Filozofové a jejich názory na pralátku
- Arché (řecky archí, latinsky principium) neboli pralátka, původ, počátek označovala ve
starověké řecké filozofii princip světa, z něhož svět vznikl.
- • Jako první přišel s konceptem arché Tháles z Milétu (asi 624 – 548/547 př. n. l.). Ten za
pralátku všech věcí a vesmíru považoval vodu, která byla věčně v pohybu a živá. Tvrdil, že zřeďováním
či vypařováním vody vznikl vzduch a oheň, naopak zhušťováním vody vznikly pevné látky.
- • Anaximenés z Milétu (asi 585 – 525 př. n. l.) za pralátku všeho považoval vzduch, který je
neomezený, nediferencovaný a stále se pohybující, vzduchem rozuměl i duši. Takto chápaný vzduch
byl tím, co vládlo vesmíru a co dávalo mu pohyb a smysl. Ostatní živly vznikly buď zhušťováním,
nebo zřeďováním vzduchu. Například řídnutím vzduchu se vzdušné částice od sebe odlučovaly, tím
nabývaly větší teploty a přecházely v oheň, naopak zhušťování způsobovalo ochlazování částic
a srážely se ve vítr, mračna, vodu a zem.
- • Herakleitos z Efesu (asi 540/535 – 480/475 př. n. l.) za pralátku všeho považoval oheň.
Svět a příroda byly dle Herakleita v neustálém pohybu, přičemž oheň byl ze všech živlů nejpohyblivější.
- • Podle Empedokla z Akragantu (asi 493 – 433 př. n. l.) nebyla možná existence jen jedné pralátky.
Uznával tedy existenci více pralátek, které se mezi sebou míchaly a zase oddělovaly. Vzniklé látky
a věci, které odpovídaly čtyřem stavům hmoty: země byla výrazem pevnosti a suchosti, voda
znamenala stav tekutý, vzduch symbolizoval těkavost a plynný stav a oheň byl nositelem tepla a světla.
- • Démokritos z Abdér (asi 460 – 370 př. n. l.) tvrdil, že podstatou celého světa jsou
atomy = nedělitelné a nejmenší částice. Atomy nikdy nevznikly a nikdy nezaniknou. Atomy byly
ze stejné hmoty a lišily se tvarem, velikostí a hmotností. Byly nezměnitelné, nestlačitelné,
tvrdé a v neustálém pohybu. Shlukováním atomů vznikly různé látky.
- • Dle Aristotela (asi 384/383 – 322 př. n. l.) byly čtyři základní živly nositeli čtyř
základních vlastností pralátky; živly se mohly vzájemně proměňovat, neboť pocházely ze společné
prahmoty. Vedle již zmíněných čtyř živlů předpokládal Aristotelés existenci éteru – „božské látky“,
která byla nehmotná, nezničitelná a byl z něj složen svět stálic.