Čeština (Česká republika)English (United Kingdom)

Conference presentations between 2003 and 2015

2015

Josef Moravec, Karolína Pešková: poster Investigating pupils‘ acceptance of electronic textbooks: Adaptation of a research instrument based on the Technology Acceptance Model na konferenci ECER 2015 (září 2015, Corvinus University of Budapest, Budapešť)

2014

Tomáš Janík: vyžádaný plenární referát Die Reform der LehrerInnenbildung in der Tschechischen Republik: Spannungsfelder und Lösungsansätze 2014 (květen 2014, Institut für Unterrichts- und Schulentwicklung School of Education an der Alpen-Adria-Universität Klagenfurt, Rakousko)
Kateřina Vlčková: referát An Integrated Mixed Methods Research Design: Example of the Project Foreign Language Learning Strategies and Achievement: Analysis of Strategy Clusters and Sequences na konferenci Mixed Methods: Angewandte Integration qualitativer und quantitativer Methoden in den Sozialwissenschaften 2014 (říjen 2014, Mannheim, Německo)
Kateřina Vlčková, Klára Kostková, Karolína Pešková: referát Clusters and Sequences of Foreign Language Learning Strategies in Reading, Writing, Speaking and Listening in their Relation to Achievement, na konferenci European Conference on Educational Research: The Past, Present and Future of Educational Research in Europe 2014 (září 2014, University of Porto, Portugalsko)

2013

Světlana Hanušová, Klára Kostková: referát Expertise of foreign language teachers – qualitative analysis na konferenci Education and Languages in Europe, 2013 (červen 2013, PdF MU, Brno)
Jana Chlápková: poster Foreign language learning strategies use and support in upper secondary level schools in the Czech Republic – further results na konferenci ECER 2013 (září 2013, Istanbul, Turecko)
Miroslav Janík: referát Deutsch als L3 im Unterricht na konferenci IDT 2013 (červenec/srpen 2013, Bozen, Itálie)
Tomáš Janík, Eva Minaříková, Michaela Píšová, František Tůma: referát Using video to explore professional vision of prospective teachers of English as a foreign language na konferenci EARLI 2013 (srpen 2013, Mnichov, Německo)
Tomáš Janko, Pešková Karolína: poster Lernpotenzial der Visualisierungen: Ansichten der Lehrenden und Lernenden na konferenci GEBF 2013 (březen 2013, Christian-Albrechts-Universität, Kiel, Německo)
Tomáš Janko, Petr Knecht: referát Visuals in geography textbooks: Increasing reliability of the assessment tool na konferenci Methodological issues in schoolbook and educational media research (září 2013, PdF MU, Brno)
Tomáš Janko, Veronika Lokajíčková: poster As a picture it is nice, but as an instructional material it is not. Pupils‘ preciations of visuals in geography textbooks as an educational material na konferenci ECER 2013 (září 2013, Istanbul, Turecko)
Tomáš Janko: referát Types and Instructional Qualities of Visuals in Czech and German Geography Textbooks: Comparative analysis na konferenci IARTEM 2013 (září 2013, Ostrava)
Veronika Lokajíčková, Tomáš Janko: poster Optimizing classroom situations from the perspective of learning to learn: AAA method as an instrument for improving instructional quality in geography lessons na konferenci ECER 2013 (září 2013, Istanbul, Turecko)
Eva Minaříková, Tomáš Janík, Miroslav Janík: referát Die Entwicklung von professional vision bei künftigen Englischlehrern: Eine Studie im Rahmen von IRSE VideoWeb na konferenci ÖFEB 2013 (listopad, 2013, Universität Innsbruck, Rakousko)
Eva Minaříková, Tomáš Janík: referát Die Erfassung und Entwicklung von professional vision bei künftigen Englischlehrern mit IRSE VideoWeb na konferenci GEBF 2013 (březen 2013, Christian-Albrechts-Universität, Kiel, Německo)
Eva Minaříková, Tomáš Janík: referát VideoWeb for (prospective) teachers of English as a foreign language: an evaluative study based on perceived benefits na konferenci Education and Languages in Europe (červen 2013, PdF MU, Brno)
Karolína Pešková, Josef Moravec, Milan Kubiatko: poster Pupils’ perception of printed and e-textbooks na konferenci ECER 2013 (září 2013, Istanbul, Turecko)
Karolína Pešková, Milan Kubiatko, Josef Moravec: referát The use of e-textbooks: views of lower secondary school pupils na konferenci IARTEM 2013 (září 2013, Ostrava)
Karolína Pešková: xx Die Rolle der Visualisierungen für das Lernen landeskundlicher Inhalte in gegenwärtigen DaF-Lehrwerken: Ergebnisse einer Lehrwerkanalyse und Lehrerinterviews na konferenci Bildung und Sprachen in Europa. Education and Languages in Europe (červen 2013, PdF MU, Brno)
Karolína Pešková: referát Inhaltsanalyse der landeskundlichen Visualisierungen in DaF-Lehrwerken: methodologische Aspekte na konferenci Methodological Issues in Schoolbook and Educational Media Research/Methodenfragen in der Schulbuch- und Lehrmittelforschung (září 2013, PdF MU, Brno)
Karolína Pešková: referát Vermittlung landeskundlicher Inhalte durch Visualisierungen in DaF-Lehrwerken: theoretische und praktische Implikationen na konferenci IDT 2013 (červenec/srpen 2013, Bozen, Itálie)
Michaela Píšová, František Tůma: referát The nature of expertise in the teaching profession (in FLT perspective) na konferenci ISATT 2013 (červen 2013)
Kateřina Švejdíková, Kateřina Vlčková: referát Current problems of the concept of foreign language learner strategies na konferenci Education and Languages in Europe – Bildung und Sprachen in Europa (červen 2013, PdF MU, Brno)
František Tůma: referát Classroom communication in expert performance in foreign language teaching: a review of Czech educational research and its implications na konferenci Education and Languages in Europe (červen 2013, PdF MU, Brno)
Kateřina Vlčková, Iva Hudečková, Kateřina Švejdíková: poster Comparison of Psychometric Properties of Foreign Language Learner Strategy Inventories: SILL, LSUS, and LASSI in their Czech Adaptation na konferenci EUROSLA 2013 (2013)
Kateřina Vlčková, Kateřina Švejdíková, Miroslav Janík: referát Cross-Sectional Research on Pupils’ Foreign Language Learning Strategies and Achievement na konferenci The European Conference on Educational Research (září 2013, Istanbul, Turecko)
Jiří Zounek, František Tůma: refertá ICT in education from the perspective of Czech educational journals (1990–2012) (2013)

