Charakteristika programu:
Kurz je určen především pro učitele a pracovníky škol, ale přínosný bude i pro rodiče a další pečující osoby. Zaměří se na praktické využití metod aplikované behaviorální analýzy (ABA), které pomáhají dětem zvládat každodenní situace, rozvíjet pozitivní chování a zlepšovat komunikaci a sociální dovednosti. Účastníci kurzu se naučí:
· jak předcházet náročnému chování a posilovat žádoucí vzorce chování,
· jak vytvářet a využívat individuální plány podle potřeb konkrétního dítěte,
· jak pomocí metod ABA podporovat sebeobsluhu, adaptaci a komunikaci,
· jak pracovat s neverbálními dětmi pomocí alternativních forem komunikace (např. znakování, gesta) a přecházet k rozvoji mluvené řeči.
Součástí kurzu bude i seznámení s přístupem VB-ABA (Verbal Behavior – Aplikovaná behaviorální analýza), který klade důraz na motivaci dítěte a smysluplné používání komunikace. Metody, které se účastníci kurzu naučí, lze uplatnit v běžném prostředí – doma, ve škole i jinde.
Absolventi kurzu budou moci využít získané znalosti a dovednosti při pedagogické činnosti v rámci svého pracovního zařazení ve škole nebo školském zařízení, ale nebudou oprávněni poskytovat behaviorální intervence bez odborného dohledu behaviorálního analytika.
Požadované předpoklady uchazeče:
Kurz je určen především pro pedagogické pracovníky, kteří vykonávají přímou pedagogickou činnost ve školách a školských zařízeních. Je však vhodný i pro rodiče a osoby pečující o děti a žáky s PAS a dalšími neurovývojovými poruchami.
Profil absolventa:
Kurz poskytne účastníkům základní teoretické vědomosti a praktické dovednosti potřebné k zavádění základních behaviorálně analytických postupů v práci s osobami s autismem nebo jiným vývojovým postižením. V kurzu si účastníci osvojí techniky pro učení důležitých sociálních, komunikačních a školních dovedností. Naučí se identifikovat funkce problémového chování a nahradit je alternativním, společensky přijatelnějším chováním. Dozvědí se o etických aspektech a profesionálním jednání v komunikaci a interakci s klienty. Techniky ABA se uplatňují v jakémkoli přirozeném prostředí včetně prostředí školy nejčastěji při práci se žáky s PAS a jinými neurovývojovými poruchami.
- Garant kurzu: prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
- Lektor kurzu: Mgr. Kateřina Chrapková, BCBA
- Délka kurzu: semestr PODZIM 2025 – celkem 40 hodin - 5 setkání (pátek nebo sobota)
- Termín a místo konání kurzu:
Kurz bude probíhat prezenční (kontaktní) formou v prostorách PdF MU s výjimkou úvodního setkání, které bude online. Celkem proběhne 5 setkání (pátek vždy od 10.00 do 18.00 nebo sobota vždy od 9.00 do 17.00). Přesné termíny a místo konání budou upřesněny během srpna 2025. - Obsahový plán kurzu:
Úvod do aplikované behaviorální analýzy (4 hodiny)
Definice a měření cílového chování (4 hodiny)
Postupy při behaviorálním hodnocení (3 hodiny)
Postupy při učení dovedností I. (8 hodin)
Redukce problémového chování (5 hodin)
Postupy při učení dovedností II. (8 hodin)
Role odborníků při intervenci (4 hodiny)
Etické povinnosti v behaviorální analýze (4 hodiny) - Průběh kurzu a způsob jeho ukončení: Absolventi kurzu získají papírové tištěné osvědčení o absolvování kurzu. Podmínkou získání osvědčení je 80% účast na seminářích v rozsahu 40 hodin, splnění zadaných úkolů a úspěšné absolvování závěrečného testu.
- Cena kurzu: 7 000 Kč
- Termín podání přihlášky: do 31. 8. 2025
- Počet uchazečů: min. 10, max. 20
UPOZORNĚNÍ:
• Přihlášení na kurz probíhá formou provedení a uhrazení objednávky kurzu v OC MU. Objednávku kurzu provádí sám zájemce na svou osobu.
• Pokud bude kurz hradit zaměstnavatel (škola), je nutné uvést jako fakturační adresu adresu zaměstnavatele (školy) vč. IČO a DIČ.
• Zájemci, kteří nejsou absolventi/studenti/účastníci celoživotního vzdělávání MU, uvedou v objednávce do kolonky Poznámka místo narození, příp. i rodné příjmení (z důvodu vystavení osvědčení).