Reflektivní praxe

Zavádění digitálních technologií výuky je iterativní a soustavný proces o pravidelném evaluování svých vlastních postupů, procesů a využívaných nástrojích, ať už sám či s dalšími kolegy.

Bez popisku

Hodnocení svých digitálních a výukových postupů a odhalování nedostatků

Pravidelná evaluace dosavadních výsledků a současného stavu souboru využívaných metod v praxi je nesmírně důležitou oblastí. Z ní totiž vychází změna, která mnohdy může nejen ušetřit síly, ale rovněž pozitivně motivovat studenty k aktivnějšímu zapojování se do výuky. Metod, jak toto pravidelné vyhodnocování provést, existuje více. Můžete využít například akademické reflektivní psaní, jehož cílem je pomocí autoevaluace dojít k poznání potřeby dalšího rozvoje (ať už v rámci využívání digitálních technologií či konkrétních výukových postupů).

Pokud byste se rádi dozvěděli, zda ve své pedagogické praxi využíváte digitální technologie, a to efektivně a v dostatečném množství, můžete s pomocí reflektivního nástroje SELFIE a jeho sedmi základních kroků zhodnotit, kde máte mezery. Nástroj přitom pracuje s myšlenkou kolektivní diskuse napříč týmem pedagogů, což je důležité rovněž i pro akademické prostředí. V neposlední řadě můžete cennou zpětnou vazbu získat i z předmětové ankety MU či vlastních dotazníků, které lze studentům na konci kurzu sdílet. S jejich pomocí velmi snadno zjistíte, zda a případně jak můžete svůj kurz do budoucna vylepšit s využitím digitálních technologií.

Rozšiřování a rozvíjení výukových postupů a strategií

Pro vědomé rozvíjení dosavadních postupů je třeba cíleně vyhledávat otázky na palčivé problémy. Toho lze dosáhnout pravidelným studováním oborových portálů, jež nabízí konkrétní návody či metodickou oporu pro zavádění nových strategií, postupů a nástrojů (nejen) do výuky. Podívat se tak můžete na různé příklady dobré praxe, které vám ukáží, jak digitální technologie využívají jinde. Popisované nástroje a postupy však lze minimálně v základu velmi snadno převzít. Prozkoumat lze i metodický portál RVP, jeho článková sekce je bohatá na různorodé odborné příspěvky s konkrétními zkušenostmi z praxe, jimiž se dá inspirovat.

Zdroj: The Centre for the Advancement of Teaching and Learning

 

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info