................................................. u ovcí a z........................ o....................... až o................................... u fytoplanktonu, který je základem p........................... ř..........................

Závěr: Nadbytek přízemního ozonu i nedostatek ozonu v ozonosféře jsou důsledkem l........................... č......................... a jsou pro život škodlivé.