Charakteristika programu:
Kurz určený pro učitelky/učitele mateřských škol proškolí účastníky v aktuálních přístupech k dětem s opožděním ve vývoji řeči a jazykových schopností, neurovývojovými poruchami a poruchami fluence řeči z pozice předškolního pedagoga.
Požadované předpoklady uchazeče:
Kurz je určen pro učitelky/učitele v mateřských školách.
Profil absolventa:
Absolvent kurzu:
- získá aktuální teoretické poznatky týkající se vývoje řeči a jazykových schopností v předškolním věku
- bude se orientovat v základní problematice neurovývojových poruch u dětí v mateřské škole
- osvojí si specifika přístupů k dětem s opožděním ve vývoji jazykových schopností v mateřské škole z pozice předškolního pedagoga
- získá dovednosti v efektivních strategiích užívaných při rozvoji komunikační schopnosti dětí v raném a předškolním věku a dokáže je implementovat do praxe předškolního pedagoga v mateřské škole
- osvojí si přístupy k dětem s poruchou fluence řeči v raném a předškolním věku
- bude se orientovat v problematice rozvoje komunikačních a jazykových kompetencí u dětí se sluchovým postižením v předškolním věku, v oblasti kompenzačních pomůcek a jejich využití při rozvoji při rozvoji řeči u dětí s postižením sluchu
- dokáže aplikovat získané poznatky na praktické případy u dětí s postižením sluchu
- Garant kurzu: doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
- Lektor kurzu: doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.; PhDr. Jan Dezort, Ph.D.; Mgr. et. Mgr. Petra Kaválková; Mgr. Kateřina Richterová; Mgr. Marína Štibrányiová; PhDr. Veronika Včelíková, Ph.D.
- Délka kurzu: celkem 60 hodin – 10 blokových setkání po 6 hodinách v kombinované formě (kombinace prezenční a online výuky)
- Termín a místo konání kurzu:
14. 2. 2025 – online
28. 2. 2025 – online
14. 3. 2025 – online
28. 3. 2025 – prezenčně v prostorách PdF MU
29. 3. 2025 – online
12. 4. 2025 – online
25. 4. 2025 – prezenčně v prostorách PdF MU
16. 5. 2025 – online
31. 5. 2025 – prezenčně v prostorách PdF MU
6. 6. 2025 – prezenčně v prostorách PdF MU - Obsahový plán kurzu:
Blok 1 (doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.): online 6 hodin
Současné aspekty vývoje řeči a jazykových schopností. Fáze vývoje řeči a jazyka – co je norma a co ne. Typy dětí a typy dospělých osob z aspektu vývoje komunikační schopnosti. Seznámení s tím, proč a jak dítě komunikuje. Charakteristika typů dětí z hlediska komunikace. Charakteristika typů rodičů a pedagogů z hlediska komunikace.
Blok 2 (doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.): online 6 hodin
Rossettiho kategorizace dětí s rizikem ve vývoji řeči a jazykových schopností. Dítě s opožděním ve vývoji řeči a jazykových schopností v mateřské škole – jak se dítě projevuje, jaké přístupy jsou vhodné a jaké naopak ne, kdy vyhledat pomoc odborníka… Konkrétní příklady z praxe účastníků kurzu. Možnosti screeningového vyšetření, spolupráce s odborníky.
Blok 3 (doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.): online 6 hodin
Efektivní komunikační strategie sloužící k podpoře jazykových schopností. Kniha jako nástroj napomáhající rozvoji řeči a jazykových schopností dětí. Výběr knih u dětí s opožděním ve vývoji jazykových schopností. Interaktivní čtení.
Blok 4 (doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.; PhDr. Veronika Včelíková, Ph.D.): prezenčně 6 hodin
Praktické náměty pro rozvoj řeči a jazykových schopností u dětí raného a předškolního věku.
Blok 5 (Mgr. Kateřina Richterová): online 6 hodin
Dítě s neurovývojovou poruchou (vývojová porucha jazyka, PAS…). Projevy dítěte, role předškolního pedagoga.
Blok 6 (PhDr. Jan Dezort, Ph.D.): online 6 hodin
Poruchy fluence řeči v předškolním věku.
Blok 7 (PhDr. Jan Dezort, Ph.D.): prezenčně 6 hodin
Analýza videí.
Blok 8 (Mgr. et. Mgr. Petra Kaválková): online 6 hodin
Dítě s postižením sluchu v mateřské škole.
Blok 9 (Mgr. Marína Štibrányiová): prezenčně 6 hodin
Práce s pomůckami a analýza videí.
Blok 10 (doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.; PhDr. Jan Dezort, Ph.D.; Mgr. Marína Štibrányiová): prezenčně 6 hodin
Praktické ukončení kurzu. - Průběh kurzu a způsob jeho ukončení: Absolvování kurzu v plném rozsahu, vyplnění evaluačního dotazníku a splnění kolokvia ve formě interaktivního workshopu přístupů k dítěti s deficity ve vývoji komunikační schopnosti a dítěti se sluchovým postižením (analýza případových studií, videonahrávek, práce ve skupině). Absolvent kurzu obdrží papírové tištěné osvědčení o absolvování programu celoživotního vzdělávání.
- Cena kurzu: Bude doplněno.
- Termín podání přihlášky: do 31. 1. 2025
- Počet uchazečů: min. 15, max. 20
UPOZORNĚNÍ:
- Přihlášení na kurz probíhá formou provedení a uhrazení objednávky kurzu v OC MU. Objednávku kurzu provádí sám zájemce na svou osobu.
- Pokud bude kurz hradit zaměstnavatel (škola), je nutné uvést jako fakturační adresu adresu zaměstnavatele (školy) vč. IČO a DIČ.
- Zájemci, kteří nejsou studenti nebo absolventi MU, uvedou v objednávce do kolonky Poznámka místo narození, příp. i rodné příjmení (z důvodu vystavení osvědčení).
Realizace kurzu byla podpořena z Národního plánu obnovy v rámci projektu MUNI 3.2.1, reg. číslo NPO_MUNI_MSMT-16606/2022.