2012

Tomáš Janík: poster Entwicklung des fachdidaktischen Wissens: Möglichkeiten und Grenzen in einer interinstitutionellen und interdisziplinären LehrerInnenbildung na konferenci ÖFEB 2012 (duben 2012, Innsbruck, Rakousko)
Miroslav Janík: referát Videostudie als Untersuchungsmethode im Tertiärsprachenunterricht na konferenci Interaktiver und kompetenzorientierter Unterricht/ Interactive and Competence-Orientated Education (květen 2012, HU Brusel, Belgie)
Miroslav Janík: poster Mehrsprachigkeit im Deutschunterricht an tschechischen Schulen: Einfluss der L1 und L2 auf L3 na konferenci Deutsch als Sprache der (Geistes)Wissenschaften (květen 2012, Svaz germanistů České republiky, FF UP, Olomouc)
Tomáš Janík, Petr Najvar, Eva Minaříková: vyžádaný plenární referát Vom Nutzen videographischer Daten in der Lehrerbildung am Beispiel von VideoWeb na konferenci Videobasierte Kompetenzforschung in den Fachdidaktiken (březen 2012, Universität Siegen, Německo)
Tomáš Janík, Karolína Pešková, Tomáš Janko, Milan Kubiatko: referát Approaches and instruments for analysing instructional quality na konferenci Emotions in school and instruction (prosinec 2012, Friedrich-Schiller Universität Jena, Jena, Německo)
Milan Kubiatko, Věra Čížková, Radka Pokorná: poster The Investigation of Teachers’ Views on the Importance of Biological Skills for lower secondary school pupils na konferenci Evropské asociace pedagogického výzkumu ECER 2012 (září 2012, University of Cádiz, Cádiz, Španělsko)
Eva Minaříková, Karolína Pešková, Tomáš Janík: referát Lernen aus Unterrichtsvideo: Entwicklung einer videobasierten Lernumgebung und Ergebnisse einer Pilotstudie na konferenci Lernen in der/für die Praxis durch Forschung (listopad 2012, Pädagogische Hochschule Oberösterreich, Linec, Rakousko)
Eva Minaříková, Jana Přikrylová: poster Student Teachers Acceptance of VideoWeb-a video-based e-learning environment na konferenci ECER 2012 (září 2012, University of Cádiz, Cádiz, Španělsko)
Petr Najvar: referát Switching the Language in Czech English Classrooms (Communication practices in lessons of English as a foreign language in Czech lower-secondary schools) na konferenci Symposium on Communication Practices in the Classroom: Visible and Hidden Dimensions of Teaching (říjen 2012, FF MU, Brno)
Karolína Pešková: poster Visuals for teaching about German speaking countries in German language textbooks na konferenci ECER 2012 (září 2012, University of Cádiz, Cádiz, Španělsko)
Michaela Píšová: referát Research on Practices of Teacher Induction: European and Global Perspectives na konferenci ECER 2012 (září 2012, University of Cádiz, Cádiz, Španělsko)
Michaela Píšová, Věra Janíková: referát? Teacher Expertise and Research in Foreign Language Didactics na konferenci Cudzie jazyky a kultúry v škole 9 (duben 2012, PdF UKF, Nitra, Slovenská republika)
Michaela Píšová, Věra Janíková, Klára Kostková: referát Expert Teacher: the nature of expertise (in FLT perspective) na konferenci ECER 2012 (září 2012, EERA, Cádiz, Španělsko)
Jana Přikrylová, Eva Minaříková: poster Foreign language learning strategie – their usage and support in upper secondary level of education in the Czech Republic na konferenci ECER 2012 (září 2012, Cádiz, Španělsko)
František Tůma: referát ELTE and reflection on the implementation of structured programmes in the Czech Republic (with emphasis on the bachelor level) na konferenci New trends in educating future teachers of English VIII (listopad 2012, PdF UP, Olomouc)
František Tůma: referát Online discussions in EFL courses: From preparation to assessmant na konferenci Ideas that work 2012 (listopad 2012, Západočeská univerzita v Plzni, Plzeň)
František Tůma, Zuzana Šaffková: referát Videocases in teacher education: Towards deeper reflection on teacher practices using ICT na konferenci Information and communication technologies in education (září 2012, PedF OU, Rožnov pod Radhoštěm)
Kateřina Vlčková, Miroslav Janík: poster Comparison of English and German foreign language learner strategy na konferenci EUROSLA 2012 (září 2012, European Second Language Association Poznaň, Polsko)

