Betlém
I. - úvodní informace | |
---|---|
Název: |
Betlém
|
Předmět: |
Hudební výchova
|
Autor: |
Milena Tomanová
|
Věková skupina: |
Od: 14 Do: 16
|
Přílohy | |
II. - cíle a ověření | |
---|---|
Obsahové cíle a ověření: |
|
Jazykové cíle a ověření: |
|
III. - strategie, učební pomůcky | |
---|---|
Učební strategie: |
|
Učební pomůcky: |
Slovník, Orffovy nástroje, magnetická tabule, karty s připravenými výrazy, prázdné karty, fixa
|
Popis hodiny |
---|
Úvod |
Úvodní pozdrav a organizační záležitosti – anglicky. Navození tématu hodiny, téma "Christmas" napsat na tabuli anglicky, z toho vyvodit postavy objevující se v betlémské scéně. |
Hlavní část |
Od slova Christmas studenti odvozují jméno Kristus - Ježíšek jako hlavní postavu vánočního příběhu. Následuje volné vyprávění učitele podle základních bodů příběhu popsaného v evangeliích, možno využít i zvukové nahrávky čtení z Bible a vysvětlit některé okolnosti, které vycházejí z dobových skutečností. Učitel se ptá studentů, která slova by považovali za užitečné přeložit do angličtiny, aby pak mohli sami příběh velmi stručně vyprávět (možno využít slovníku a společně si připravit nepředpokládané výrazy). Karty s připravenými výrazy připevní na magnetickou tabuli, příp. dopíše na prázdné karty další slova. Zeptá se studentů, zda mají doma betlém, a zeptá se, jaké postavy se v něm vyskytují. Poté se studenti rozdělí na skupiny tak, aby v jedné skupině bylo asi 10-12 osob, a dostanou za úkol vytvořit svůj vlastní živý betlém – své ztvárnění tohoto příběhu formou živého obrazu. Studenti si rozdělí role, mohou zapojit také zpěv a hru na Orffovy nástroje. Po uplynutí dohodnutého času (asi 20 min) předvedou svůj betlém – učitel jej může vyfotit a vyvěsit pak na nástěnku. |
Závěr |
Učitel otočí tabuli s anglickými překlady připravených výrazů a požaduje, aby někdo začal vánoční příběh vyprávět anglicky. Každý student zkusí utvořit jednu větu, ostatní mohou napovídat a pomáhat. Nepamatuje-li si nikdo anglický výraz, učitěl sejme kartu z tabule a ukáže ji. |