Státní rigorózní zkouška - Specializace Somatopedie

Specializace - somatopedie
Zkoušející: prof. PhDr. Marie Vítková, CSc., doc. PhDr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.

Obsahové okruhy
  • Vývoj vztahu společnosti k tělesně a zdravotně postiženým
  • Vymezení kategorie osob s tělesným postižením
  • Sociální dimenze tělesného postižení
  • Systém výchovy a vzdělání tělesně postižených, inkluze v České republice
  • Obraz tělesného postižení v jednotlivých etapách života jedince
  • Speciálně pedagogická diagnostika u jedinců s tělesným postižením
  • Podpůrná opatření
  • Terapie ve speciálně pedagogické péči (léčebná rehabilitace s poruchou centrálního motoneuronu, ergoterapie, metoda bazální stimulace, hipoterapie ad.)
  • Charakteristika nemocné mládeže, nejčastější chronická onemocnění (epilepsie, alergie, astmatické onemocnění), vliv na výchovu a vzdělání dětí a mladistvých, jejich profesní uplatnění a kvalitu života
  • Mozková obrna, etiologie, charakteristika, formy MO, charakteristika
  • Mozková obrna jako kombinované postižení, charakteristika (hybné postižení s přidruženým mentálním postižením, epilepsií, smyslovým postižením, poruchami komunikačních schopností).
  • Úrazy mozku z medicínského a pedagogického hlediska.
  • Degenerativní onemocnění svalů, Duchennova progresivní svalová dystrofie.

Literatura
  • Dvořák, J. (2001) Logopedický slovník. Terminologický a výkladový. Žďár n. s.: Edice logopaedae clinica.
  • Eis, E. (1990) Ortopedie pro speciální pedagogy. Praha: SPN.
  • Jankovský, J. (2001) Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton.
  • Kábrt, J. a kol. (1998) Lexicon medicum. Praha: AVICENUM.
  • Kapounek, B. a kol. (1989) Ortopedie a neurologie pro speciální pedagogy. Praha: SPN.
  • Káš, S. (1997) Neurologie v běžné lékařské praxi. Praha, Grada-Avicenum.
  • Klenková, J. (2006) Logopedie. Praha: GRADA.
  • Klenková, J. (2000) Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido.
  • Květoňová-Švecová, L. (2000) Oftalmopedie. Brno: Paido.
  • Michalík, J., Baslerová, P., Felcmanová, L. a kol. (2015) Katalog podpůrných opatření. Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Olomouc: UP.
  • Monatová, L. (1996) Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido.
  • Novosad, L. (2000) Základy speciálního poradenství. Praha: Portál.
  • Opatřilová, D. (2003) Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. Brno: MU.
  • Pipeková, J. (ed.) (2010) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido.
  • Přinosilová, D. (1997) Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky. Brno: MU.
  • Říčan, P., Vágnerová, M. (1991) Dětská klinická psychologie. Praha: Avicenum.
  • Sayoud Solárová, K. (2010) Analýza speciálně pedagogických a speciálně andragogických přístupů k terapii osob s neurologickým onemocněním v seniorském věku. Brno: MU.
  • Šlapal, R. (1996) Neurologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido.
  • Trojan, S. a kol. (1996) Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Praha: Grada.
  • Valenta, M., Müller, O. (2003) Psychopedie, teoretické základy a metodika. Olomouc: Parta.
  • Vítek, J. (2007) Medicínská propedeutika pro speciální pedagogy. Úvod do neurologie. Úvod do oftalmologie. Brno: Paido.
  • Vítek, J., Vítková, M. (2010) Teorie a praxe v edukaci, intervenci, terapii a psychosociální podpoře jedinců se zdravotním postižením se zaměřením na neurologická onemocnění. Brno: Paido.
  • Vítková, M. (2006) Somatopedické aspekty. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido.
  • Vítková, M. (ed.) (2004) Integrativní speciální pedagogika Integrace školní a sociální. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido.
  • Vojta, V. (1993) Mozkové hybné poruchy v kojeneckém věku. Praha: Grada.
Zahraniční odborná literatura podle výběru uchazeče


Verze pro tisk

© 2010 Department of Special Education, Brno