Sex, gender a společnost: nový kurz spojil výzkum, stand-up a diskuzi o nerovnostech

V jarním semestru 2025 proběhl na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity nový CORE kurz s názvem Sex, gender a společnost. Nabídl studujícím všech fakult příležitost zamyslet se nad tím, jak významně ovlivňuje gender naše každodenní životy, profesní role i instituce. Kurz vznikl pod vedením docentky Lucie Jarkovské ve spolupráci s odbornicemi a odborníky z dalších společenskovědních oborů.

16. 6. 2025 David Veverka

Impuls k otevření předmětu vzešel z Institutu výzkumu inkluzivního vzdělávání Pedagogické fakulty MU, který navrhl využít expertízu docentky Jarkovské v oblasti genderových studií. „Napadlo mě oslovit bývalé kolegyně z Fakulty sociálních studií, se kterými jsme podobný kurz učily už dříve. Tehdy jsme přednášely i pro stovky studujících napříč univerzitou – aby se všichni vešli, učilo se v kině Scala,“ vzpomíná Jarkovská.

Za zásadní považuje skutečnost, že o genderových tématech chtěly mluvit přístupně a srozumitelně, zároveň však odborně. „Genderová perspektiva není okrajová disciplína. Pokud se z výzkumu nebo praxe vynechá, může to mít konkrétní a často negativní důsledky. Ukázkovým příkladem je třeba lékařský výzkum nebo vývoj bezpečnostních prvků v autech, které dlouho vycházely výhradně z mužského těla jako normy.

Stand-up jako přednáška

 

Kurz byl postaven na netradiční formě výuky. Většinu přednášek vedla docentka Jarkovská, přičemž vycházela ze scénářů popularizačního stand-up dua Duo docentky, které tvoří společně s docentkou Kateřinou Liškovou, působící v Oddělení moderních transnacionálních a intelektuálních dějin na Historickém ústavu Akademie věd ČR.

Použily jsme materiál, se kterým vystupujeme v divadle i na festivalech. Pro studující to byla nejen zábavnější forma výuky, ale i příklad toho, jak lze vědecká témata přenášet do veřejného prostoru.

Každé setkání bylo rozděleno na dvě části: úvodní tematicky laděnou „stand-up přednášku“ a navazující řízenou diskusi. Probírala se témata jako dezinformace o genderu a sexualitě, genderově podmíněné násilí, předsudky ve vzdělávání či nerovnosti na pracovním trhu.

Lucie Jarkovská

Působí na Institutu výzkumu inkluzivního vzdělávání Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, kde se věnuje výzkumu genderové socializace, vzdělávacích nerovností a genderově citlivé pedagogiky. Je rovněž zapojena do aktivit Národního institutu SYRI.

Společně s doc. Kateřinou Liškovou tvoří stand-up Duo docentky, které s nadhledem a vědeckou erudicí otevírá veřejnosti témata genderu, sexuality a společenských stereotypů.

V roce 2023 vydaly knihu Feministkou snadno a rychle. Jarkovská je také autorkou odborné publikace Gender před tabulí, zaměřené na reprodukci genderových nerovností ve školním prostředí.

Problematiku genderu a společnosti v kurzu představili odborníci a odbornice z různých oblastí. Doktor Vojtěch Ondráček z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy se věnoval historii ženského sportu a ukazoval, jak mohou být ženské sportovní kategorie spíše nástrojem vyloučení než inkluze. „Málokdo ví, že ženský fotbal byl ve Velké Británii po první světové válce zakázán – protože se stal příliš populární. Trvalo padesát let, než se znovu povolil,“ říká Jarkovská.

Výrazným obohacením kurzu byla mezioborová spolupráce s Fakultou sociálních studií MU. Do výuky se zapojily doktorka Iveta Jansová, docentka Iva Šmídová a docentka Kateřina Nedbálková, které přinesly pohledy z mediálních studií, sociologie maskulinity a kriminologie z genderové perspektivy.

„Bez genderové perspektivy se dnes neobejde prakticky žádný obor.“

Lucie Jarkovská

Reálné situace ze škol i života

Kurz měl jasnou ambici: vybavit studující napříč obory schopností rozpoznat, kdy a jak gender ovlivňuje jejich budoucí profesní praxi. „Například v pedagogice často slyšíme: ‚Mně je jedno, jestli pracuju s chlapci nebo dívkami, přistupuju ke všem individuálně.‘ Jenže když vám kluk řekne, že nebude uklízet třídu, protože to je práce pro holky, už se bez pochopení genderových souvislostí neobejdete,“ upozorňuje Jarkovská.

Zároveň zmiňuje výzkumy, které ukazují, jak rozdílně vyučující často přistupují ke schopnostem chlapců a dívek a jak to ovlivňuje jejich školní vývoj. „U chlapců se často počítá s tím, že ještě dozrají, u dívek se naopak očekává úpadek výkonnosti. Holky pak mají strach z chyb, protože si myslí, že už narazily na své limity. Vyučující, kteří rozumí těmto jemným dynamikám, mají větší šanci podpořit potenciál všech dětí,“ dodává. Kurz Sex, gender a společnost byl zařazen mezi univerzitní CORE předměty a byl otevřený všem studujícím napříč fakultami. Zájem o kurz i pozitivní zpětná vazba rozhodly o jeho pokračování v jarním semestru 2026.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.