Karel Hynek Mácha
I. - úvodní informace | |
---|---|
Název: |
Karel Hynek Mácha
|
Předmět: |
Český jazyk
|
Autor: |
Petra Kovalová
|
Věková skupina: |
Všechny věkové skupiny
|
Přílohy | |
II. - cíle a ověření | |
---|---|
Obsahové cíle a ověření: |
|
Jazykové cíle a ověření: |
|
III. - strategie, učební pomůcky | |
---|---|
Učební strategie: |
|
Učební pomůcky: |
čítanka Fraus 8
|
Popis hodiny |
---|
Úvod |
- běžný začátek hodiny (TK, absence,náplň hodiny) - opakování pojmů poezie, verš, rým, metafora |
Hlavní část |
- výklad o K. H. Máchovi - zařazení do kontextu světové i české literatury (pojmy básník, romantismus přeložíme do AJ a napíšeme na tabuli), krátce žáky seznámíme s Máchovým životem (cestování, brzká smrt) - práce s ukázkou Máje (vybrané ukázky)a postupná analýza textu - nejprve žáky vedeme k porozumění textu, poté se zaměřujeme na formální stránku básně, vybraná slova překládáme do anglického jazyka a zapíšeme na tabuli - zápis do sešitu |
Závěr |
- debata o vztahu filmu a literatury (filmové zpracování Máje, ale i další příklady zdařilé i méně zdařilé- např. Kytice, Smrt krásných srnců, Harry Potter, Pán Prstenů a další), nároky na vnímatele, odlišnosti od původní verze, možný přínos obou zpracování apod. - rozdáme žákům tabulku, do které mají doplnit chybějící ekvivalent (viz příloha) |