• Studium
    • Bakalářské
      • Vyučované předměty
      • Profil absolventa
      • Závěrečné práce
      • Okruhy SZZ
    • Magisterské
      • Vyučované předměty
      • Profil absolventa
      • Závěrečné práce
      • Okruhy SZZ
    • Doktorské
      • Vyučované předměty
      • Témata disertací
      • Průběh studia
    • Celoživotní
      • Studium v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů 2. stupně ZŠ a SŠ
      • Praxe v rámci CŽV
      • Nabídka dalších kurzů v CŽV
  • Study in English
    • Nabídka Erasmus
    • General Information
    • Incoming students
  • Praxe
  • Výzkum a publikace
    • Výzkum
    • Publikace
    • Časopis Komenský
  • Naše projekty
    • Podnikavost
      • Výzva festivalu nápadů – jaro 2022
      • Připravujeme žáky na měnící se svět
      • Soutěž DisKont – Jaro 2021
      • Jak připravit žáky na měnící se svět?
      • Pro jaký svět vzděláváme žáky?
      • SOUTĚŽ – Dá se to dělat jinak!
      • SOUTĚŽ- Co dnes žiju, zítra učím!
      • Edupreneurship
    • Didaktická pomůcka – Karty BEZRÁKOSKY
    • Společenství praxe
      • Pregraduální příprava
      • Workshop Rozvoj společenství praxe
      • Standardy pro praxi
    • Nové vysvědčení
  • Evaluace výuky
  • Blog
  • O nás
    • Poslání a vize
    • Lidé
    • PR katedry
    • Kontakty
    • Spolupracující instituce
  • cs
  • en
+420 549 49 1631
bubnova@ped.muni.cz
Facebook
Instagram
Youtube
Katedra pedagogiky
  • Studium
    • Bakalářské
      • Vyučované předměty
      • Profil absolventa
      • Závěrečné práce
      • Okruhy SZZ
    • Magisterské
      • Vyučované předměty
      • Profil absolventa
      • Závěrečné práce
      • Okruhy SZZ
    • Doktorské
      • Vyučované předměty
      • Témata disertací
      • Průběh studia
    • Celoživotní
      • Studium v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů 2. stupně ZŠ a SŠ
      • Praxe v rámci CŽV
      • Nabídka dalších kurzů v CŽV
  • Study in English
    • Nabídka Erasmus
    • General Information
    • Incoming students
  • Praxe
  • Výzkum a publikace
    • Výzkum
    • Publikace
    • Časopis Komenský
  • Naše projekty
    • Podnikavost
      • Výzva festivalu nápadů – jaro 2022
      • Připravujeme žáky na měnící se svět
      • Soutěž DisKont – Jaro 2021
      • Jak připravit žáky na měnící se svět?
      • Pro jaký svět vzděláváme žáky?
      • SOUTĚŽ – Dá se to dělat jinak!
      • SOUTĚŽ- Co dnes žiju, zítra učím!
      • Edupreneurship
    • Didaktická pomůcka – Karty BEZRÁKOSKY
    • Společenství praxe
      • Pregraduální příprava
      • Workshop Rozvoj společenství praxe
      • Standardy pro praxi
    • Nové vysvědčení
  • Evaluace výuky
  • Blog
  • O nás
    • Poslání a vize
    • Lidé
    • PR katedry
    • Kontakty
    • Spolupracující instituce
  • cs
  • en
  • Home
  • Blog
  • Blog
  • #našilidé – Petr Svojanovský

#našilidé – Petr Svojanovský

  • Posted by Anna Herzigová
  • Categories Blog, Uncategorized @cs
  • Date 6. 4. 2021
image_pdfimage_print

Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D. je odborným asistentem na KPed PdF MU. Vyučuje zkušenostně a reflektivně orientované semináře a realizuje workshopy pro vzdělavatele budoucích učitelů za účelem zavádění reflektivní praxe do vysokoškolské výuky. Co je pro něj inspirací nebo co by změnil na učitelském vzdělávání na fakultách? Přečtěte v rozhovoru.


Dobrý den, mohl byste se prosím našim čtenářům představit a říct jim něco o sobě?
Jasně, proč ne.

Jakou roli na katedře zastáváte a co je náplní Vaší práce?
Jsou tři oblasti, do kterých moje činnost na katedře spadá – praxe, výuka a výzkum.
V různá období akademického roku se mění množství energie, kterou do jednotlivých oblastí vkládám. Třeba výuce se pochopitelně věnuju hlavně během semestru, naopak pro výzkum je potřeba souvislý čas v kuse, protože je to hodně náročný na pozornost a hýbe se to velmi pomalu. Co se praxí týče, garantuju učitelské praxe v nmgr. studiu, což obnáší obrovskej balík činností a komunikaci s mnoha aktéry – to by bylo na samostatný rozhovor…

,,Když se člověku podaří dobře zorganizovat čas, může se soustředit v různých obdobích hlavně na jednu věc a dělat ji do hloubky a intenzivně a to mně fakt vyhovuje. Když se třeba připravuju na výuku, tak jsem v tom ponořenej a pak mám radost, když se výuka podaří a studenti jsou spokojeni.”

