MU N I PED C.j. MU-IS/143126/2019/976432/PdF-l Směrnice děkana PdF MU č. 6/2019 O rigorózním řízení (ve znění účinném od 1. září 2019) Podle § 28 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o vysokých školách") vydávám tuto směrnici: Článek 1 Obecná ustanovení Směrnice provádí ustanovení páté části Studijního a zkušebního^ řádu Masarykovy univerzity (dále jen MU) ve znění účinném od 2. února 2019 (dále j e n Řád) a stanoví bližší podmínky organizace rigorózního řízení na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity (dále jen fakulta). Článek 2 Zaměření rigorózního řízení 1. Státní rigorózní zkouškou (dále jen rigorózní zkouška) se u absolventů magisterských studijních programů, resp. oborů, kteří získali akademický titul „magistr", ověřuje, zda si v téže oblasti studia prohloubili své teoretické znalosti získané vysokoškolským studiem, získali schopnost samostatné práce s novými teoretickými a praktickými poznatky a s cizojazyčnými texty a prokázali znalost vědecké metodologie a výzkumných metod. 2. Fakulta po úspěšném vykonání státní rigorózní zkoušky navrhuje Masarykově univerzitě, aby těm, kteří splnili všechny požadavky rigorózního řízení, udělila akademický titul „doktor filozofie" (ve zkratce „PhDr." uváděné před jménem) a vydala jim příslušný diplom. Článek 3 Podání přihlášky a zahájení rigorózního řízení 1. Přihlášku ke státní rigorózní zkoušce mohou podat absolventi, kteří získali akademický titul „magistr" v magisterských studijních programech, resp. oborech, Směrnice děkana č. 6/2019 O rigorózním řízení v nichž má Pedagogická fakulta MU oprávnění konat rigorózní řízení (viz webové stránky Pedagogické fakulty MU). 2. Přihlášku podává uchazeč prostřednictvím Informačního systému MU (dále jen IS MU) na adrese http://is.muni.cz/prihlaska/. 3. Přihláška se podává v termínu od 1. 2. do 28. 2. kalendářního roku pro rigorózní zkoušku konanou zpravidla v následujícím jarním semestru, a v termínu od 1. 9. do 30. 9. pro rigorózní zkoušku konanou zpravidla v podzimním semestru daného kalendářního roku. 4. Podání elektronické přihlášky se považuje za úplné po doručení níže uvedených příloh na Oddělení výzkumu, kvality a akademických záležitostí. Jsou to: a) úředně ověřené kopie dokladů o studiu s výjimkou studia absolvovaného na MU po 1. lednu 1998, b) čestné prohlášení, že předložená rigorózní práce nebyla použita jako podklad v jiném řízení o udělení akademického titulu, c) u absolventů zahraniční vysoké školy nostrifikační doložku, d) přehled odborné činnosti uchazeče v oboru rigorózní zkoušky, seznam případných uveřejněných výsledků nebo výsledků přijatých k uveřejnění, e) rigorózní práci odpovídající formálním požadavkům stanoveným v článku 5. 5. Neobsahuje-li přihláška stanovené náležitosti a přílohy, vyzve příslušný proděkan uchazeče k doplnění nebo opravě přihlášky nebo příloh, ve lhůtě nejméně 30 dnů od dne odeslání výzvy. Neodstraní-li uchazeč vady přihlášky, či příloh ve stanovené lhůtě, je rigorózní řízení ukončeno posledním dnem stanovené lhůty podle článku 11 písm. d) toto směrnice a uchazeč má právo na vrácení poplatku podle článku 4 odst. 7 této směrnice. 