Informace o projektu
Obsahová analýza přírodovědných učebnic pro 6. ročník základních škol se schvalovací doložkou pro školní rok 2008/2009
- Kód projektu
- MUNI/41/045/2009
- Období řešení
- 1/2009 - 12/2009
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Programy podporované ze specifického výzkumu (NESPADAJÍ SEM PROJEKTY PŘIHLAŠOVANÉ DO SOUTĚŽE VYHLÁŠENÉ NA PODZIM 2009)
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Pedagogická fakulta
- Mgr. Eva Pavlovská
- doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc.
- Klíčová slova
- Učebnice, obsahová analýza, projektové kurikulum
Obsahovou analýzu učebnic používáme pro popis variability jednotlivých témat učiva. Na jejím základě může být vytvořen nový systém metodologie zkoumající projektovou část kurikula. Autorka analyzuje a obsahově hodnotí všechny české učebnice přírodopisu pro
6. ročník základní školy, které měly pro školní rok 2008/2009 Schvalovací doložku MŠMT (učebnice ze sedmi nakladatelství), jako dílčí část její disertační práce.
Výsledky
Při analýze učebnic jsme nejdříve pracovali s tématickými celky, což jsou významové jednotky textu, chápané jako větší část textu významově sjednocené. Počet stran byl jasně stanoven v každé učebnici a vzhledem k prakticky stejné velikosti písma nebylo nutné tuto část výzkumu nijak komplikovat. Další sledovanou a analyzovanou jednotkou byly vizuální komponenty, do kterých jsme zařadili veškeré doprovodné grafy, tabulky, obrázky a schémata. Pracovní náměty byly hodně diskutovanou položkou, nakonec jsme do nich zařadili veškeré doplňující úkoly, náměty na práci, doprovodné otázky a úkoly a taktéž laboratorní práce.