SZZ - NMgr - okruhy - varianta B

Okruhy ke státní závěrečné zkoušce
Varianta B: Edukace jedinců s mentálním postižením
2015/16, 2016/17


  1. Pedagogika osob s mentálním postižením (Psychopedie). Pojem, předmět, cíle, postavení v systému věd.
  2. Terminologická východiska, charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení, klasifikace mentálního postižení, oslabení kognitivního výkonu. Etiologie mentálního postižení.
  3. Osobnost žáka s mentálním postižením, psychický a somatický vývoj.
  4. Poradenské služby pro žáky s mentálním postižením.
  5. Podpůrná opatření.
  6. Předškolní vzdělávání dětí s mentálním postižením. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
  7. Přípravná třída základní školy. Přípravný stupeň základní školy speciální.
  8. Systém vzdělávání žáků s mentálním postižením. Rámcové vzdělávací programy pro děti a žáky s mentálním postižením.
  9. Symptomatické poruchy řeči.
  10. Speciálněpedagogická diagnostika se zaměřením na žáky s mentálním postižením.
  11. Diagnostické domény pro žáky s mentálním postižením.
  12. Diagnostické domény pro žáky s poruchou autistického spektra.
  13. Terapie používané v rámci edukace u dětí a žáků s mentálním postižením.
  14. Žák s poruchou autistického spektra, etiologie, formy, diagnostika, edukace.
  15. Teorie edukace žáků s mentálním postižením.
  16. Didaktické zásady, metody, formy používané při edukaci žáků s mentálním postižením. Struktura přípravy učitele na vyučovací hodinu.
  17. Specifika výuky počátečního čtení, psaní a matematiky u žáků s mentálním postižením.
  18. Didaktické a jiné pomůcky při edukaci žáků s mentálním postižením.
  19. Souběžné postižení více vadami. Etiologie, formy, diagnostika, edukace.
  20. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s mentálním postižením.

Literatura:

  • Bartoňová, M. (2013) Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: MU.
  • Bartoňová, M. (2014) Students with Iintellectual Disability in Inclusive Education Settings, Brno: MU.
  • Bartoňová, M., Vítková, M., Vrubel, M. (2014) Inclusion in Education for Students with Special Educational Needs from the Perspective of Research. Brno: MU.
  • Bartoňová, M., Vítková, M. et al. (2013) Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno: MU.
  • Bartoňová, M., Opatřilová, D., Vítková, M. (2013) Přístupy k dětem a mládeži se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním mimo školu. Brno: Paido.
  • Bartoňová, M., Opatřilová, D., Vítková, M. (2015) Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: MU.
  • Bartoňová, M., Pitnerová, P., Vítková, M. et al. (2013) Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství. Distanční text.Brno: Paido.
  • Bartoňová, M., Bytešníková, I., Vítková, M. et. al. (2012) Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Brno: Paido.
  • Bartoňová, M., Bazalová, B., Pipeková, J. (2007) Psychopedie. Distanční text. Brno: Paido.
  • Bartoňová, M. (2005) Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU.
  • Bazalová, B. (2014) Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál.
  • Bazalová, B. (2011) Poruchy autistického spektra. Teorie, výzkum, zahraniční zkušenosti. Brno: MU.
  • Bazalová, B. (2006) Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. Brno: MU.
  • Bazalová, B. (2011) Poruchy autistického spektra. Teorie, výzkum, zahraniční zkušenosti. Brno: MU.
  • Bendová, P., Zikl, P. (2011) Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada.
  • Černá, M. a kol. (2008) Česká psychopedie. Praha: UK.
  • Dolejší, M. (1996) K psychologii mentálně retardovaných. Praha: Avicenum.
  • Fontana, D. (2003) Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
  • Klenková, J., Bočková, B., Bytešníková, I. (2012) Kapitoly pro studenty logopedie. Distanční text. Brno: Paido.
  • Knapcová, M. (2006) Výměnný obrázkový komunikační systém – VOKS. Praha: IPPP ČR.
  • Kubová, L. (1996) Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-Market.
  • Kubová, L. (1997) Piktogramy - metodická příručka. Praha: Tech-Market.
  • Mertin, V. (1995) Individuálně vzdělávací program. Praha: Portál.
  • Michalík, J., Baslerová, P., Felcmanová, L. a kol. (2015) Katalog podpůrných opatření. Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Olomouc: UP.
  • Müller, O. a kol. (2014) Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada.
  • Opatřilová, D., Nováková, Z., Vítková, M. et al. (2012) Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku. Brno: Paido.
  • Opatřilová, D. (2005) Metody práce u jedinců s těžkým postižením a vice vadami. Brno: MU.
  • Ošlejšková, H., Vítková, M. et al. (2013) Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Brno: MU.
  • Pipeková, J., Vítková, M. et al. (2014) Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: MU.
  • Pipeková, J., Vítková, M. et al. (2015) Social Inclusion of People with Intellectual Disabilities. Brno: MU.
  • Pipeková, J. (ed.) (2010) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido.
  • Popp, K., Melzer, C., Methner, A. (2013) Förderpläne entwickeln und umsetzen. München, Basel: Ernst Reinhardt Verlag.
  • Požár, L. (1997) Psychologia osobnosti postihnutých. Bratislava: UK.
  • Přinosilová, D. (2007) Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido.
  • Rámcové vzdělávací programy.
  • Rubinštejnová, S. J. (1987) Psychologie mentálně zaostalého žáka. Praha: SPN.
  • Švarcová, I. (2000) Mentální retardace. Praha: Portál.
  • Thorová, K. (2012) Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.
  • Vágnerová, M. (2004) Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
  • Valenta, M. a kol. (2015) Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál.
  • Valenta, M., Müller, O. (2007) Psychopedie. Olomouc: Parta.
  • Valenta, M. a kol. (2003) Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: UP.
  • Valenta, M., Michalík, J., Lečbych, M. a kol. (2012) Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada.
  • Vančová, A. (2001) Edukácia viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapientia.
  • Vašek, V. (1992) Špeciálnopedagogická diagnostika. Bratislava: SPN.
  • Vašek, V. (1999) Pedagogika viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapientia.
  • Vítek, J., Vítková, M. (2010) Teorie a praxe v edukaci, intervenci, terapii a psychosociální podpoře jedinců se zdravotním postižením se zaměřením na neurologická onemocnění. Brno: Paido.
  • Vítková, M. (2001) Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým a zdravotním postižením. I. Základní informace. II. Metoda bazální stimulace. Praha: IPPP ČR.

Zákony, vyhlášky a další předpisy:

  • Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) č. 561/2004 Sb. a jeho novela č. 82/2015 Sb.
  • Vyhláška č. 27/20916 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.

Internetové zdroje:


Verze pro tisk

© 2010 Katedra speciální pedagogiky, speciální pedagogika Brno