6. Uchazeč, který má přístupové heslo do IS MU z dřívějšího studia na MU, je povinen bez zbytečného odkladu, nejpozději ve lhůtě 7 dnů od potvrzení přihlášky k rigorózní zkoušce v IS MU fakultou, vložit rigorózní práci do tohoto systému. Nebude-li rigorózní práce ve stanové lhůtě vložena do IS MU, bude rigorózní řízení ukončeno podle článku 11 písm. d) této směrnice a uchazeč má právo na vrácení poplatku podle článku 4 odst. 7 této směrnice. 7. Elektronická přihláška bude potvrzena v IS MU Oddělením výzkumu, kvality a akademických záležitostí po doručení požadovaných příloh a po úhradě poplatku za rigorózní řízení prostřednictvím Obchodního centra MU. 8. Uchazeč, který nemá přístupové heslo do IS MU z dřívějšího studia, si po potvrzení přihlášky v IS MU vyzvedne na Oddělení výzkumu, kvality a akademických 2 Smernice děkana č. 6/2019 O rigorózním řízení záležitostí přístupové heslo do IS MU a rigorózni práci bez zbytečného odkladu, nejpozději ve lhůtě 7 dnů od vyzvednutí hesla, do tohoto systému vloží. Nebude-li rigorózní práce ve stanovené lhůtě vložena do IS MU, bude rigorózní řízení ukončeno podle článku 11 písm. d) této směrnice a uchazeč má právo na vrácení části poplatku podle článku 4 odst. 7 této směrnice. 9. Přihlášku, která splňuje všechny náležitosti a obsahuje všechny požadované přílohy, předá Oddělení výzkumu, kvality a akademických záležitostí vedoucímu katedry, která má příslušný program, resp. obor akreditován. Vedoucí katedry zajišťuje další kroky rigorózního řízení dle článků 6 až 10 této směrnice. Článek 4 Poplatek za rigorózní řízení 1. Podle ustanovení § 46 odst. 5 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, ve znění pozdějších předpisů, se rigorózní řízení koná za poplatek za rigorózní řízení. Výši poplatku pro příslušný kalendářní rok stanoví děkan fakulty opatřením. 2. Poplatek je úhradou za úkony spojené s přijetím přihlášky k rigorózní zkoušce a s konáním této zkoušky (zahrnuje např. náklady na vypracování oponentských posudků, cestovní náklady členů komise, náklady spojené s vydáním diplomu a promocí). 3. Poplatek za rigorózní řízení je uchazeč povinen zaplatit prostřednictvím Obchodního centra současně s podáním přihlášky k rigoróznímu řízení. 4. V případě opakované rigorózní zkoušky dle článku 37 odst. 9 Řádu je uchazeč dále povinen předem uhradit dodatečné náklady s tím spojené ve výši 1000 Kč. 5. V případě přepracování rigorózní práce podle článku 37 odst. 9 Řádu je uchazeč povinen předem uhradit dodatečné náklady spojené s vypracováním posudků na novou verzi rigorózní práce ve výši 3000 Kč. 6. Zájemcům lze i před zahájením rigorózního řízení dle individuální potřeby poskytnout konzultace s odborníky z pracovišť fakulty, přičemž úhrada za tuto službu je stanovena ve výši 500,- Kč za hodinu. 7. Uchazeč má právo na vrácení 90 % zaplaceného poplatku v případě, že je rigorózní řízení ukončeno podle článku 3 odst. 5, 6 nebo 8 této směrnice. 8. Uchazeč má právo na vrácení 50 % zaplaceného poplatku v případě, že je rigorózní řízení ukončeno podle článku 11 písm. c) této směrnice, učiněným dříve, než jsou stanoveni oponenti rigorózní práce. 9. V ostatních případech ukončení rigorózního řízení se poplatek za rigorózní řízení nevrací. 3 Smernice děkana č. 6/2019 O rigorózním řízení Článek 5 Rigorózní práce 1. V rigorózní práci musí uchazeč osvědčit požadavky uvedené v článku 2 odst. 1 této směrnice. Rigorózní práce musí obsahovat původní výsledky nebo originální zpracování ucelené části problematiky daného oboru, a to na úrovni, která odpovídá publikačnímu standardu oboru. 