vyučující předmětů praxí CŽV
Součástí Studia v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů 2. stupně ZŠ a SŠ v rámci systému DVPP (dále jako programu CŽV) je reflektovaná učitelská praxe na základní nebo na střední škole. Rozsah je celkem 90 hodin. Cílem předmětu je rozšíření profesních kompetencí, seznámení s rolemi, do nichž učitel při své práci vstupuje, uvědomění si vlastních profesních potřeb.
Informace k praxi
Praxe je vykonávána na škole dle vlastního výběru. Účastníci programu CŽV mohou také úplatnit jako praxi svoji školu, kde pracuje. Účastníci programu CŽV vykonává praxi pod vedením provázející osoby/mentora (tj. vyučujících na ZŠ či SŠ). Účastníkům programu CŽV jsou nabízeni provázející osoby z fakultních škol Pedagogické fakulty MU, dle Statutu klinických, fakultních a spolupracujících škol a ze sítě spolupracujících škol. Tyto školy a zařízení poskytují účastníkům*účastnicím programu CŽV velmi dobré zázemí pro jejich praxi. Vedení školy ustanovuje provázející osoby s ohledem na zajištění přínosné praxe pro účastníky*účastnice programu CŽV. Provázející osoba vede účastníka*účastnici dle pokynů ve Statutu.
Díky praxím mají účastníci*účastnice programu CŽV možnost propojovat teoretické poznatky získaných na fakultě s praktickými zkušenostmi a prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti potřebné k práci učitele/učitelky.
Činnosti na praxi
Praxe se skládá:
- z vlastní samostatné výuky;
- z výuky v tandemu s provázejícím učitelem (více o tandemové výuce);
- z dalších pedagogických činností.
Délka praxí je 30 hodin v každém semestru.
Další pedagogické činnosti se odvíjí od pokynů provázející osoby a od preferencí účastníka/účastnice programu CŽV, může se jednat o:
- plánování a reflexe výuky s provázející osobou,
- hospitace,
- pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků,
- tvorba učebních pomůcek,
- individuální práce se žáky se specifickými potřebami,
- doprovod (spolu s učitelem/učitelkou) žáků na exkurze,
- příprava školních projektů a akcí,
- dohledy,
- účast na třídních schůzkách,
- pomoc se školní/ třídní dokumentací,
- příprava třídnické hodiny,
- suplování ad.
Harmonogram praxí
1. semestr - Učitelská praxe 1
Předmět
Délka praxe
Délka praxe je 30 hodin:
- 2 hodiny samostatné výuky
- 6 hodin výuky v tandemu s provázející osobou (více informací)
- 22 hodin dalších pedagogických činností
Praxi doložíte Přehledem činností.
Svoji praxi zapište do agendy praxí v ISu (návod).
Cíl praxe
Cílem předmětu je rozšíření profesních kompetencí, seznámení s rolemi, do nichž učitel/učitelka při své práci vstupuje, uvědomění si vlastních profesních potřeb.
V této praxi je kladen důraz na pedagogicko-psychologický aspekt praxe.
Forma reflexe
Reflexe probíhá v semináři SZc055 Reflexe praxe 1 - učitel
Výstupy/zápočet
- hodnocení účastníka/účastnice CŽV vypracované provázející osobou - funkce evaluace v IS MU.
- splněná docházka účastníka/účastnice CŽV do školy, na níž praktikuje (Přehled činností.)
2. semestr - Učitelská praxe 2
Předmět
Délka praxe
Délka praxe je 30 hodin:
- 4 hodiny vlastní samostatné výuky
- 4 hodiny výuky v tandemu s provázející osobou (více informací)
- 22 hodin dalších pedagogických činností
Praxi doložíte Přehledem činností a hospitačním archem.
Svoji praxi zapište do agendy praxí v ISu (návod).
Cíl praxe
Cílem předmětu je rozvíjení a upevňování profesních kompetencí získávaných během Učitelské praxe 1 a postupné přebírání odpovědnosti za vlastní výuku a interakci s žáky.
V této praxi je kladen důraz na oborový aspekt praxe.
Forma reflexe
Reflexe probíhá v semináři SZc055 Reflexe praxe 2 - učitel
Výstupy/zápočet
- zpracování a odevzdání záznamů z hodin hospitací (minimálně 4) a příprav z vyučovaných hodin (4 hodiny), vyplněný Přehled činností.
- hodnocení účastníka/účastnice CŽV vypracované provázející osobou - funkce evaluace v IS MU.
3. semestr - Učitelská praxe 3
Předmět
Délka praxe
Délka praxe je 30 hodin:
- 6 hodin vlastní samostatné výuky
- 2 hodiny výuky v tandemu s provázející osobou (více informací)
- 22 hodin dalších pedagogických činností
Praxi doložíte Přehledem činností.
Svoji praxi zapište do agendy praxí v IS MU (návod).
Cíl praxe
Cílem předmětu je upevňování a rozšiřování profesních kompetencí osvojovaných účastníkem/účastnicí CŽV v rámci Učitelské praxe 1 a Učitelské praxe 2.
Účastník/Účastnice hlouběji porozumí tomu, co obnáší každodenní práce učitele/učitelky a stávat se postupně více autonomní.
Výstupy/zápočet
- zpracování a odevzdání záznamů z hodin hospitací (minimálně 4) a příprav z vyučovaných hodin (4 hodiny), vyplněný do Přehled činností.
- hodnocení účastníka/účastnice CŽV vypracované provázející osobou - funkce evaluace v IS MU.
Dokumenty k praxím
Kontakty k praxím CŽV
Mgr. Julie Grombířová
e‑mail: |
---|
administrátorka praxí CŽV