Způsob nového školního hodnocení na základních školách, který vzešel z dlouholetého výzkumu a praxe na Katedře pedagogiky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, byl začleněn do legislativy jako volitelná možnost pro školy hledající alternativní přístup k hodnocení. Tento přístup se stal součástí přílohy č. 1a.3 Vyhlášky č. 432/2024, která upravuje Vysvědčení o získání základního vzdělání v základní škole (slovní hodnocení). Vyhláška již byla publikována ve Sbírce zákonů a je plně platná. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) zveřejnilo i aktualizovaný souhrn informací a doporučení k vyplňování vysvědčení na základních školách s platností od školního roku 2024/2025.
Součástí dokumentu jsou i podrobné pokyny k vyplnění formuláře 1a.3 schváleného ve vyhlášce 432/2024 Sb., který vychází z návrhu koncepce Vysvědčení JINAK. Tyto pokyny zahrnují doporučené postupy pro formulaci slovního hodnocení, návrhy na organizaci hodnotících kritérií a příklady osvědčených hodnotících škál. Dále je uvedeno, jakým způsobem mohou školy přizpůsobit formulář svým potřebám při zachování jeho klíčových prvků. Další metodiku MŠMT ČR připravuje.
Více detailů můžete naleznout přímo na stránkách projektu Vysvědčení JINAK.