2. Rigorózní práce je psána odborným stylem a spisovným českým, slovenským nebo anglickým j a z y k e m v souladu s aktuální pravopisnou normou. Uchazeči o jazykovedné obory mohou vypracovat rigorózní práci v jazyce svého oboru. 3. Obvyklý rozsah rigorózní práce činí 100 až 150 normostran odborného textu, tj. 180 000 až 270 000 znaků včetně mezer. 4. Rigorózní práce se odevzdává ve dvojím vyhotovení, vyvázané v tvrdé, pevné vazbě. 5. Rigorózní práce muže mít též formu souboru uveřejněných prací uchazeče nebo prací přijatých k uveřejnění, který uchazeč opatří uceleným úvodem do problematiky a komentářem. 6. Uchazeč může požádat o možnost předložit jako rigorózní práci teze disertační práce splňující požadavky pro rigorózní práci uvedené v článku 5 této směrnice. O takové žádosti rozhodne garant příslušného doktorského programu. 7. Zveřejňování rigorózních prací řeší článek 4 0 Řádu. 8. Práce je psána v elektronické podobě způsobilé k uložení do IS MU. Její tištěná verze je vytištěna černým písmem na papíru obvyklé gramáže o formátu A4. Práci lze vytisknout oboustranně. 9. Desky a titulní strana musí mít jednotnou úpravu a obsahovat následující údaje: v horní části: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Program/Obor uprostřed: Rigorózní práce Název práce Jméno a příjmení autora Akademický rok odevzdání práce 4 Směrnice děkana č. 6/2019 O rigorózním řízení 10. Na dalším samostatném listu je umístěno čestné prohlášení s níže uvedeným textem a opatřené vlastnoručním podpisem autora: „Prohlašuji, že j s e m rigorózní práci (název rigorózní práce) vypracoval/a samostatně, s využitím pouze citovaných pramenů, dalších informací a zdrojů a v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů." 11. Abstrakt se seznamem klíčových slov je umístěn na samostatném listu. Sestává se z české a anglické verze abstraktu (obvyklý rozsah každé z nich činí 5 0 0 - 6 0 0 znaků včetně mezer) a české a anglické verze seznamu klíčových slov (obvyklý rozsah seznamu činí 5-10 slov). Text obou jazykových verzí abstraktu a seznamů klíčových slov musí být shodný s těmi, jež uchazeč uvede v archivu závěrečné práce v IS MU. 12. Součástí rigorózní práce je autoreferát, v němž autor uvede: cíl práce, současný stav řešené problematiky, hlavní výsledky, vlastní přínos z hlediska výsledků, případně metod zpracování, nových přístupů, přínosu a využitelnosti v praxi apod. Autoreferát v max. rozsahu 4 stran včetně českého a cizojazyčnému resumé je zařazen na začátku práce jako samostatná kapitola (před úvodem či 1. kapitolou) s názvem Autoreferát rigorózní práce. Článek 6 Oponenti rigorózní práce 1. Vedoucí příslušné katedry, nebo jím pověřený člen je povinen předtím, než je podán návrh na jmenování oponentů, provést prostřednictvím IS MU kontrolu čitelnosti a kontrolu shodnosti předložené rigorózní práce. Při celkové podobnosti vyšší než 15 % provede podrobné srovnání textu práce s podobnými dokumenty, aby vyloučil plagiát. Pokud dojde k odhalení plagiátu, vyučující v souladu s článkem 2 odst. 2 Disciplinárního řádu pro studenty PdF MU podá děkanovi fakulty podnět k zahájení disciplinárního řízení. 