Zapojte se do sbírky: Stromy splněných přání
Druhý ročník Stromu splněných přání aneb pojďme i letos ukázat, že na fakultách MUNI je štědrosti a laskavosti až po okraj!
Cena děkanky za akademický rok 2024/2025 byla na základě doporučení odborné komise udělena níže uvedeným studujícím. Všem oceněným srdečně gratulujeme k jejich úspěchu a vynikajícím studijním výsledkům.
Během svého studia se soustavně zabývala odborným studiem vztahu poezie a hudby (zvuku). Toto originální interdisciplinární zkoumání odpovídá studovaným oborům, ale rovněž jejímu dlouhodobému zájmu o aktivní hudební činnost. Tereza Homolová působí jako sólová houslistka a současně jako členka instrumentálních souborů a autorka vlastních hudebních projektů. Svá hudební vystoupení absolvovala na celé řadě akcí pořádaných Masarykovou univerzitou, a to i v zahraničí. Své zkoumání vztahu hudby a poezie zúročila také v diplomové práci s názvem Zvuková výstavba básnických textů Pavla Šruta. Ocenit je třeba autorčin mimořádný vhled do zkoumaného předmětu. Způsob práce se zkoumaným materiálem i zpracování vlastních analýz je naprosto originální a přínosný, neboť není mnoho odborníků, ani u nás ani v zahraničí, kteří se tímto obtížným tématem zabývají. A v neposlední řadě si Tereza Homolová ocenění zaslouží i za reprezentaci Masarykovy univerzity na festivalu San Maurizio in Musica v Miláně, který je určen mladým hudebníkům zemí Visegrádské čtyřky, na nějž byla vybrána jako zástupkyně České republiky.
V průběhu svého studia dosahovala vynikajících studijních výsledků v rámci studovaného oboru a pedagogicko-psychologického modulu. S výborným hodnocením obhájila svou bakalářskou práci. V rámci oboru Učitelství českého jazyka reprezentovala fakultu s vlastním příspěvkem na Studentské literárně vědné konferenci, na krajské přehlídce uměleckého přednesu s postupem do celostátního kola a na Literárním festivalu Šrámkova Sobotka. Od roku 2022 spolupracuje ve významné míře na rozvoji fakulty v oblasti podnikavosti. Ocenit je třeba zejména její iniciativu a aktivitu při realizaci posledních dvou ročníků Dne podnikavosti a Festivalu nápadů. Učitelství, vzdělávání a rozvoji mladých lidí se věnuje i ve volném čase – účastnila se Dnů otevřených dveří PdF MU, doučovala žáky a žákyně z Jesenicka jako vedoucí na táboře a pátým rokem spolupracuje s Šafránkovou základní školou a Místní akční skupinou Pošumaví na projektu Místně zakotveného učení pro 1. a 2. stupeň ZŠ. V rámci udělení Ceny děkanky je vyzdvihována zejména její angažovanost a iniciativa při organizaci výše uvedených akcí. Ocenit je třeba také její motivační a zodpovědné vedení týmu. Hana Bouzková svými počiny nadstandardním způsobem převyšuje běžné studijní výsledky.
Získává Cenu děkanky pro vynikající studující PdF MU za svou mimořádnou vědeckou činnost, vynikající bakalářskou práci a aktivní zapojení do odborné komunity. Bakalářská práce Adély Pechové s názvem Patogenita přisátých klíšťat odstraněných z dětí byla nejen kvalitně zpracovaná a metodologicky precizní, ale přinesla i prakticky významné výsledky pro oblast veřejného zdraví. Výzkum v bakalářské práci se zabýval detekcí vybraných patogenů u klíšťat odebraných přímo z dětí pobývajících na táborech. Součástí práce bylo informování veřejnosti o riziku přenosu infekčních onemocnění klíšťaty a významu preventivních opatření. Bakalářské práce získala také ocenění od odborné společnosti Borelioza CZ. Adéla Pechová dále úspěšně prezentovala výsledky své práce na odborných konferencích a kongresech, což dokládá její schopnost komunikovat vědecká témata na vysoké úrovni. Z výsledků práce vznikl také odborný článek, jehož je spoluautorkou. To svědčí o její připravenosti na vědeckou dráhu a schopnosti zapojit se do meziuniverzitní odborné spolupráce.
