Časopis Komenský

Cílem tohoto článku je upozornit na některá pravidla, která by měla být dodržována v kognitivně náročné výuce na druhém stupni základní školy. Na základě našeho tříletého výzkumu (Šeďová a kol., 2012) se pokoušíme určit základní principy výuky, v níž jsou žáci vedeni k přemýšlení nad kognitivně náročnými otázkami učitele. Jádro takové výuky tvoří učitelské otázky, které jsou považovány za klíčový prvek v procesu učení žáků. Za opakovaně prokázané se považuje to, že pokud učitel užívá kognitivně náročných otázek (otázky zaměřené na aplikaci, analýzu, syntézu či hodnocení), žáci se naučí více, než když učitel užívá otázky ověřující zapamatování faktů. Níže popisovaná pravidla se vztahují jak k prostředí, které by měl učitel žákům vytvořit, tak také ke způsobu vedení a řízení výuky učitelem.

O kognitivně náročné výuce hovoříme tehdy, pokud v rámci výuky převažuje pedagogická komunikace, při níž učitel využívá otázek vyšší kognitivní náročnosti při výkladu látky a při vedení diskuse se žáky s cílem podpořit jejich učení. Otázky vyšší kognitivní náročnosti musí splňovat dvě podmínky: zaprvé se vztahují na otázky zaměřené na aplikaci, analýzu, syntézu a hodnocení (Bloom, 1956), nikoli tedy na doslovné vybavení si faktu, který byl již aspoň jednou v nějaké podobě učitelem prezentován. Zadruhé odpověď na takové otázky nesmí být přímo dostupná z učebnice či jiného materiálu, který mají žáci k dispozici.

Celý text je dostupný v časopise Komenský, roč. 138, č. 1

Komentáře  

# Časopis Komenský - Sedm pravidel kognitivně náročné výukyKraig 2017-06-01 00:36
I leave a response when I appreciate a post on a site or I have something to add to the conversation. Usually it is
caused by the sincerness communicated in the article I
looked at. And on this article Časopis Komenský - Sedm
pravidel kognitivně náročné výuky. I was excited
enough to drop a thought ;-) I do have a couple of
questions for you if you do not mind. Could it be only me or do some of these responses look like left by brain dead people?
:-P And, if you are writing at additional places, I'd like to
keep up with anything new you have to post. Could you list the complete urls of
all your shared sites like your Facebook page, twitter feed, or linkedin profile?



Feel free to surf to my web page - hammer toe specialist (Epifania: http://susannZalewski.jimdo.com/)
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
# Časopis Komenský - Sedm pravidel kognitivně náročné výukyNora 2017-06-01 03:19
I comment when I like a post on a blog or I have
something to add to the discussion. It is triggered by the passion displayed in the
article I browsed. And on this post Časopis Komenský - Sedm pravidel kognitivně náročné
výuky. I was actually moved enough to post a leave a responsea
response ;-) I do have a couple of questions for you if it's okay.
Is it simply me or do a few of the comments appear as if they are coming from brain dead individuals?

:-P And, if you are writing at additional sites, I'd like to follow everything new you have to post.
Could you make a list every one of all your community pages like your
Facebook page, twitter feed, or linkedin profile?

Also visit my website ... digestive conditions - Carey: http://cherylenadler.weebly.com -
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit