Výběr digitálních zdrojů

Výběr vhodných digitálních zdrojů pro design výuky i tvorbu obsahu a aktivit, ideálně pohodlný a rychlý, má nejméně tři předpoklady. Za prvé kontinuální sledování několika zdrojů, které vás udržují v obraze a přináší průběžnou inspiraci, ke které se dá vrátit. Za druhé je to dobrá schopnost vyhledávat a vědět kde. Za třetí je potřeba umět dát zdroje smyslupně dohromady pro studenty.

Bez popisku

Vhodné vyhledávací strategie

Na začátku vyhledávání jsou kromě představy o tom co hledám další věci: klíčová slova a operátory. Obzvláště pokud hledáme nové inspirace v angličtině, potřebujeme formulovat dotaz přesněji. Občas je potřeba zbavit se nějakého druhu výsledků, v současnosti se nám mohou míchat třeba výsledky z IT, ve kterém se řeší strojové učení (machine learning) či umělá inteligence (artificial inteligence). Hodí se tedy oprášit operátor minus "-", který vásledek vyloučí. Nejpoužívánějším operátorem jsou pak zřejmě uvozovky pro přesný dotaz. Jste zvyklí operátory používat pro usnadnění vyhledávání na Google? Pokud vy ano, ale chtěli byste s nimi seznámit studenty, tady pro ně máme text.

Vyhledávání pochopitelně nemusí probíhat jen na Google, občas to může být i na škodu (delší vyhledávání). Přes Google se nejlépe hledají textové zdroje (prohledávání indexovaných webových stránek, případně pdf). Zabrousit můžete do konkrétních databází, platforem, webů, skupin a tak dále. Důležité je naučit se položit si otázku po tom, co hledám a kde to asi můžu najít (zdá se banální, ale...).

Zpracování zdrojů pro studenty: kurátorský přístup

Digitální zdroje tedy hledáme v základu dvojí - pro vás jako tvůrce výuky a pro studenty k učení. Důležitou dovedností je tzv. informační či obsahové kurátorství (information/content/digital curation). 

Záleží na koncepci vaší výuky, ale ať už se rozhodnete pro blended learning, převrácenou třídu, hybridní výuku, či plně distanční online výuku zejména v asynchronní podobě, kurátorský přístup může přinést personalizované učení - studenti si mohou vybírat z různých zdrojů, které jim nabídnete a mohou je studovat svým tempem. Dále mohou být inspirování pro vlastní vyhledávání zdrojů. Samostatnost v práci se zdroji a přehled je pro budoucí učitele kruciální, pokud chceme, aby průběžně inovovali svou výuku a dokázali pracovat s aktuálními zdroji (o informační gramotnosti učitelů najdeme stovky studií). Vámi vyhledané zdroje mohou být ukázkou co nejrelevantnějších a nejaktuálnějších zdrojů.

Kurátorství mimo benefitů pro studenty znamená také jistý posun v našem myšlenkovém nastavení - znamená myslet na to, že není třeba a nelze soutěžit s celým informačním světem dostupným na internetu. Raději můžeme do tohoto světa tvořit mosty. Na tvorbu vzdělávacího obsahu nejsme sami. Máme nespočet kolegů a zdrojů, na kterých můžeme stavět a přitom si zachovat autentický přístup a autorský vklad.

Co tedy ke kurátorskému přístupu potřebujete? Můžete se řídit například kurátorským modelem seek - sense - share. To znamená schopnost vyhledávat a uchovávat relevantní informační zdroje, dávat jim nový kontext a význam, sdílet je s naším publikem, tedy se studenty.

https://jarche.com/wp-content/uploads/2012/09/seek_sense_share.pdf

Seek: odběr a vyhledání relevantních zdrojů

Vyhledáte relevantní zdroje nebo projdete ty, které odebíráte a ukládáte k sobě (třeba do Pocket, záložek, na Twitteru, atp.).

  • Vaše zdroje: podívejte se do svých souborů a předchozích kurzů po tom, co máte již hotovo (videa, texty, prezentace) případně vytvořte nový dílčí zdroj, podívejte se do uložených zdrojů (záložky, Pocket,...)
  • Otevřené vzdělávací zdroje: porozhledněte se, zda-li neexistuje otevřený vzdělávací zdroj, který můžete přetvořit
  • Zdroje kolegů/s kolegy: spolupracujte s kolegy na tvorbě a využívání zdrojů, které jsou mezi předměty společné 
  • Zdroje z internetu: vyhledejte si balíček relevantních webových stránkek, videí, obrázků, postů na sociálních sítích, aplikací, software ...
  • Z databází odborných textů: vyhledejte studie na Google Scholar, ERIC, ve Scopus,...

Odlišit můžete zdroje vysvětlující (např. odkaz na neznámý koncept vedoucí na Wikipedii, do slovníku), základní (ty jejichž čtení vyžadujete) a rozšiřující (díky těm personalizujete obsah podle zájmu a úrovně studentů). Odlišení může být otázkou typografie nabo vašeho vysvětlení. Čtení zdrojů můžete podpořit navázáním na úkol, aktivity, kvíz, reflexi.

Sense: vytvoření nového obsahu propojeného s existujícími zdroji

Na výchozí platformě pak dáte zdroje dohromady vaším vyprávěním. Jak to bude vypadat? Příkladem kurátorského kurzu je náš kurz DigCompEdu nebo také Kurzu práce s informacemi.

Kurátorství můžete zasadit do svého textu, pak využíváte hypertextové odkazy a specifické prvky daného prostředí. Podstatné je dílčí zdroje umístit smysluplně a přehledně. To znamená, že textem, na kterém odkaz stojí, vytváříte jeho kontext - a to je vaší tvůrčí pedagogickou činností, která má v době přebytku informačních zdrojů ohromnou důležitost.

Kurátorství můžete promítnout také do prezentace, online nástěnky, nástroje pro myšlenkové mapy - zde už se však zvyšuje potřeba doprovodu vaší přednáškou (živě, na videu, pomocí screencastingu).

  • Výchozí platforma: interaktivní osnova, webové stránky, blog, kolaborativní nástroj typu Miro/Padlet, infografika, případně sociální síť, video (kratší), interaktivní prezentace, newsletter

Share: sdílení zdrojů se studenty

Nový zdroj sdílíte se studenty nebo s kýmkoliv na internetu. Studentům je nasdílíte e-mailem, v Teamsu, v Isu, v Moodle, na sociálních sítích...

Kurátorství a studenti

Kurátorství můžete občas otočit - kurátory obsahu mohou být studenti v úkolech. Na vás je pak zdroje protřídit a udělat z nich sbírku, kterou studentům opět nasdílíte. Díky tomu můžete úkoly zase personalizovat - studenti hledájí to, co je jim blízké, například specifické postupy v jejich budoucí výuce.

Přečtete si některé články a studie o kurátorství, pokud si chcete udělat širší obázek:


 

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info