Bakalářská a diplomová práce Petra Olšáka tvoří ucelenou odbornou studii věnovanou českým oikonymům a jejich převodu/transkripci do češtiny. Data z obou prací se opírají o korpusový výzkum (korpusy série TenTen na platformě SketchEngine) a reálná kartografická data na Google Maps a Yandex Maps. Výsledky z výzkumu, zjištěné chyby a nejednotnosti v převodu / transkripci českých oikonym do ruštiny budou těmto kartografickým společnostem zaslány k dalšímu zpracování. Výzkum provedený v bakalářské práci byl také zapracován do odborného článku vydaného v časopisu Q3 (Scopus). Petru Olšákovi se tak podařilo efektivně propojit oba studované obory s využitím moderní corpus-based metody a porovnáním korpusových dat s kartografickými. Ocenění zaslouží také mimořádný studijní prospěch během celého studia.
Mgr. Barbora Polcarová - Les jeux de conversation en classe de FLE
Barbora Polcarová je mimořádně talentovanou, cílevědomou a aktivní učitelkou francouzského jazyka. Její diplomová práce představuje výjimečně zdařilý výstup, který přesahuje běžné požadavky a má reálný didaktický dopad. Aktivní zapojení do univerzitních i mimoškolních pedagogických aktivit dokládá její hluboký zájem o obor a ochotu dále se profesně rozvíjet. Barbora Polcarová se aktivně účastnila univerzitního života, zapojovala se do organizace a realizace akcí katedry či jiných organizací, jako jsou Dny otevřených dveří nebo Olympiáda ve francouzském jazyce. Reprezentovala fakultu také v literárním projektu Goncourtova cena studujících ČR v roce 2024, jehož součástí bylo členství v porotě studujících romanistických pracovišť v ČR na Francouzském velvyslanectví v Praze. Již během studia působila jako lektorka francouzštiny na Francouzské alianci v Brně, kde samostatně zajišťovala kurzy různých úrovní a dokázala rovněž propojit zájem svého studia s uváděním do praxe. V rámci katedry se podílela na kurzech francouzského jazyka pro začátečníky na Pedagogické fakultě MU. Pro své aktivity si vytvářela vlastní výukové materiály, které sloužily i jako inspirace pro ostatní kolegyně. Od školního roku 2025/2026 bude jako vítězka výběrového řízení vyučovat francouzštinu na prestižní Taneční konzervatoři v Brně, kde má francouzský jazyk dlouholetou tradici. Barbora Polcarová svými studijními výsledky, schopností propojit teorii s praxí a tvůrčím přístupem k výuce cizího jazyka je vzorem nejen pro ostatní studující.
Absolvoval prezenční studium oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Velmi úspěšně reprezentoval Katedru matematiky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity na 22. ročníku česko-slovenské soutěže vysokoškoláků ve vědecké odborné činnosti v didaktice matematiky v Kostelci nad Černými lesy. Se svou diplomovou prací Nástroj pro rozvoj finanční gramotnosti ve 4. a 5. ročníku ZŠ, kterou zpracoval na katedře matematiky pod vedením PhDr. Evy Novákové, Ph.D., získal druhé místo v kategorii Diplomové práce z didaktiky matematiky (MŠ a 1. stupeň ZŠ). Soutěžní porota ocenila především originální, inspirativní a propracovaný didaktický materiál zaměřený na rozvoj finanční gramotnosti žáků, který má potenciál rozvíjet jejich kompetence k učení, k řešení problémů a pracovní a digitální kompetence.
