Analýza aktivity a učení

Možnou prvotní bariérou pro přechod k online vzdělávání může být pocit ztráty kontroly nad procesem. Nevidíme studenty sedět v učebně, je nejisté, k čemu je máme vést, výuka se má přizpůsobit studentům, což vytváří pro pedagoga situaci, která se přesně nedá předem naplánovat. Jedno z vodítek ke znovuzískání jistoty v proměnlivém prostředí je schopnost vidět záznamy o aktivitách studentů a jejich učení v jiných "indikátorech". To znamená nikoliv ve tvářích, které se usmívají nebo mračí, nikoliv v okamžitém položení otázky, ale (také) v online aktivitách a interakci.

Bez popisku

Komu je analytika učení určená?

  • studentům,
  • vyučujícím, tutorům, pomocníkům,
  • garantům, vedení pracoviště, fakulty, univerzity,
  • aktérům popdporujícím výuku - IT centra, knihovny, centra podpory výuky.

Plánování analytiky

  • Jaká data nabízí učební prostředí, které mám k dispozici?
  • Jaká data získám navrženou učební aktivitou?
  • Mohu navrhnout sérii aktivit tak, aby bylo možné sledovat rozvoj a pokrok studenta? Jak mohu navrhnout úlohy tak, aby tvořily záznamy, umožňovaly srovnání, syntézu?
  • Jaká data

Podle účelu

  • Jak studenti studují? Data o aktivitě studentů a uživatelské zkušenosti s cílem zlepšení probíhajícího kurzu
    • z prostředí
    • z aktivit
    • speciálních nástrojů
  • Data z aktivity určená k sebereflexi studenta a pro zpětnou vazbu vyučujícího/tutora
  • Data z aktivit určená ke sledování pokroku, tedy zaznamenávání, srovnávání, syntéze
  • Data z různých zdrojů určená k inovaci výuky 

Data pro výzkum a sdílení v odborné komunitě

Byla by škoda nezmínit, že analytika učení je velmi slibným polem a nástrojem pro výzkum na pedagogické fakultě. Pokud byste chtěli pootevřít i tato vrátka, doporučuji začít sledovat například George Siemense, který je jistě jednou z nejvýznamějších osobností této oblasti. Pěkným úvodem je jeho článek s příznačným názvem Penetrating the Fog: Analytics in Learning and Education. Zahloubat se můžete do článků v časopise Journal of Learning Analytics

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info