Úvaha
I. - úvodní informace | |
---|---|
Název: |
Úvaha
|
Předmět: |
Český jazyk
|
Autor: |
Petra Kovalová
|
Věková skupina: |
Všechny věkové skupiny
|
Přílohy | |
Příprava neobsahuje přílohy. |
II. - cíle a ověření | |
---|---|
Obsahové cíle a ověření: |
|
Jazykové cíle a ověření: |
|
III. - strategie, učební pomůcky | |
---|---|
Učební strategie: |
|
Učební pomůcky: |
učebnice
|
Popis hodiny |
---|
Úvod |
- běžný začátek hodiny (TK, absence, náplň hodiny) - krátký brainstorming - co je to úvaha, co pro ni bude typické |
Hlavní část |
- navážeme na reakce žáků z úvodu - uvádíme typické znaky úvahy, požadavky na její správné vytvoření - zápis do sešitu doprovázený anglickými ekvivalenty - učitel píše na tabuli, u vybraných českých pojmů napíše barevnou fixou jejich anglický ekvivalent - práce s ukázkou v učebnici - rozbor textu (tuto část lze vynechat, pokud už žáci mají s úvahou zkušenosti např. z předchozího ročníku) - "třífázový model přípravy na úvahu" - brainstorming, mentální mapa, příprava argumentů (vysvětlení důležitosti každého z prvků) - zadáme téma a žáci postupují krok po kroku 1) nejprve si v rámci brainstormingu zapíší vše, co je k danému tématu napadá, pak společně vše zapíšeme na tabuli, žáci si mohou doplnit také poznámky v sešitě 2) dále už žáci pracují zcela samostatně - vytváří si v sešitě svou vlastní mentální mapu, učitel pouze obchází třídu, nahlíží do sešitu, radí či klade doplňující otázky 3) na základě mentální mapy si žáci připraví argumenty, se kterými budou v úvaze operovat, a zapíší si je do sešitu |
Závěr |
- zadání domácího úkolu - žáci pravděpodobně nestihnou vypracovat všechny tři fáze, proto je necháme vypracovat zbývající část doma - příští hodinu můžeme rovnou navázat psaním úvahy na totéž téma na základě provedené přípravy (můžeme tím ušetřit čas, který by žáci pro vypracování přípravy potřebovali) |