Hlasivky
I. - úvodní informace | |
---|---|
Název: |
Hlasivky
|
Předmět: |
Hudební výchova
|
Autor: |
Milena Tomanová
|
Věková skupina: |
Od: 14 Do: 15
|
Přílohy | |
II. - cíle a ověření | |
---|---|
Obsahové cíle a ověření: |
|
Jazykové cíle a ověření: |
|
III. - strategie, učební pomůcky | |
---|---|
Učební strategie: |
|
Učební pomůcky: |
pracovní list, tabule, fixa
|
Popis hodiny |
---|
Úvod |
Úvod hodiny, pozdrav anglicky. Přání do nového roku - anglicky. Motivace k tématu - otázky, v jakých situacích v životě potřebujeme správnou funkci hlasu. |
Hlavní část |
Učitel vede dialog se studenty - otázky: Kde vzniká hlas? Ukažte, kde myslíte, že máte hlasivky? Jak tvorba hlasu probíhá? Kam jde vzduch z plic? Jak bychom měli správně dýchat? Kam se pak šíří tón utvořený v hlasivkách? Víte, že máte v hlavě dutiny? Prostřednictvím těchto a podobných otázek učitel postupně popíše stavbu hlasového ústrojí a vznik hlasu, výklad doprovází postupným dokreslováním jednotlivých částí obrázku hlavy a hrudníku (nakreslí schematicky plíce, bránici, průdušnici, krk s hlasivkami, směr pohybu vzduchu a šíření hlasu do rezonančních dutin apod.). V průběhu výkladu učitel na tabuli vždy ke každému důležitému pojmu zapisuje anglický název. Studenti prakticky zkoušejí správný nádech s vyklenutím bránice, rozlišují jednotlivé typy dýchání, dotykem si ověří vibraci v hlasivkách, při zpěvu brumenda sledují rezonanci v dutichách na hlavě a v nose. Učitel sleduje a opravuje reakce studentů. Studenti si vyzkouší některá hlasová cvičení. |
Závěr |
Studenti dostanou pracovní list - obrázek postavy, kde jsou některé části těla označeny čísly. Mají napsat všechny výrazy, které by k danému číslu mohly patřit (může jich být i více). Z předložené nabídky slov na pracovním listu vyberou správné anglické výrazy k jednotlivým číslům. |