Narativní identity aktérů alternativního vzdělávání
Společné hodnoty, individuální přístup – vzdělávání pro lepší budoucnostVýzkumná skupina se zaměřuje na analýzu školní identity žáků, učitelů, vedení a rodičů v soukromých alternativních školách v České republice.
Zjištění naznačují, že klíčovou charakteristikou těchto škol je sdílení společných hodnot mezi ředitelem, učiteli, žáky a rodiči. Učitelé, kteří s těmito hodnotami nesouhlasí, často opouštějí tuto školu. Pro rodiče žáků představují tyto školy prostředek "úniku" z konvenčního vzdělávacího systému, vůči kterému se vymezují nejen na základě vlastních hodnot, ale také na základě svých zkušeností ze školních lavic.
Výsledky této skupiny mohou poskytnout inspiraci pro všechny školy. Zdůrazňují důležitost zapojení rodičů do života školy a potřebu individuálního přístupu k vzdělávacím potřebám všech žáků.
Řešené projekty
Narativní identity aktérů ve vzdělávání na soukromých alternativních školách (GA20-12828S, 2020–22/24)
Vybrané publikace
Lojdová, K. & Chromková Manea, B. (2024). “Vím, že jsou tam inteligentní lidi.” Volba soukromé školy rodiči jako investice do sociálního kapitálu. Sociologický časopis. DOI: https://doi.org/10.13060/csr.2024.017
Jurčík, M. (2023). Freedom and respect: Who are the Montessori school teachers? A professional identity study in the Czech Republic. Issues in Educational Research, 33(3), 1030–1046. https://www.iier.org.au/iier33/jurcik.pdf
Škarková, L., & Kratochvílová, J. (2023). Jakou školou jsme: newsletter jako nástroj utváření identity školy. Orbis Scholae, 17(1), 111–129. https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2023.3
Lojdová, K., Vlčková, K., & Nehyba, J. (2021). Stories of teachers’ identity: Between personal and professional experience. Studia paedagogica, 26(2), 113–137. https://dx.doi.org/10.5817/SP2021-2-6