Slovní druhy
I. - úvodní informace | |
---|---|
Název: |
Slovní druhy
|
Předmět: |
Český jazyk
|
Autor: |
Petra Kovalová
|
Věková skupina: |
Všechny věkové skupiny
|
Přílohy | |
II. - cíle a ověření | |
---|---|
Obsahové cíle a ověření: |
|
Jazykové cíle a ověření: |
|
III. - strategie, učební pomůcky | |
---|---|
Učební strategie: |
|
Učební pomůcky: |
dvojjazyčná tabulka se slovními druhy
|
Popis hodiny |
---|
Úvod |
Běžný začátek hodiny. Na tabuli napíše učitel téma hodiny česky i anglicky - slovní druhy/parts of speech. |
Hlavní část |
V rámci opakování píšeme jednotlivé slovní druhy na tabuli. Vyučující k českým výrazům doplňuje anglické ekvivalenty a zároveň je vysloví. Pokud výraz zná někdo z žáků, doplní ho žák. Následuje procvičování učiva v českém jazyce - žáci pracují s učebnicí, pracovním sešitem, sešitem: 1) žáci určují slovní druhy ve vybraném cvičení (poslední dvě či tři věty je vhodné zadat jako domácí úkol) - samostatná práce po které následuje společná kontrola 2) učitel napíše na tabuli slova (např. jí, kolem, Petrovi, má, zdraví) a vyzve žáky, aby na ně vymysleli věty, ve kterých by jedno a totéž slovo bylo různým slovním druhem. Starší žáci zvládnou pracovat sami, u mladších žáků pracuje celá třída společně. Věty se píší na tabuli a zároveň do sešitu. 3) učitel napíše na tabuli schéma, podle kterého mají žáci vymyslet větu - schéma je vytvořeno pomocí číslic, které označují pořadí jednotlivých slovních druhů ve větě. Pokud chce vyučující věnovat více prostoru procvičení anglických slovíček, může na tabuli napsat schéma v podobě anglických výrazů pro jednotlivé slovní druhy. 3) učitel napíše žákům |
Závěr |
Na závěr žáci dostanou tabulku slovních druhů (nebo si ji vytvoří sami) a pokusí se doplnit anglické ekvivalenty. Pokud neznají všechna slovíčka sami, hledají ve třídě někoho, kdo by jim slovíčko poradil. Na závěr společně zkontrolujeme. V úplném závěru zadáme domácí úkol - nejlépe poslední dvě či tři věty z prvního cvičení. |