Poruchy matematických schopností žáků s dyskalkulií a jejich vliv na řešení učebních úloh ve fyzice a v matematice

PAVLÍČKOVÁ Lenka

Rok publikování 2018
Druh Odborná kniha
Popis Monografie je věnována poruchám matematických schopností žáků s dyskalkulií a jejich vlivem na řešení učebních úloh ve fyzice a v matematice. Problematika dyskalkulie je v současné době stále častějším tématem. Obtíže vyplývající z této poruchy zasahují nejen do výuky matematiky, ale i do výuky dalších předmětů zejména přírodovědných, kde se matematiky užívá, což má vliv především na úspěšnost žáka ve fyzice či chemii. Z těchto důvodů je publikace zaměřena na řešení učebních úloh žákem s dyskalkulií ve fyzice a v matematice. Při výzkumu je využívána kombinace dvou výzkumných metod: případové studie a didaktického testu z fyziky a z matematiky. S použitím případových studií jsme analyzovali žáky s poruchou matematických schopností, kteří se zúčastnili didaktického testu z fyziky nebo z matematiky. Ve výzkumu se potvrdilo, že u žáků s dyskalkulií jsou poškozeny některé funkce percepční, kognitivní a motorické, přičemž každý žák s dyskalkulií, který se výzkumného šetření zúčastnil, měl porušeny jiné funkce, v odlišné intenzitě a v rozdílné kombinaci. U žáků s dyskalkulií byla nejvíce poškozena dílčí funkce kognitivní funkce, oblast předčíselných a číselných představ. Pomocí didaktického testu z fyziky a matematiky byla posuzována úroveň dovednosti řešit učební úlohu ve fyzice a v matematice u žáků s dyskalkulií a u žáků bez dyskalkulie. Nejlepších výsledků v obou testech dosahovali žáci bez specifické poruchy učení a nejhorších žáci s dyskalkulií. Z výsledků vyplývá, že nejen žáci s dyskalkulií, ale i žáci s jinými specifickými poruchami učení mají ve fyzice a v matematice významné problémy. Ze zjištěných výsledků našeho výzkumu vyplývá potřeba změny přístupu k žákům s dyskalkulií a se specifickými poruchami učení ve výuce matematiky a fyziky a potřeba změny v oblasti diagnostické a reedukační péče.