2. Děkan fakulty na návrh příslušného vedoucího katedry schvaluje komisi, včetně dvou oponentů, kteří posoudí obsahovou a formální úroveň práce. Alespoň jeden z oponentů nesmí být zaměstnancem MU. Vyžádání dodatečných oponentských posudků v případě neshody ve stanoviscích oponentů není přípustné. 3. Každý z oponentů vypracuje zpravidla ve lhůtě 5 týdnů ode dne jmenování písemný posudek, ve kterém zhodnotí, zda práce splňuje obsahové a formální požadavky stanovené Řádem a touto směrnicí. V závěru posudku musí být uvedeno výslovné konstatování, zda rigorózní práce: „obsahuje/neobsahuje původní výsledky nebo originální zpracování ucelené části problematiky daného oboru, a to na úrovni, která odpovídá publikačnímu standardu oboru" a zda oponent „rigorózní práci doporučuje/nedoporučuje k obhajobě". 4. Oponent z řad zaměstnanců MU je povinen vložit posudek do IS MU, posudek externího oponenta vkládá do IS MU Oddělení výzkumu, kvality a akademických záležitostí. 5 Směrnice děkana č. 6/2019 O rigorózním řízení 5. Uchazeč má právo být seznámen se zněním posudků nejméně 7 pracovních dnů před obhajobou. S písemným souhlasem uchazeče, založeným do spisu, může být tato lhůta zkrácena. Článek 7 Komise pro státní rigorózní zkoušky 1. Rigorózní zkouška se koná před komisí, která má nejméně 5 a nejvýše 9 členů. Členy zkušební komise jmenuje na základě návrhu příslušného vedoucího katedry z řad profesorů a docentů děkan. 2. Nejméně dva členové komise jmenovaní děkanem nejsou zaměstnanci MU. 3. Ministerstvo může jmenovat další členy komise z významných odborníků v daném oboru (§53 odst. 3 zákona o vysokých školách). 4. Oponenti rigorózní práce, pokud nejsou členy komise, se mohou účastnit jejího zasedání, včetně neveřejné části, s hlasem poradním. 5. Předsedu komise z řad jejích členů jmenuje rektor. Předseda řídí jednání komise a odpovídá za její činnost. Článek 8 Příprava a průběh státní rigorózní zkoušky 1. Termín konání rigorózní zkoušky stanoví děkan na návrh komise pro rigorózní zkoušky nejpozději do konce toho semestru, pro který byla podána přihláška. Rigorózní zkouška proběhne nejpozději do jednoho roku od podání přihlášky, nebrání-li tomu závažné důvody, o kterých musí být student informován. 2. Den konání rigorózní zkoušky musí být uchazeči oznámen nejpozději 30 dnů před jejím konáním. S písemným souhlasem uchazeče, založeným do spisu, může být tato lhůta zkrácena. 3. Komise pro rigorózní zkoušku je způsobilá se usnášet, je-li přítomna nadpoloviční většina jejích členů a současně alespoň jeden z přítomných členů není zaměstnancem MU. Článek 9 Státní rigorózní zkouška 1. Státní rigorózní zkouška se skládá z obhajoby rigorózní práce a z ústní zkoušky. 6 Směrnice děkana č. 6/2019 O rigorózním řízení 2. Obě součásti zkoušky se konají v jednom dni. Nejprve probíhá obhajoba rigorózní práce. Úspěšná obhajoba je podmínkou přístupu uchazeče k ústní zkoušce. 3. V rámci obhajoby uchazeč představí stoji práci s důrazem na její přínos. Následně oponenti představí své posudky, na něž uchazeč reaguje. Poté následuje veřejná rozprava nad prací, v níž kladou dotazy členové komise, popř. hosté. 