2011

Miroslav Janík: referát Einfluss der L1 und L2 auf die Textproduktion in der L3 mit Berücksichtigung der kulturellen Spezifika der Textsorten na konferenci Mehrsprachigkeit am Beispiel Deutsch nach Englisch – in Forschung und schulischer Praxis (listopad 2011, Masarykova univerzita, Brno)
Tomáš Janík, Eva Minaříková, Veronika Najvarová, Petr Najvar: referát CPV Videoweb as a tool for preparing prospective teachers for the teaching practice na konferenci Filmer en classe, et après? La vidéo dans les leçons de maths et de sciences (červen 2011, Lausanne, Švýcarsko)
Tomáš Janík, Petr Vlček: poster Analysing clarity of instruction as an aspect of instructional quality: cross–curricular comparative approach na konferenci ECER 2011 (září 2011, Freie Universität, Berlin, Německo)
Milan Kubiatko, Monika Vašíčková: poster Do we need biological skills for our future life? The elementary school pupils views on the importance of biological skills na mezinárodní konferenci World Conference on New Trends in Science Education (WCNTSE) (červenec 2011, Kusadasi, Turecko)
Eva Minaříková, Veronika Najvarová, Petr Najvar: referát CPV Videoweb as a tool for preparing prospective teachers for the teaching practice na konferenci Filmer en classe, et apres? (červen 2011, Haute école pédagogique du canton de Vaud, Lausanne, Švýcarsko)
Vladislav Mužík, Petr Vlček: referát Health Promotion in the Curriculum of Physical Education na konferenci Health Education and Quality of Life III (říjen 2011, PedF Jihočeské univerzity v Českých Buějovicích)
Petr Najvar, Veronika Najvarová, Tomáš Janík: poster Looking at Teaching and Learning from a Cross–Curricular Perspective poster na konferenci ECER 2011(září 2011, Berlín, Německo)
Veronika Najvarová, Petr Najvar, Simona Šebestová: referát Opportunities to Learn English at Primary and Lower–Secondary Schools in the Czech Republic: Findings from the CPV Video Study of English na konferenci ECER 2011 (září 2011, Berlín, Německo)
Karolína Pešková: referát Zur Beschreibung der Visualisierungen für das Lernen landeskundlicher Inhalte in Lehrwerken für den DaF–Unterricht na konferenci 1. Germanistenkonferenz in der Slowakei (září 2011, Univerzita Komenského, Bratislava)
Karolína Pešková, Jana Stejskalíková: referát European Dimension in Czech School: Europeanism with Focus on History Curriculum na konferenci ECER 2011 (září 2011, Freie Universität, Berlin)
Karolína Pešková, Jana Stejskalíková, Dušan Klapko: referát Evaluation Analysis of the Expository Component in History and German Language Textbooks for Lower Secondary School na konferenci IARTEM (říjen 2011, Vytautas Magnus University, Kaunas)
Michaela Píšová: referát English Language Teacher Expertise na mezinárodní konferenci Cudzie jazyky a kultúry v škole 8 (duben 2011, PdF UKF, Nitra, Slovenská republika)
Michaela Píšová, Klára Kostková: referát Towards quality in teaching na konferenci ELT Signposts (září 2011, MSSUA/PdF MU, Brno)

2010

Tomáš Janík, Petr Najvar, Simona Šebestová: referát Arten sprachlicher Äusserungen im Englishunterricht in der Tschechischen Republik: Ergebnisse einer Videostudie na konferenci AEPF 2010 (září 2010, Universität Jena, Německo)
Tomáš Janík, Petr Najvar: referát What Schools Say after New Curriculum is Introduced na konferenci Educational Change in the Global Context (září 2010, PedF UK, Praha)
Tomáš Janík, Marcela Janíková, Eva Valkounová, Petr Knecht: referát Diagnostische Kompetenz von Lehrer/-inne/-n: Erfassung und Entwicklung im Rahmen einer videobasierten Lernumgebung na konferenci New Pathways in the Professional Development of Teachers (červen 2010, PdF MU, Brno)
