Informace o projektu
Obsahová analýza přírodovědných učebnic pro 6. ročník základních škol se schvalovací doložkou pro školní rok 2008/2009

Kód projektu
MUNI/41/045/2009
Období řešení
1/2009 - 12/2009
Investor / Programový rámec / typ projektu
Masarykova univerzita
Fakulta / Pracoviště MU
Pedagogická fakulta
Klíčová slova
Učebnice, obsahová analýza, projektové kurikulum

Obsahovou analýzu učebnic používáme pro popis variability jednotlivých témat učiva. Na jejím základě může být vytvořen nový systém metodologie zkoumající projektovou část kurikula. Autorka analyzuje a obsahově hodnotí všechny české učebnice přírodopisu pro
6. ročník základní školy, které měly pro školní rok 2008/2009 Schvalovací doložku MŠMT (učebnice ze sedmi nakladatelství), jako dílčí část její disertační práce.

Výsledky

Při analýze učebnic jsme nejdříve pracovali s tématickými celky, což jsou významové jednotky textu, chápané jako větší část textu významově sjednocené. Počet stran byl jasně stanoven v každé učebnici a vzhledem k prakticky stejné velikosti písma nebylo nutné tuto část výzkumu nijak komplikovat. Další sledovanou a analyzovanou jednotkou byly vizuální komponenty, do kterých jsme zařadili veškeré doprovodné grafy, tabulky, obrázky a schémata. Pracovní náměty byly hodně diskutovanou položkou, nakonec jsme do nich zařadili veškeré doplňující úkoly, náměty na práci, doprovodné otázky a úkoly a taktéž laboratorní práce.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.