4. Ústní zkouška se skládá z: a) pedagogiky (resp. inkluzivní speciální pedagogiky v případě, že se rigorózní řízení koná pod oborem speciální pedagogika); b) pedagogické specializace (např. primární pedagogiky, sociální pedagogiky, oborové didaktiky, etopedie, logopedie, oftalmopedie, psychopedie, somatopedie, specifických poruch učení, surdopedie apod.); c) pedagogické psychologie (resp. patopsychologie v případě, že se rigorózní řízení koná pod oborem speciální pedagogika); d) filozofie. 5. Rigorózní zkouška a vyhlášení jejího výsledku jsou veřejné. Článek 10 Hodnocení státní rigorózní zkoušky 1. Komise pro rigorózní zkoušku se o výsledku rigorózní zkoušky usnáší tajným hlasováním. 2. Uchazeč „prospěl" u rigorózní zkoušky, jestliže pro tento výsledek získal většinu hlasů přítomných členů komise pro rigorózní zkoušku. V opačném případě je hodnocen stupněm „neprospěl." 3. Pokud se uchazeč nedostavil v určeném termínu k rigorózní zkoušce a svoji neúčast nejpozději do pěti pracovních dnů od stanoveného termínu rigorózní zkoušky písemně, faxem, nebo elektronicky s uvedením závažného důvodu neomluvil, hodnotí se stupněm „neprospěl". O důvodnosti omluvy rozhoduje předseda komise pro rigorózní zkoušku. 4. Rigorózní zkoušku lze opakovat pouze jednou, a to nejdříve tři měsíce po termínu, v němž byl uchazeč hodnocen stupněm „neprospěl". Termín stanoví děkan na návrh komise pro rigorózní zkoušku tak, aby proběhl nejpozději do konce následujícího semestru. Úspěšná obhajoba rigorózní práce se neopakuje. 7 Smernice děkana č. 6/2019 O rigorózním řízení 5. Neobhájil-li uchazeč rigorózní práci, může mu na jeho žádost a po vyjádření komise pro rigorózní zkoušku děkan fakulty povolit přepracování rigorózní práce v termínu stanoveném na návrh komise pro rigorózní zkoušku, nejpozději však do konce následujícího semestru po termínu neúspěšné rigorózní zkoušky. Této možnosti může uchazeč využít pouze jednou. 6. Po úspěšné obhajobě je jeden výtisk rigorózní práce archivován v knihovně PdF MU. Článek 11 Ukončení rigorózního řízení 1. Rigorózní řízení se ukončuje: a) úspěšným vykonáním rigorózní zkoušky; b) hodnocením stupně „neprospěl" u opakované rigorózní zkoušky; c) písemným prohlášením uchazeče o ukončení rigorózního řízení; d) uplynutím stanovené lhůty pro odstranění vad přihlášky nebo jejich příloh, aniž by uchazeč vady odstranil; e) nepředložením přepracované rigorózní práce podle článku 10 odst. 5; f) rozhodnutím děkana fakulty, vyjde-li najevo nepravdivost některého z údajů uvedených v přihlášce a v jejich přílohách, porušení autorských práv, plagiátorství nebo nepůvodnost rigorózní práce. Článek 12 Přechodná a závěrečná ustanovení 1. Směrnice se vztahuje na rigorózní řízení, které bylo zahájeno po nabytí její účinnosti. 2. Na rigorózní řízení, které bylo zahájeno před nabytím účinnosti směrnice, se ustanovení směrnice použijí přiměřeně. 3. Související dokumenty • Nejsou 4. Seznam záznamů • Nejsou 8 Směrnice děkana č. 6/2019 O rigorózním řízení 5. Seznam příloh • Nejsou 6. Kontrolu dodržování této směrnice a její výklad vykonává proděkan pro výzkum a akademické záležitosti. 7. Historie změn • Nejsou 8. Tato směrnice zrušuje prováděcí předpis Organizace a průběh rigorózního řízení ze dne 19. května 2008. 9. Tato směrnice nabývá platnosti dnem zveřejnění. 10. Tato směrnice nabývá účinnosti dnem 1. září 2019 V Brně dne 24. 7. 2019 ^ / far* doc. PhDf/Jiří Němec, Ph.D. děkan 9