Tomáš Janík: referát Diagnostische Kompetenz von Sportlehrern entwickeln: Arbeit mit Videoaufzeichnungen in der kasuistischen Sportdidaktik na konferenci IX. Internationale Sommerakademie Bewegung und Sport im Kontext: Themen – Methoden – Daten – Analysen (květen 2010, Zentrum für Sportwissenschaft und Universitätssport, Universität Wien, Rakousko)
Josef Maňák: referát Lehrerprofession in der Wissensgesellschaft na konferenci New Pathways in the Professional Development of Teachers (červen 2010, PdF MU, Brno)
Michaela Píšová: referát Burning Issues in Foreign Language Didactics na mezinárodní konferenci Challenges in Foreign Language Education (listopad 2010, PdF UK, Bratislava, Slovensko)
Michaela Píšová: referát MENTORING as a form of on-the-job learning na konferenci Educational Change in the Global Context (září/říjen 2010, PedF UK, Praha)
Michaela Píšová: vyžádaný plenární referát Teacher Expertise: Key Concepts and Research Methodologies na konferenci New Pathways in the Professional Development of Teachers (červen 2010, PdF MU, Brno)
Kateřina Vlčková, Marie Doskočilová: referát The Analysis of Gender Differences in the Use of Foreign Language Learning Strategies na mezinárodní konferenci ECER 2010 (září 2010, Helsinky, Finsko)
Petr Najvar, Veronika Najvarová: referát The English language instruction on the secondary school level through the lens of the video camera na konferenci 20 let vývoje didaktiky cizích jazyků (prosinec 2010, FPHaP TU, Liberec)
Petr Najvar, Tomáš Janík, Petr Knecht, Michaela Píšová, Klára Kostková: referát Looking at teaching and learning from a comparative perspective na 4. mezinárodním semináři Network on Applied Video Research in Teaching and Learning Power of Video Studies in Investigating Teaching and Learning (listopad 2010, IPN University of Kiel, Německo)
Petr Najvar, Jaroslav Faltýn: referát Curriculum Development Research in the Czech Republic na mezinárodní konferenci Evropské asociace pedagogického výzkumu ECER 2010 (září 2010, Helsinky, Finsko)
Petr Najvar, Veronika Najvarová: referát English or Czech? Investigation Into the Classroom Language of Czech Lower-Secondary Teachers of English and Their Students na mezinárodní konferenci Evropské asociace pedagogického výzkumu ECER 2010 (září 2010, Helsinky, Finsko)
Veronika Najvarová, Sonia Šamalíková: referát Nature of Pupils’ Utterances in English Language Learning: Selected Results of the CPV Video Study na konferenci ECER 2010 (září 2010, Helsinky, Finsko)
Milan Kubiatko, Ivana Vaculová: poster Elementary school pupils knowledge and attitudes toward butterflies and mosquitoes na konferenci ERIDOB – European Researchers in Didactics of Biology (červenec 2010, Institute of Education, University of Minho, Braga, Portugalsko)
Simona Šebestová, Marie Doskočilová, Eva Minaříková, Veronika Najvarová, Petr Najvar: referát Using Video to Analyse Teaching and Learning of English in Czech Lower-Secondary Schools na 4. mezinárodním semináři Network on Applied Video Research in Teaching and Learning Power of Video Studies in Investigating Teaching and Learning (listopad 2010, IPN University of Kiel, Německo)
Tomáš Janko, Petr Knecht: poster Visuals in Textbooks na konferenci ECER 2010 (září 2010, Helsinky, Finsko)
Eva Minaříková: referát Theoretical Framework for Development of CPV Videoweb na konferenci New Pathways in the Professional Development of Teachers (červen 2010, PdF MU, Brno)

