#našilidé – Katka
Rozhodli sme sa spustiť sériu blogov, v ktorých vám predstavíme ľudí, ktorí sa podieľajú na chode našej katedry. Chceli by sme vám tým priblížiť jednak ako to chodí na našej katedre, aké všetky (nevšedné) veci sa tu robia, ale aj ľudí ktorí za nimi stoja. Ako prvú, vám predstavíme najnovšiu členku PR tímu Kateřinu Jurovou!
Ahoj Katka! Predtým než začneme, skús sa v skratke predstaviť, kto si, čo študuješ, čomu sa venuješ vo voľnom čase, prípadne kde pracuješ, čo rada ješ, piješ :D… Alebo kľudne hocičo, s čím sa chceš s nami podeliť.
- Dobře, dobře, pokusím se to nějak ve zkratce shrnout :D. Jmenuji se Kateřina Jurová a studuji už nějaký ten páteček na Pedagogické fakultě MU. Minulý rok jsem úspěšně dokončila bakalářské studium v oboru Pedagogický asistent dějepisu a občanské výchovy pro 2. stupeň ZŠ. Ve studiu pokračuji a momentálně jdu do posledního (doufám) magisterského ročníku.
- Co dělám ráda ve svém volném čase? Ti, co mě znají, tak ví, že jsem spíš extrovertní typ člověka. Což znamená, že jsem člověk, který je rád obklopen usměvající se společností, ale jsou také chvíle, kdy si dám špunty do uší a jdu se ráda sama projít a vyčistit si hlavu. Miluji sport. Ze všeho nejvíce fotbal, který aktuálně hraji za Fotbalovou školu v Třebíči (IG: @zeny_trebic). Tým jsme založili teprve minulý rok, ale já tím žiju celým svým srdcem! ♥ Kromě sportu ale také vyhledávám kulturní zážitky (divadla, festivaly, atp.). Ráda se vzdělávám i v jiných oblastech (latté art, akvarel, sociální sítě, digitální marketing…). Jsem také knihomil (Goleman,Fulghum), svíčkomil, kávomil, čajomil a vínomil :D.
Už to bude nejaký čas, čo spolupracuješ s Katedrou pedagogiky na nejakých aktivitách. Vedela by si nám priblížiť ako to začalo a prečo si sa rozhodla pre túto spoluprácu?
- No tak to vím přesně, kdy to začalo! 😀 Byla jsem ve druhém ročníku a měli jsme předmět Pedagogická komunikace, který vyučovala doktorka Lucie Škarková. Měli jsme za úkol natočit video o společném základu. Video jsme natočili, sestříhali a odevzdali. Hádám, že vše začalo kvůli tomu, že jsme byli jako první, kteří video natočili a odeslali. Paní doktorku video zřejmě zaujalo a v brzké době se mi ozvala magistra Vendula Indruchová s tím, že se na mě obrací na základě doporučení od doktorky Škarkové a ptala se mě, jestli bych byla ochotná jim pomoct se zpracováním videa pro projekt EDUFORUM. Já jsem samozřejmě souhlasila, protože to pro mě byla nová výzva a to se neodmítá. Jsem za tuhle možnost nesmírně vděčná. Minulý rok jsem se sama zúčastnila projektu EDUFORUM, který proběhl ve Valči. Sama jsem natáčela a následně si zpracovala krátký video spot. Pro mě to byla obrovská zkušenost, ale o tom až o pár řádků níž.
A na čom aktuálne na katedre pracuješ?
- Za poslední dobu se má práce na katedře posunula. Nicméně mě to baví hlavně v tom, že je to různorodé. Má hlavní práce spočívá v natáčení a editování videí. Dále jsem také spolupracovala na pár výzkumech s paní doktorkou Obrovskou, doktorem Nehybou, docentem Tůmou a paní docentkou Kratochvílovou. Aktuálně pracuji na video spotech o předmětech na společném základu, které zpracováváme především pro studenty. Dále jsme založili Instagram Katedry pedagogiky MU (IG: @muni_ped), který mám na starost. Obsah se snažím propojovat s našemi facebookovými stránkami, které má zase na starosti moje kolegyně Anička. Instagram mě baví asi ze všeho nejvíc, protože miluji kreativní tvorbu, celkově…digitální marketing je asi něco, co mě momentálně naplňuje ze všeho nejvíc.
Počas tvojho pôsobenia na katedre si sa určite stretla s nejakými akademikmi. Spĺňajú podla teba stereotypné predstavy o akademických pracovníkoch na pedagogických fakultách?
