Časopis Komenský

Asociace učitelů OV a ZSV představuje metodiku k tématu uprchlictví

Pro Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd je jedním z hlavních cílů reagovat na aktuální témata ve společnosti. V současné době se věnuje především tvorbě edukační sady na téma migrace, kterou připravuje ve spolupráci s Moderními dějinami.

V souvislosti s připravovanou koncepcí vydala Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd metodiku pro učitele k výuce o uprchlictví. Metodika je k dispozici pod otevřenou licencí Creative Commons, je tedy otevřeným vzdělávacím materiálem a její plné znění naleznete na stránkách Občankáři.cz. K dispozici by již brzy měla být i na stránkách metodického portálu rvp.cz. Nutno podotknout, že metodika není „stoprocentním návodem“ jak učit o uprchlících. Není ani univerzálním materiálem, jelikož v metodikách naleznete aktivity, při nichž žáci pracují se statistickými údaji, a proto pedagog musí počítat s tím, že určité informace bude nutné aktualizovat.

Cílem metodiky je především seznámit žáky s tématem, které je v současné době více než aktuální. V průběhu lekce má žák možnost pracovat s pojmy uprchlík – migrant – emigrace – azyl – azylant, diskutovat o problému, posilovat kompetence vztahující se k orientaci v problematice týkající se uprchlíků. Mým záměrem bylo přiblížit žákům situaci některých lidí, kteří opouštějí své domovy, a pochopit terminologii spojenou s problematikou migrace.

Představuji vám dvě zmiňované metodiky týkající se tématu uprchlictví. První metodika s názvem Kdo a proč utíká? je věnována žákům 1. stupně, druhá metodika s názvem Opouštím svůj domov je cílena na žáky 2. stupně základní školy a nižšího stupně gymnázií. Stručně vám budou představeny vybrané aktivity, které se žáky můžete v hodině využít, případně je přizpůsobit věku, možnostem a schopnostem žáků.

Celý text naleznete v časopise Komenský (číslo 04/ červen 2016/ ročník 140)

Doučování romských dětí v neziskové organizaci

Článek nabízí čtenáři možnost nahlédnout do procesu doučování romských dětí v nízkoprahovém klubu. Text je založen na důkladné znalosti terénu a nabízí (do jisté míry subjektivní) pohled lektora volnočasových a vzdělávacích aktivit na tuto problematiku. Lektor působil tři roky v Občanském sdružení Azalka, které pomocí doučování pomáhá romským dětem zvládat školní povinnosti. Jádro textu přináší odpověď na následující otázku: Jak probíhá doučování a jaké má výsledky?

Prezentovaný text vychází z dlouhodobého zúčastněného pozorování; část empirických dat byla zjišťována také prostřednictvím 23 polostrukturovaných rozhovorů, které se časově pohybovaly v rozmezí od 20 do 50 minut. Zjišťován byl pohled dětí, učitelů, pracovníků sdružení a rodičů. Během práce v terénu byly dodrženy standardy ochrany osobnosti těch, s nimiž jsem v terénu spolupracoval (informovanost, anonymita, důvěrnost získaných informací, nezneužití výsledků). Název občanského sdružení je anonymizován, stejně tak identita všech zúčastněných byla anonymizována a chráněna během výzkumu i po jeho skončení.

OBČANSKÉ SDRUŽENÍ AZALKA

Na příkladu Občanského sdružení Azalka prezentuji, jakou roli hraje nezisková organizace v procesu snahy o zlepšení vzdělávání Romů. Pomocí volnočasových a vzdělávacích aktivit a pomocí metod sociální práce se Občanské sdružení Azalka snaží snižovat míru sociálního vyloučení dětí a mládeže. Nízkoprahové centrum je umístěno v sociálně vyloučené lokalitě v přímém kontaktu s cílovou skupinou, a proto je ideálním místem pro dlouhodobou a systematickou činnost s dětmi a mládeží. Část dětí chodí do střediska téměř každý den.

Doučování

V prostorách Občanského sdružení Azalka se realizuje doučování. Je to jedna z hlavních náplní práce tohoto sdružení. Děti tak mají možnost procvičit si látku, která jim ve škole působí problémy. Mohou se zdokonalovat v aktuálním učivu, aby si současnou látku lépe osvojily. Mohou si nechat vysvětlit zmeškanou látku, připravit se na písemnou práci, vypracovat domácí úkol.