2009

Tomáš Janík, Veronika Najvarová, Petr Najvar: referát Opportunities to Learn across the Curriculum in the Czech Republic: The Results from the CPV Video Study na konferenci ECER 2009 (září 2009, Universität Wien, Rakousko)
Tomáš Janík, Petr Knecht: referát Zur Entwicklung des fachdidaktischen Wissens in der LehrerInnenbildung: Möglichkeiten und Grenzen nach dem Bologna-Prozess na konferenci Neue Architekturen im europäischen Hochschulraum (květen 2009, Pädagogische Hochschule, Wien, Rakousko)
Petr Najvar, Veronika Najvarová: referát The CPV Video Study of English: Analysses of Teaching and Learning in Czech Lower-Secondary English Classes na konferenci ECER 2009 (září 2009, Universität Wien, Rakousko)
Petr Knecht: referát The Implementation of a European Dimension by Peer Learning in Primary School na konferenci Europe Through the Eyes of Children (listopad 2009, Aristotle University, Thessalonikki, Řecko)
Daniela Schmeinck, Petr Knecht: referát The Implementation of a European Dimension by Peer Learning in Primary School na konferenci Innovation und Kreativität in Lehrerbildung und Unterricht – Impulse aus Europa (květen 2009, BMBF, Bonn, Německo)
Milan Kubiatko, Eva Pecušová: poster Slovakian pupils misconceptions about birds na konferenci ECER 2009 (září 2009, Universität Wien, Rakousko)
Simona Šebestová: poster Opportunities to Developing Language Skills: Video Study in Czech Lower-Secondary English Classes na konferenci ECER 2009 (září 2009, Universität Wien, Rakousko)