- Tahle otázka mi přijde těžká. Já jsem doposud asi nikdy nepřemýšlela nad tím, jak by měl vypadat akademický pracovník na pedagogické fakultě :D. Nicméně máš pravdu v tom, že jsem se setkala s lidmi, kteří jsou pro mě velmi inspirující a jistým způsobem můj život obohatili. Myslím si, že právě u nás na katedře jsou přesně takový lidé, kteří rozhodně nežijí/nemají stereotypní život. Navíc to podle mě je vždycky o tom, co ten člověk chce a jak moc chce…Mám pocit, že na katedře makají všichni, protože zkrátka dělají to, co je baví a to je hlavní. Mně osobně se na katedře líbí moc a to z toho důvodu, že mám ráda lidi, kteří mají vysoké nároky, a to na katedře skutečně mají, takže opět můžu říct, že jsem ve svém živlu.
Máš nejakú originálnu spomienku zo spolupráce?
- Pár by jich asi bylo. Moc si vážím toho, že jsem mohla jet minulý rok s týmem z katedry do Valče na poslední ročník projektu EDUFORA. Sice jsem tam byla jen jako sběrač dat, ale mohla jsem vidět, jak takové společenství probíhá. Jednalo se vlastně o setkání učitelů/ředitelů ze základních škol a to mi dalo neskutečně moc. Měla jsem možnost vyslechnout si různé názory na školství, co učitelům chybí, co by ocenili ve školství atp. Co mě nejvíce pobavilo bylo, když jsem natáčela, jak učitelé na jednom workshopu zkoušeli brýle s halucinogenními látkami, to byla taková sranda… :D. Další věc, která je poměrně aktuální je ta, že jsem kódovala reflektivní deníky z praxí mých kolegů. To je pro mě obrovská zkušenost, protože vidím na vlastní oči, s čím vším se studenti učitelství na praxí mohou setkat. Nestačím se divit.
Aktuálne beží na katedre súťaž, kde môžu študenti navrhnúť nejakú inováciu, niečo nové v príprave budúcich učitelov na našej fakulte. Čo by si ty zmenila, alebo vylepšila, kebyže dostaneš tú možnosť?
- Když bych tu možnost měla, tak bych se asi zamyslela nad tím, jak probíhají učitelské praxe. Asi bych se zaměřila i na samotné provázející učitele, konkrétně na fakultních školách. Mě by třeba zajímalo, jestli jsou provázející učitelé, kteří učí na fakultních školách, proškoleni k tomu, aby mohli dělat leadry nám, studentům vykonávající praxe…. Podle mě jsou ty praxe pro nás hrozně těžké především v tom, že nemáme dostatek času na to, abychom si zmapovali třídu před tím, než vůbec jdeme učit, což je dle mého názoru důležitý. Takže bych ocenila se na ty praxe zaměřit víc a chodit tak i v rámci předmětů do fakultních škol a zmapovat si prostředí, kde pak máme podat nějaký výkon… Dále bych ocenila nějaké zaměření na samotné prostředí školy, zaměstnance, management (rozbor třídní knihy, bodový systémy…). Dále bych možná přemýšlela i nad budováním koncepce „škola hrou“, ale je to zase o tom, kdo má jaké představy o škole…
Posledná superpovinná otázka z prostredia školy – po doštudovaní, chceš byť učiteľkou? 😊 ak áno, tak čo ťa na tom najviac láka/ ak nie, tak prečo?
- Od začátku, co jsem nastoupila do prvního ročníku, jsem to měla v plánu. Nicméně v poslední době spíš tíhnu k digitálnímu marketingu a celkově mě zajímá PR a vše kolem toho. Nechci ale tvrdit, že učit nehodlám. Pokud příští rok úspěšně školu dokončím, tak mám v plánu do školy nastoupit a učit, ale jestli se tomu chci věnovat po celý zbytek života, to spíš ne… Chci si spíš sama zažít na vlastní kůži, jak to naše školství funguje a jestli třeba bude v mých silách provést nějaké změny, pokud to bude nutné…
Nejaký odkaz pre kolegov-spolužiakov?
- Dělejte to, co Vás baví. Na všem se snažte hledat něco pozitivního. Ano. budete mít i takové předměty, u kterých budete nadávat a říkat si a k čemu mi je jako tohle? A proč musím tohle dělat? Já sice sama studuji dějepis a občanskou výchovu, ale nemůžu říct, že bych tím byla nějak posedlá. To určitě ne. Ale beru to jako takovou výzvu, díky které se mi v životě dostalo nespočet zkušeností. Poznala jsem opravdu spoustu lidí, za které jsem vděčná, protože mi opravdu ten život obohatili. Také bych Vám chtěla doporučit vyjet do zahraničí, pokud budete mít tu možnost. Já byla letos v době korona virové a nebylo to rozhodně takové, jaké jsem si to představovala, ale zase jsem zvládla studovat zároveň dvě (tři) vysoké školy a nemusím prodlužovat.Moudro na závěr?„Nepotřebujeme vědět „jak“ nebo „kam“, ale existuje jedna otázka, kterou bychom si měli položit pokaždé, když s něčím začínáme: „Proč to dělám?“ (Paulo Coelho)
Kateřina (IG: @rechtulepapule)