SZZ - okruhy Specifické poruchy učení

Okruhy ke státní závěrečné zkoušce
Specifické poruchy učení
2014/15, 2015/16

 

  1. Vymezení specifických poruch učení, odlišení od nespecifických poruch učení a jejich příčin.
  2. Vývoj legislativy v ČR, zákon, vyhlášky.
  3. Základní pojmy - projevy a definice SPU.
  4. Etiologie – příčiny SPU, z pohledu různých odborníků.
  5. Charakteristika projevů – dyslexie, dysgrafie, dysortografie,…
  6. Lehké mozkové dysfunkce, symptomatika poruchy učení a chování.
  7. Screening, depistáž, prevence SPU, deficity dílčích funkcí.
  8. Formy vzdělávání žáků se SPU , systém péče, srovnání u nás a v zahraničí.
  9. Systémový přístup k vzdělávání žáků se SPU učitelé, rodina, terapeut, spolužáci.
  10. Diagnostika SPU, diagnostická kritéria. Úkoly poradenství v diagnostice.
  11. Dílčí zkoušky a jejich rozbor.
  12. Metodika vyučování čtení a psaní.
  13. Zásady nápravné péče, alternativní metody.
  14. Reedukace SPU, postupy, metody reedukace.
  15. Vývoj zrakového vnímání, hrubé a jemné motoriky, pozornosti, volních.
  16. Vývoj sluchového vnímání, sluchová percepce, reprodukce rytmu.
  17. Rozvoj hrubé a jemné motoriky.
  18. Orientace v prostoru, pravolevá orientace, lateralita.
  19. Řečový projev u žáků s SPU.
  20. Studijní a profesní orientace žáků a studentů – profesní poradenství.
  21. Projevy SPU /LMD,ADD, ADHD/ v osobnostním životě.
  22. Výuka cizího jazyka u žáků s SPU.
  23. Projevy SPU u dospělých jedinců.
  24. Rodina dítěte s SPU, vztahy, sourozenci.
  25. Kompenzační pomůcky při reedukaci SPU.
  26. Základní problematika dyskalkulie.
  27. Základy problematiky dospělých osob s SPU.

Literatura

  • BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU PdF. 2004
  • BARTOŇOVÁ, M., Reedukace specifických poruch učen II. Brno: MU.2005. s. 152. ISBN 80-210-3822.
  • SERFOINTEN, G. Potíže dětí s učením a chováním. Praha. Portál 1999.
  • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál 2003 ISBN 80-7178-800-7
  • MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001 ISBN 80-7311000-8
  • SELIKOWITZ, M. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada, 2000 ISBN 80-7169-773-7
  • MUNDEN, A. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha. Portál 2002
  • ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Portál Praha 2001 ISBN 80-7178-544-X
  • ČERNÁ, M. a kol. Lehké mozkové dysfunkce. Praha UK 1992
  • JANÍKOVÁ, V., BARTOŇOVÁ, M. Výuka německého jazyka u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. In BARTOŇOVÁ, M. Vzdělávání a přístupy k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.PdF MU. Brno. 2003 s. 5-21. ISBN 80-210-3135-2
  • KOCUROVÁ, M. Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy Pelhřimov. Dobrá Voda. 2002. ISBN 80-86473-23-6
  • BARTOŇOVÁ, M. Edukace žáků s SPU. In. Vítková,M. Integrativní školní pedagogika. MU. Brno. 23003 ISBN 80-86633-07-1
  • SINDELAROVÁ,B. Předcházíme poruchám učení. Praha Portál 1996.
  • KOŠČ, L. Psychodiagnostika matematických schopností, jejich poruch a narušení u dětí. KPPP, Hradec Králové. 1987 – NOVÁK, J. Dyskalkulie. Augusta. 1997
  • Sborníky- 1995, 1996, 1997-98, 1999, 2000 – KUCHARSKÁ, A. ed. VSpecifické poruchy učení a chování. Praha: Portál 2000 ISBN 80-7178-389-7
  • TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2001 ISBN 80-7178-503-2
  • BLAŽKOVÁ, R a kol. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido 2000 ISBN 80-85931-89-3
  • TRAIN, A.: Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha. Portál 1997
  • BALŠÍKOVÁ, O.,DAN. Náprava čtení a psaní. Praha SPN 1990
  • BRÁZDOVÁ, K.: Počítám už sám. Praha Prometheus 1993
  • KREIBICHOVÁ, D. Náprava dyslexie, dysgrafie a dysortografie ve vyučovacím procesu na nižším stupni základní školy. Metod. materiál. Plzeň Pedagogické centrum 1993
  • REIFOVÁ, S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha. Portál. 1999 ISBN 80-7178-287-4
  • Nový školský zákon, vyhlášky k dané problematice
  • KUCHARSKÁ, A., LEPOVÁ, R., SLAVÍKOVÁ, I. Specifické poruchy učení a chování. Sborník. Praha: DYS, 1995
  • KUCHARSKÁ, A. (ed.) Specifické poruchy učení a chování. (Sborník 1996). Praha: Portál, 1997
  • KUCHARSKÁ, A. (ed.) Specifické poruchy učení a chování. (Sborník 1997-98). Praha: Portál, 1998
  • KUCHARSKÁ, A. (ed.) Specifické poruchy učení a chování. (Sborník 1999). Praha: Portál, 1999
  • LINC, V. Psaní jako hraní. Praha: SPN, 1993
  • MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Jinočany: HaH, 1995
  • MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Děti, rodina a stres. Praha: Galén, 1994
  • MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1994
  • MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1991
  • MATĚJČEK, Z. Po dobrém nebo po zlém. Praha: Portál, 1993
  • MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál,1995
  • NOVÁK, J. Dyskalkulie. Praha: Augusta, 1997
  • POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997
  • POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 1998
  • POKORNÁ, V. Jak poznáme sklony dítěte k dyslexii, dysgrafii dyskalkulii. Praha: Fortuna, 1994
  • POKORNÁ, V. Poruchy chování u dětí a jejich náprava. Praha: UK, 1992
  • Pokyn MŠMT ČR č.j. 243 72/92-21 k zajištění péče o děti se specifickými vývojovými poruchami učení na základních školách.
  • SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 1996
  • SERFONTEIN, G. Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 199
  • SMUTNÝ, R., ŠAFROVÁ, A. Využití výpočetní techniky při reedukaci specifických poruch učení. Brno: Paido, 1998
  • SOVÁK, M. Metodika psaní leváků. Praha: SPN, 1984
  • ŠAFROVÁ, A. Žáci se specifickými vývojovými poruchami učení a chování. In: VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 68 - 89
  • ŠAFROVÁ, A. Specifické poruchy učení a chování In: PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, s. 98-129
  • ŠIRUČKOVÁ, M. Zlatý klíček, 100 říkadel správné výslovnosti. Praha: SPN, 1991
  • ŠVANCARA, J. a kol. Diagnostika psychického vývoje. Praha: SPN, 1974
  • TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997
  • TŘESOHLAVÁ, Z., ČERNÁ, M., KŇOURKOVÁ, M. Dříve než půjde do školy. Praha: Avicenum, 1990
  • TYMICHOVÁ, H. Nauč mne číst a psát.Praha: SPN, 1992
  • VOJTÍK, V., MACHOVÁ, J., BŘICHÁČEK, V. Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha: SPN, 1990


Verze pro tisk

© 2010 Department of Special Education, Brno