Celý text naleznete v časopise Komenský (číslo 03/ březen 2016/ ročník 140)

Jak popularizovat přírodní vědy na příkladu biologie

V souvislosti s připravovaným kariérním systémem učitelů nabývá potřeba dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků na intenzitě, zároveň se často zmiňuje nutnost podpory přírodovědných a technických oborů. Oba tyto aspekty byly obsaženy v projektu Popularizace vědy a výzkumu v přírodních vědách a matematice s využitím potenciálu MU (reg. číslo: CZ.1.07/2.3.00/45.0018).

Výše zmiňovaný projekt patří již k druhé generaci projektů Popularizace vědy, realizovaných v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost, do níž se Masarykova univerzita zapojila. Na jeho řešení se během března 2014 až června 2015 podílelo šest pracovišť Masarykovy univerzity (Rektorát, Ekonomicko-správní fakulta, Fakulta informatiky, Lékařská fakulta, Pedagogická fakulta a Přírodovědecká fakulta).

Úloha katedry biologie PdF MU

Hlavním cílem projektu byla podpora pozitivního vztahu vůči přírodovědným a technickým oborům. Z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity na projektu participovala katedra biologie. V souladu s hlavním cílem projektu bylo katedrou biologie navrženo osm klíčových aktivit, zaměřených na transfer zkušeností s problematikou popularizace vědy a rozšíření odborných kompetencí učitelů základních a středních škol, ať už díky praktické ukázce a práci s moderními vyučovacími prostředky, nebo výuce v terénu. Jednalo se o sedm kurzů s odbornou biologickou tematikou a o konferenci Jak popularizovat vědu. Přehled klíčových aktivit včetně stručné anotace podává tabulka 1. Některé z kurzů byly dokonce realizovány opakovaně (Praktická cvičení k učivu o sinicích a řasách, Metody práce s biologickým materiálem). Všechny z nabízených aktivit byly pro učitele základních a středních škol zdarma, přičemž tato skutečnost byla dopředu avizována i s faktem, že úspěšní účastníci získají osvědčení o absolvování kurzu a drobnou pomůcku přímo související s tématem kurzu.

Celý text naleznete v časopise Komenský (číslo 03/ březen 2016/ ročník 140)

Analýza a tvorba textu ve výuce vypravování

Problematika slohového vyučování je dlouhodobě závažným tématem didaktiky českého jazyka, přičemž úroveň slohového vyučování je ovlivňována mnoha faktory (Čechová, 1998) jako jsou základní metodická východiska, která se v důsledku procesu poznání proměňují, učebnice, tvořivost žáků i učitele, místo a pojetí slohu ve školním vzdělávacím programu atd.

Proces promyšleného vytváření jazykových projevů má několik fází: ujasnění cíle sdělení, výběr faktů, rozvržení obsahu, jazyková formulace (stylizace), pronesení nebo napsání jazykového projevu (textu). Volíme také odpovídající komunikační strategii, rozvrhneme si kompozici podle toho, jak chceme sdělit a rozvést svou hlavní myšlenku (téma). U mluvených projevů zvažujeme vedle jazykové složky i možnosti uplatnění mimojazykových prostředků. U psaných projevů pečlivě zvolíme název textu, dbáme na členění textu na odstavce, které by měly odpovídat myšlenkovému členění textu, pro přehlednost textu je obecně důležitá i grafická úprava. Vlastní tvorbu textu pak ovlivňují slohotvorní činitelé a při stylizaci textu zpravidla uplatňujeme určitý stylový postup. Stylové postupy obvykle rozlišujeme čtyři: informační, popisný, výkladový (úvahový) a vyprávěcí. Každý text by měl mít část úvodní, vlastní text a závěr, ale stavba vlastního textu se už liší podle jednotlivých stylových postupů.

Stylový postup vyprávěcí, jehož vytváření si v článku všimneme podrobněji, je založen na jazykovém podání nějakého příběhu tak, aby bylo pro čtenáře nebo posluchače poutavé. Rozsah vypravování může být nesmírně variabilní od jednoduché anekdoty až k mnohadílnému románu, avšak vždy je vyprávění založeno na vyvolání napětí u čtenáře nebo posluchače. Dobré vypravování čteme nebo posloucháme se zaujetím, se zvědavostí, jak příběh dopadne, se zájmem o osud hrdinů příběhu. Pokud by se nám čtenáře či posluchače nepodařilo upoutat, vtáhnout do děje, který s napětím sledují, ustrnuli jsme u pouhého popisu děje nebo podání zprávy, ale nevzniklo vypravování

Celý text naleznete v časopise Komenský (číslo 02/ prosinec 2015/ ročník 140)