2008

Tomáš Janík, Marcela Janíková, Petr Knecht: referát CPV Videoweb – wie eine videobasierte Lernumgebung für LehrerInnen entwickelt wird na konferenci ÖFEB 2008 (září 2008, Alpen-Adria-Universität Klagenfurt, Rakousko)
Marcela Janíková, Tomáš Janík, Vladislav Mužík: referát Zum Nutzen von Videobeispielen in der Lehrer/-innenbildung na konferenci Lehrer/-innenbildung in Europa (květen 2008, Pädagogische Hochschule, Wien, Rakousko)
Tomáš Janík: Sachstrukturdiagramm einer Unterrichtsstunde: ein Weg zur Erfassung von Lerninhalten im Physikunterricht na konferenci Lehrer/-innen- bildung in Europa (květen 2008, Pädagogische Hochschule, Wien, Rakousko)
Marcela Janíková, Tomáš Janík, Vladislav Mužík: referát CPV Videostudie des Sportunterrichts in der Tschechischen Republik: Methodologisches Vorgehen und Ergebnisse der Pilotphase na VIII. Internationale Sommerakademie Möglichkeiten und Grenzen der Schulsportforschung (květen 2008, Eidgenössische Hochschule für Sport Magglingen, Švýcarsko)
Petr Najvar, Veronika Najvarová: referát The CPV Video Study: analysing teaching and learning in Czech lower-secondary classes na konferenci ECER 2008 (září 2008, Gothenburg, Švédsko)
Petr Knecht: referát Die Implementierung der Europäischen Dimension durch Peer Learning auf der Primarstufe na konferenci Lehrer/-innenbildung in Europa (květen 2008, Pädagogische Hochschule, Wien, Rakousko)
Petr Knecht: referát Czech children perceptions about foreign countries na konferenci Pan European Research in Geography Education (leden 2008, Bishop Grosseteste College, Lincoln, Velká Británie)
Veronika Najvarová, Petr Najvar: referát The CPV Video Study of English: analysing the processes of teaching and learning in Czech lower-secondary English classes na konferenci ECER 2008 (září 2008, Gothenburg, Švédsko)
Veronika Najvarová, Petr Najvar: referát The CPV Video Study of English Instruction: Analysing English Teaching in Czech lower-secondary schools na konferenci Research Projects in the Department of English Language and Literature (květen 2008, PdF MU, Brno)
Marie Doskočilová, Kateřina Vlčková: referát Reproduction of gender stereotypes in teaching na konferenci Education-Equity-Social-Justice (červen 2008, PedF UK, Praha)

2007

Tomáš Janík, Marcela Miková, Petr Najvar: referát Opportunities to Learn and Physics Instruction in the Czech Republic: Methodology and Results of CPV Video Study na konferenci ESERA 2007 (srpen 2007, University of Malmö, Švédsko)
Tomáš Janík, Marcela Miková, Petr Najvar: referát The structure of physics instruction in the Czech Republic: The research approach and results from CPV Video Study na konferenci EARLI 2007 (srpen 2007, Budapešť, Maďarsko)
Kateřina Vlčková: referát Einführung in das tschechische Schulsystem na konferenci Grenzüberschreitende Schulpartnerschaften – Chancen und Herausforderungen bei der Umsetzung von Schulprojekten (říjen 2007, NÖ Sprach-Kompetenzzentrum – Deutsch-Wagram, Poysdorf, Rakousko)
Kateřina Vlčková: referát Assessing the use of foreign language learning strategies and their effectiveness at the upper secondary comprehensive schools in the Czech Republic na konferenci EARLI 2007 (září 2007, University of Szeged, Eötvös Loránd University, Hungarian Academy of Science, Budapešť, Maďarsko)
Kateřina Vlčková: referát Foreign language learning strategies research – mixed model and mixed methods approach na workshopu Mixed methods (červenec 2007, Univerzita Essex, Velká Británie)
Manuel Völkle, Kateřina Vlčková: referát Cross-National Comparisons in University Drop-Out: A Discrete Time Event History Analysis na konferenci European Science Foundation – Quantitative methods in social science (červen 2007, VŠE, Praha)
Petr Najvar, Veronika Najvarová, Jana Doležalová: poster Reading skills of Student of Faculties of Education na 15. Evropské konferenci o čtení – Checkpoint Literacy (srpen 2007, Berlín, Německo)
Petr Najvar: referát Videostudy of Foreign Languages na semináři English projects in Teaching and Research in Central Europe (květen 2007, Freiberg, Německo)
Petr Knecht: referát Teaching in and about Europe na konferenci HERODOT – Working Conference: Geography for Society: Putting Bologna into Action (září 2007, Norra Latin, Stockholm, Švédsko)
Petr Knecht: referát Pupils‘ Criteria for the Verbal Didactical Transformation of Geographical Concepts in Geography textbooks na konferenci Peace, Democratization and Reconciliation in Textbooks and Educational Media (září 2007, Vestfold College Tønsberg, Norsko)
Petr Knecht: referát Could we designate some geographical concepts as problematic? na konferenci Changing Geographies-Innovative Curricula (duben 2007, University of London, Institute of Education, Londýn, Velká Británie)
Veronika Najvarová, Petr Najvar: referát Reading Strategies and the Development of Reading Skills of Primary School Pupils in the Czech Republic na 15. Evropské konferenci o čtení – Checkpoint Literacy (srpen 2007, Berlín, Německo)