Hana Obšilová se umístila na 1. místě v sekci odborných prací technicko-didaktických na 19. ročníku mezinárodní soutěže studentské vědecké odborné činnosti Olympiáda techniky Plzeň 2025 se svojí prací Praktická příručka pro výrobu a využití didaktických pomůcek pro žáky se specifickými poruchami učení na 1. stupni základní školy: Malí pomocníci pro velké pokroky. Tato příručka představuje velmi kvalitní a prakticky využitelný výstup, který významně přispívá k podpoře vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na prvním stupni základní školy. Výsledný materiál je výjimečný nejen svou odbornou a metodickou úrovní, ale také svou použitelností v reálných pedagogických podmínkách. Autorka vytvořila soubor šesti didaktických pomůcek, které se vyznačují jednoduchostí, nízkými náklady a snadnou replikovatelností, přičemž klíčovou roli hraje koncept „Tvořivého vozíku“. Tento mobilní úložný a zároveň didaktický prvek umožňuje učitelům začlenit pomůcky přímo do výuky, například efektivně fixovat pravopis ú/ů. Jednotlivé pomůcky, od jejich výroby spolu s žáky až po samotné používání jimi samými, Hana Obšilová ověřila v praxi spolu s dalšími kolegy a své postřehy s danou příručkou a jejím posláním na soutěži rovněž úspěšně prezentovala. Ocenění prvním místem v mezinárodní soutěži dokládá odbornou kvalitu a transkulturní přenositelnost tohoto díla. Celkově lze říci, že práce Hany Obšilové přináší ucelený, prakticky orientovaný a ověřený nástroj, který podporuje vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení a poskytuje inspiraci pro pedagogy hledající nové a efektivní přístupy ve výuce těchto žáků u nás i v zahraničí.
Mgr. Zdeňka Parasková - 3. místo v sekci odborných didaktických a multimediálních prací na 19. ročníku mezinárodní soutěže studentské vědecké odborné činnosti Olympiáda techniky Plzeň
Zdeňka Parasková se umístila na 3. místě v sekci odborných didaktických a multimediálních prací na 19. ročníku mezinárodní soutěže studentské vědecké odborné činnosti Olympiáda techniky Plzeň 2025 se svojí prací Didaktický manuál aneb když se učební předměty potkají v dílně: Pracovní činnosti jako nástroj mezipředmětových vztahů na 1. stupni ZŠ. Didaktický manuál byl na mezinárodní konferenci oceněn za svou výraznou přidanou hodnotu pro moderní pedagogickou praxi. Autorka v něm propojuje 36 pečlivě navržených aktivit napříč devíti vyučovacími předměty druhého vzdělávacího období a ukazuje, že pracovní činnosti mohou být přirozeným mostem mezi jazykovým, přírodovědným, uměleckým i pohybovým vzděláváním. Každá karta obsahuje jasně formulované výukové cíle, detailní postup krok za krokem a seznam běžně dostupných materiálů. V situacích, kde žáci něco vyrábějí, nechybí názorný obrazový návod. Motivační kartičky navíc podněcují zvídavost a pomáhají žákům rychle pochopit, co je v hodině čeká. Manuál vznikl ve spolupráci se zkušenými pedagogy a byl pilotně ověřen v různých školních prostředích, kde se potvrdila jeho účinnost při rozvoji technického myšlení, kreativity i týmové spolupráce. Učitelé ocenili především nízké nároky na materiální zdroje, vysokou variabilitu a snadnou implementaci do tematických plánů. Díky těmto kvalitám představuje manuál inspirativní model výuky, který podporuje mezipředmětové propojování a zároveň přináší radost z tvoření a objevování. Součástí projektu je také přehledná webová stránka, kde si mohou pedagogové zdarma stáhnout ukázkové karty, doplňkové materiály a sdílet vlastní zkušenosti z praxe. Třetí místo na mezinárodní konferenci tak stvrzuje jeho význam a potenciál obohatit výuku v širokém spektru škol u nás i v zahraničí.
Druhý ročník Stromu splněných přání aneb pojďme i letos ukázat, že na fakultách MUNI je štědrosti a laskavosti až po okraj!
Nikol Matějková, absolventka Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, působí jako učitelka na prvním stupni základní školy v Březně u Mladé Boleslavi. Ve svém debutovém fantasy románu Eden: Mezi zemí a nebem představuje originální příběh založený na vnitřních bojích, důležitých rozhodnutích a psychologických motivech postav.