Učitelská praxe ve studiu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů 2. stupně ZŠ a SŠ v rámci systému DVPP
Součástí studia je reflektovaná učitelská praxe na základní nebo na střední škole v rozsahu celkem 90 hodin. Cílem předmětu je rozšíření profesních kompetencí, seznámení s rolemi, do nichž učitel při své práci vstupuje, uvědomění si vlastních profesních potřeb.
Praxe je vykonávána na škole dle vlastního výběru a nebo na škole, kde již účastník/účastnice studia v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů 2. stupně ZŠ a SŠ v rámci systému DVPP (dále jako Účastník/Účastnice programu CŽV) pracuje. Účastník/Účastnice programu CŽV vykonává praxi pod vedením provázejícího učitele/mentora (tj. učitele ZŠ/SŠ). Účastníkům programu CŽV jsou nabízeni provázející učitelé z fakultních škol Pedagogické fakulty MU, dle Statutu klinických, fakultních a spolupracujících škol a ze sítě spolupracujících škol. Tyto školy a zařízení poskytují Účastníkům programu CŽV velmi dobré zázemí pro jejich praxi. Ředitel/ka ustanovuje provázející pracovníky s ohledem na zajištění přínosné praxe pro účastníky programu CŽV. Provázející učitel vede účastníka/účastnici dle pokynů ve Statutu.
Díky praxím májí účastníci programu CŽV v rámci předmětu možnost propojovat teoretické poznatky získaných na fakultě s praktickými zkušenostmi a prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti potřebné k práci učitele.
Délka praxe je 30 hodin v každém semestru.
Každá praxe probíhá ve dvou blocích po šesti hodinách, tedy dva dny strávené přímo ve škole.
Další čas účastníci programu CŽV tráví přípravou vlastní výuky a zpracováním úkolů zadaných provázejícím učitelem či ředitelem školy.
Praxe se skládá:
- z vlastní samostatné výuky;
- z výuky v tandemu s provázejícím učitelem (více o tandemové výuce zde);
- z dalších pedagogických činností.
Další pedagogické činnosti se odvíjí od pokynů provázejícího učitele a od preferencí účastníka/účastnice programu CŽV, může se jednat o:
- plánování a reflexe výuky s provázejícím učitelem,
- hospitace,
- pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků,
- tvorba učebních pomůcek,
- individuální práce se žáky se specifickými potřebami,
- doprovod (spolu s učitelem) žáků na exkurze,
- příprava školních projektů a akcí,
- dozory,
- účast na třídních schůzkách,
- pomoc se školní/ třídní dokumentací,
- příprava třídnické hodiny,
- suplování ad.
předmět
délka praxe
Délka praxe je 30 hodin:
- 2 hodiny vlastní samostatné výuky;
- 6 hodiny výuky v tandemu s provázejícím učitelem (více informací zde);
- 22 hodin dalších pedagogických činností
Praxi doložte Přehledem činnosti - ke stažení zde.
Délka praxe je 30 hodin:
- 4 hodiny vlastní samostatné výuky;
- 4 hodiny výuky v tandemu s provázejícím učitelem (více informací zde);
- 22 hodin dalších pedagogických činností.
Praxi doložte Přehledem činnosti - ke stažení zde. Hospitační arch - zde.
Svoji praxi zapište do portálu praxí v ISu (https://is.muni.cz/auth/praxe). Návod zde.
Do portálu praxí je třeba také nahrát "Protokol o přijetí účastníka/účastnice na praxi" - zde.
Délka praxe je 30 hodin:
- 6 hodiny vlastní samostatné výuce;
- 2 hodiny výuky v tandemu s provázejícím učitelem (více informací zde);
- 22 hodin dalších pedagogických činností.
Praxi doložte Přehledem činnosti - ke stažení zde.
cíl praxe
Cílem předmětu je rozšíření profesních kompetencí, seznámení s rolemi, do nichž učitel při své práci vstupuje, uvědomění si vlastních profesních potřeb.
