Dilema kvantitativního a kvalitativního přístupu : je metodologický pluralizmus východiskem?

Varování

Publikace nespadá pod Pedagogickou fakultu, ale pod Fakultu sociálních studií. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.

Autoři

FILIP Miroslav

Rok publikování 2004
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Československá psychologie
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
Klíčová slova qualitative methodology; quantitative methodology; methodological pluralism; epistemology
Popis Studie polemizuje s řešením sporu kvantitativní a kvalitativní metodologie, jaký navrhuje metodologický pluralizmus. Snaží se ukázat, že rozdíl mezi oběma přístupy není relativní - souvisí se základními dvěma způsoby, jak můžeme poznávat svět. Vztah kvantitativní a kvalitativní modality poznání je postupně diskutován v kontextu filozofie, přírodních věd a humanitních věd. Na tomto pozadí jsou kritizovány zdroje metodologického pluralizmu v současné psychologii - neujasněné cíle poznání, neujasněnost hranic mezi kvantitativním a kvalitativním přístupem, frustrace z dosavadní neúspěšnosti ryze kvantitativní i kvalitativní podoby psychologie a aplikace vnějších pohledů na vědu v normativní metodologické diskuzi. Z této kritiky vyplývá nutnost odmítnutí pluralistického řešení. Autor naopak navrhuje kvantitativní a kvalitativní přístup v psychologii zvlášť tematizovat a systematicky aplikovat podle jejich povahy.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.