Sborník publikovaných příspěvků z konference Kurikulum v proměnách školy 20. - 21. 6. 2007 Pedagogická fakulta MU |
Zpět na úvodní stranu
doc. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Realizační fáze kurikula a jeho obsahová dimenze na příkladu jazykové výuky
JANÍKOVÁ, V. Realizační fáze kurikula a jeho obsahová dimenze na příkladu jazykové výuky. In MAŇÁK, J.; JANÍK, T. (ed.) Absolvent základní školy. Brno : PdF MU, 2007, s. 46-57. ISBN 978-80-210-4402-9
Anotace: Moderní vzdělávací standardy pro základní vzdělávání vyžadují i modernizaci kurikula. Hledání jeho optimální podoby odpovídající potřebám současné společnosti i potřebám žáků daného věku patří k aktuálním pedagogickým tématům. Výsledky odborných diskusí ukazují, že konstitutivní (projekční) fáze moderně koncipovaného kurikula pro základní školu nabývá zřetelnějších kontur, reflektuje a implementuje nejnovější vědecké poznatky i požadavky mimoškolní reality. Otázkou zůstává, jak je na tyto změny připravena škola, zejména pak učitel. V příspěvku se proto zamýšlíme nad realizační fází kurikula, která se nám jeví jako jedna z nejzávažnějších pro úspěšnou realizaci cílů i obsahů formulovaných ve fázi projekční a velmi úzce souvisí s metodicko-didaktickou připraveností učitele. V návaznosti na rozvoj klíčových kompetencí žáka, jimž je v nových vzdělávacích standardech připisována zásadní pozornost a jejichž utváření a rozvoji má základní vzdělávání napomáhat, jsme se v nevelké výzkumné sondě zaměřili na to, jak je budoucí učitel německého jazyka ve fázi své vysokoškolské přípravy s těmito požadavky konfrontován a připravován uplatňovat je ve své edukační praxi. Jak konkrétní může toto uplatnění v praxi probíhat, ukazuje v závěru reflexe žáků základní školy, jež se pod vedením studentky provádějící svou pedagogickou praxi zúčastnili mezinárodního projektu. Reflexe byly zaměřeny zejména na rozvoj klíčových kompetencí pomocí této výukové metody.