V této praxi je kladen důraz na pedagogicko-psychologický aspekt praxe.
Cílem předmětu je rozvíjení a upevňování profesních kompetencí získávaných během Učitelské praxe 1 a postupné přebírání odpovědnosti za vlastní výuku a interakci s žáky.
V této praxi je kladen důraz na oborový aspekt praxe.
Cílem předmětu je upevňování a rozšiřování profesních kompetencí osvojovaných studentem v rámci Učitelské praxe 1 a Učitelské praxe 2.
Student hlouběji porozumí tomu, co obnáší každodenní práce učitele a stávat se postupně více autonomní.
forma reflexe
Reflexe probíhá v semináři
SZc055 Reflexe praxe 1 - učitel
Reflexe probíhá v semináři
SZc057 Reflexe praxe 2 - žák.
výstupy/ zápočet
- hodnocení studenta učitelství vypracované provázejícím učitelem
- splněná docházka studenta učitelství do školy, na níž praktikuje (Přehled činnosti - ke stažení zde)
- zpracování a odevzdání záznamů z hodin hospitací (minimálně 4) a příprav z odučených hodin (4 hodiny), vyplňte do Přehledu činnosti - ke stažení zde. Hospitační arch - zde.
- zpracování a odevzdání záznamů z hodin hospitací (minimálně 4) a příprav z odučených hodin (4), vyplňte do Přehledu činnosti - ke stažení zde.
Studentské portfolio
Cíl portfolia: vést studenty učitelství k průběžné reflexi teoretické přípravy, k sebereflexi a reflexi pedagogické praxe a průběžnému sledování vlastního profesního vývoje.
Studentské portfolio:
- zahrnuje materiály, dokumenty a výtvory (artefakty) studenta/ky zpracované během studia. Jejich uvážený výběr umožňuje sledovat profesní rozvoj studenta/ky učitelství, reflektovat úroveň pedagogických a psychologických znalostí a přinášet podněty pro jejich zdokonalování.
- je součástí závěrečné zkoušky z pedagogiky a psychologie.
- dává studentovi možnost ukázat, které kompetence si osvojil, shrnout své úspěchy a případné neúspěchy, reflektovat různé aktivity.
- tvoří důležitý podklad pro diskusi studenta/ky s vyučujícím při dílčích zkouškách a státní závěrečné zkoušce z pedagogiky a psychologie.
Další informace
Další informace ke studiu celoživotního vzdělávní - zde.
Učitelské praxe organizuje Katedra pedagogiky, garantkou studia je doc. PaedDr. Hana Horká, CSc., horka@ped.muni.cz.
Kontaktní osoba: Mgr. Simona Kubíčková (Centrum celoživotního vzdělávání PdF MU) – kubickova@ped.muni.cz
V případě dotazů nás kontaktujte.
Obsah portfolia
Povinná část:
-
- základní údaje o studentovi,
- portfoliové úkoly z předmětů společného pedagogicko-psychologického modulu studia, v nichž si studenti osvojují teoretické znalosti ve vazbě na pedagogickou realitu ve škole;
- doklady pedagogické praxe: např. vybrané příklady příprav na výuku, foto a video dokumentace, reflektivní záznamy od spolužáků nebo provázejících učitelů, zpětná vazba od provázejících učitelů;
- přehled prostudovaných odborných zdrojů.
Volitelná část
- vybrané práce z pedagogicko-psychologických disciplín, oborových didaktik (seminární práce, projekty, plakáty),
- anotace pedagogických a psychologických publikací (nad rámec povinné literatury z jednotlivých předmětů),
- citace z odborné literatury a jiné myšlenky, které student považuje za hodnotné ve vztahu k učitelské profesi,
- ukázky učebních pomůcek,
- záznamy o mimoškolních aktivitách, vztahujících se k procesu stávání se učitelem,
- certifikáty dalšího vzdělávání.