Co máte na své práci rád a co je na ní náročné?
Možná právě ta pestrost činností, které dělám – to je to, co mě na té práci baví, ale zároveň je to vlastně to, co je náročné. Když se člověku podaří dobře zorganizovat čas, může se soustředit v různých obdobích hlavně na jednu věc a dělat ji do hloubky a intenzivně a to mně fakt vyhovuje. Když se třeba připravuju na výuku, tak jsem v tom ponořenej a pak mám radost, když se výuka podaří a studenti jsou spokojeni. Bohužel samozřejmě ten time management není obvykle ideální, takže to bývá spíš ideál, ke kterýmu se snažím co nejvíc přibližovat.

Kdy a proč jste se rozhodl stát se učitelem?
Tak to nevím. 🙂 Prostě to nějak tak vyplynulo – je to skvělá práce a baví mě, ale že bych nějak od malička o tom snil nebo že bych k tomu nějak dlouhodobě záměrně směřoval, to se říct nedá.

Jaká je Vaše první vzpomínka na vzdělávání?
Ježiš, to jsou fakt těžký otázky. 🙂 Nevím, jsou to spíš takové vnitřní “fotky” z událostí, které se staly hodně dávno – ani si u těchto momentů nevybavím, co konkrétně se tehdy stalo, spíš jsou to takové pocity. Jeden takový pocit mám ze školky – měli jsme dvě paní učitelky a jednu jsem měl rád a druhou moc ne, spíš jsem se jí bál. Ale nic moc konkrétnějšího si z těch prvních vzpomínek nevybavím. 

,,Jsem “zkušenostně-reflektivní” typ, potřebuju ty věci zažít a zkoušet si je, mluvit o nich, přemýšlet o nich – abych si udělal názor, něco se naučil, rozvíjel se.”

Jaký byl Váš nejoblíbenější předmět na základní škole a proč?
Šel jsem po páté třídě na osmiletý gympl a co bylo na základce si upřímně fakt nepamatuju – vlastně skoro nic, co se na té základce dělo. Možná na pár nějakých průšvihů typu rozbité okno bych si vzpomněl, ale jinak mám vymazáno…  

Potkal jste za svoje školní léta učitele, na kterého rád (nebo nerad) vzpomínáte dodnes?
Ano, pár takových bylo – teda těch, na které rád vzpomínám. 🙂 Byli to fajn lidi, kteří mě lidsky obohatili – chození do školy je za mě vůbec hodně o potkávání se.

Co ve školství podle Vás chybí?
Asi různý věci, ale necítím se být úplně kompetentní na to odpovídat. Přijde mi, že člověk by měl takový závěry dělat na základě dobré znalosti vzdělávacího systému jako celku – tak dobrý přehled nemám.

,,Bylo by užitečné, kdyby studenti měli míň předmětů (za víc kreditů) a aby část předmětů byla víc nácvikově orientovaná (trénink konkrétních dovedností). Naopak bych upozadil školometské pojetí výuky, při kterém dominují výčty, definice a typologie.”


Jaká kniha o vzdělávání Vás inspiruje?
Mě spíš inspirují živí lidi, diskuze a reálné situace spíš než knížky… Jsem “zkušenostně-reflektivní” typ, potřebuju ty věci zažít a zkoušet si je, mluvit o nich, přemýšlet o nich – abych si udělal názor, něco se naučil, rozvíjel se. Určitě bych nějakou knížku v paměti vypátral, ale nesplňovalo by to myslím to, kam položená otázka míří. Asi to zní trochu kacířsky na akademické půdě, ale já čtu hlavně odborné články a pokud knihy, tak spíš jen vybrané kapitoly kvůli výzkumům, které dělám – hledám v knížkách a článcích velmi specifické informace –, a to je za mě spíš tvrdá analytická práce, jejímž cílem je dozvídat se fakta a snažit se porozumět různým myšlenkám a dávat si je do souvislostí spíš než se “inspirovat”.

Kdybyste mohl ve školství změnit jednu věc, co by to bylo?
Tak pokud bych zůstal myšlenkami u učitelského vzdělávání na fakultě, tak by bylo užitečné, kdyby studenti měli míň předmětů (za víc kreditů) a aby část předmětů byla víc nácvikově orientovaná (trénink konkrétních dovedností). Naopak bych upozadil školometské pojetí výuky, při kterém dominují výčty, definice a typologie.

 

 

 

 

 

  • Share:
author avatar
Anna Herzigová

Previous post

#našilidé – Lucie Škarková
6. 4. 2021

Next post

#našilidé – Jana Obrovská
28. 4. 2021

You may also like

#našilidé – Dana Veselá
13 srpna, 2021
#naši lidé – Eva Trnová
23 května, 2021
#našilidé – Kateřina Lojdová
28 dubna, 2021

+420 549 49 1631

bubnova@ped.muni.cz

O katedře

  • Lidé
  • Blog
  • Kontakt

Užitečné odkazy

  • Pedagogická fakulta MU
  • Masarykova univerzita
  • Časopis Komenský
  • Informační systém MU
  • Portál elektronických informačních zdrojů

Oborové časopisy

  • Pedagogická orientace
  • Pedagogika
  • Orbis Scholae
  • Studia paedagogica

Vyrobeno a spravováno v Brně, 2016.