2006

Tomáš Janík: referát Pedagogical content knowledge a/nebo oborová didaktika? na konferenci Svatoňova Stráž (říjen 2006, Stráž)
Tomáš Janík: referát Pädagogisches Wissen als Basis der Lehrerkompetenz na konferenci IAHE Die Qualität von Lehre und Unterricht vor neuen Herausforderungen! Kompetenz – Standards – Module (září 2006, PdF MU, Brno)
Tomáš Janík, Marcela Miková: referát The Dynamic Nature of Pedagogical Content Knowledge: Video Case Study from Physics Instruction at the Czech Lower Secondary School na konferenci ECER (září 2006, Ženeva, Švýcarsko)
Tomáš Janík, Marcela Miková: referát Analyse von gesundheitsfördernden Situationen im Sportunterricht: Methodologisches Vorgehen einer Videostudie na konferenci Sommerakademie 2006 Telč (2006, Telč)
Tomáš Janík, Marcela Miková: referát CPV Videostudie Physik – Methodologisches Vorgehen und erste Ergebnisse na pracovní dílně Video-Workshop (červen 2006, Essen, Německo)
Tomáš Janík: referát Matching content to the learners na semináři Teaching in Foreign Language (leden 2006, Limerick, Irsko)
Petr Najvar: referát Early Language Learning in Czech Context in Research na konferenci Foreign Language Acquissition at an Early Age (březen 2006, PdF MU, Brno)

2005

Vlastimil Švec: referát Self-reflection as a useful means of construction of student teachers ́ knowledge na 12th International Conference ISATT (červenec 2005, Sydney, Austrálie)
Tomáš Janík: referát Aktuelle Entwicklungen in tschechischem Bildungswessen na konferenci Evropský prostor pro vzdělávání v rámci partnerství škol Brno–Stuttgart (prosinec 2005, PdF MU, Brno)
Tomáš Janík, Jiří Němec: referát Die Rolle der Forschung an der Pädagogischen Fakultät der Masaryk Universität in Brno na konferenci Lehre durch Forschung (listopad 2005, Kremž, Rakousko)
Tomáš Janík, Marcela Miková: referát Schule als lernende Organisation na konferenci EIS.WEB (říjen 2005, Bozen, Itálie)
Tomáš Janík: referát Methodologisches Vorgehen einer Videostudie na konferenci ÖFEB 2005 (září 2005, Linz, Rakousko)
Tomáš Janík a Marcela Miková: referát Lehr- Lernprozesse im tschechischen Physikunterricht – methodologisches Vorgehen und Ergebnisse einer Videostudie na setkání Forschungskoloqium am Institut für Pädagogik der Naturwissenschaften (červen 2005, Kiel, Německo)

2004

Vlastimil Švec: referát Experience of Student Teachers as a Source of their Pedagogical Knowledge na konferenci ISATT 2004 (červen 2004, Leiden, Nizozemí)

2003

Tomáš Janík: poster Pädagogisches Wissen bei LehramtskandidatInnen na konferenci ÖFEB 2003 (listopad 2003, Universität Wien, Rakousko)
Tomáš Janík, Iva Stuchlíková: poster Projection Technique and Concept Mapping: Instruments for Eliciting Pedagogical Knowledge na konferenci EARLI 2003 (srpen 2003, University Padova, Itálie)