
Studenti diskutovali o rizikovém chování žáků s odborníky spolupracujícími se školou
Rizikové chování žáků a jeho prevence je palčivým tématem nejen pro učitele v praxi, ale i pro studenty učitelství od počátku jejich studia. Této problematice se intenzivně věnuje povinně volitelný seminář k Teorii a metodice výchovy s názvem Sociálně patologické jevy v životě žáků ZŠ a studentů SŠ. V jarním semestru 2017 se uskutečnil jeho první běh, který byl obohacen čtyřmi diskusními bloky s odborníky z organizací, které spolupracují v této problematice se školou: Pedagogicko-psychologická poradna, Podané ruce, Probační a mediační služba, Odbor sociálních věcí Jihomoravského kraje a Městská policie.
Seznam hostů a jejich témat:
- PhDr. Lenka Skácelová (PPP) – Prevence sociálně patologických jevů, institucionální rámec primární, sekundární a terciární prevence SPJ
- Ing. Radovan Voříšek (Podané ruce) – Prevence užívání návykových látek
- Mgr. Tomáš Rosenberg (PMS) a Mgr. Jan Hauk (JmK, odbor sociálních věcí) – Agresivita a šikana ve škole
- Mgr. Jan Čoupek (MP Brno) – Kyberšikana
Ze studentských reflexí těchto diskusí vyplynulo….
rozšíření povědomí o institucích spolupracujících se školou: „Vždy jsem si myslela, že je pedagogicko-psychologická poradna určená pouze pro děti a rodiče. Uklidňuje mne, že vím, že se v poradně mohu např. naučit jak vyřešit určitou situaci, dozvědět se, jak ji řeší kolegové…“,
vědomostí o rizikovém chování: „Zarazila mě i problematika držení a šíření dětské pornografie. Nikdy by mě předtím nenapadlo, že zdánlivě nevinné poslání fotografie nebo její uložení v mobilu, je považované za trestný čin. Z vlastní zkušenosti vím, že velké množství dívek pod 18 let takové fotky fotilo nebo je posílalo“,
uvažování o prevenci ve školách: „Od toho semináře si kladu otázku, proč je v základních školách tak málo primární prevence“,
uvažování o sobě v preventivních aktivitách: „Neudělala bych víc škody než užitku? Nebyla by to především moje vina, pokud by se nepodařilo někomu pomoci? Mohla bych alespoň někdy přestat myslet na práci?“,
či potvrzení profesní orientace studentů: „Rozhovory a vyprávění od Dr. Skácelové mě utvrdily v tom, co chci ve svém pracovním životě dělat a směřovaly mé kroky dále“.