Není porozumění bez dorozumění

Zkušený vědec Gnu a jeho mladá kolegyně Ngu v pětatřicáté galaxii jihojihozápadně od Země zkoumají mozek žáka Unga, aby odhalili jeho matematické schopnosti (rozhovory vedené v cizořeči jsou překládány do českého jazyka).

Gnu: Milý Ungu, nyní ti předložím k výpočtu úlohu z látky, kterou jste nedávno ve škole probírali. Zapiš si prosím: tři krát šest. A tuto úlohu vypočti.

Badatelka Ngu mezitím zapojuje přístroj na zobrazování mozkových operací, který je připojen k hlavě žáka Unga.

Žák Ung usilovně počítá.

Gnu: Nyní získáme zcela objektivní data o tom, jak žák Ung rozumí tomuto příkladu. Není to nádherné?

Ngu (nadšeně): Napínavé víc než jakákoliv detektivka, pane profesore.

Zatímco žák počítá, na obrazovce přístroje běží dlouhý pás dat, který se současně tiskne na pruh z hmoty připomínající papír. Gnu a Ngu se zájmem pročítají data.

Žák Ung píše: 3 x 6 = 15

Gnu: Ngu, zapněte prosím sémantický filtr na odstranění šumů a vytěžení nejdůležitějších dat.

Ngu zapíná sémantický filtr a po chvíli čekání se na obrazovce objevuje: 3 x 6 = 15. Ngu mírně svraští čelo, ale povzbudivě se usměje na žáka Unga.

Gnu: Výtečné. Nyní nám, Ungu, ukaž svůj výpočet.

Ung předkládá svůj zápis: 3 x 6 = 15.

Gnu: Milý Ungu, můžeš se nějak přesvědčit, jestli ve tvém výpočtu není chyba?

Ung: Mohu si násobení převést na sčítání, pane profesore, a pak výsledky porovnám. Učili jsme se to s naší paní učitelkou.

Gnu: Pusť se do toho, Ungu.

Žák Ung píše: 6 + 6 + 6 = 18.

Ung přemýšlí a přístroj opět zobrazuje dlouhou řadu dat.

Gnu: Zapněte sémantický filtr, Ngu.

Ngu zapíná sémantický filtr a po chvíli čekání se na obrazovce objevuje: 6 + 6 + 6 = 18. Ngu se povzbudivě usměje na žáka Unga.

Gnu: Co nám k tomu povíš, Ungu?

Ung: V tom násobení jsem se spletl, pane profesore. Patnáct se nerovná osmnáct, ale ty výsledky by se rovnat měly, to jsme se učili. Tak já to násobení opravím.

Ung píše své výpočty: 6 + 6 + 6 = 3 x 6 = 18.

Na obrazovce přístroje se po odfiltrování šumů objevuje: 6 + 6 + 6 = 3 x 6 = 18.

Všichni se radují.            

A my se sami sebe ptáme, jaké poučení plyne z tohoto mimozemského příběhu pro pozemšťana? Lecjaké. Ale třeba toto: není po-ROZUMění bez do-ROZUMění.

následující rozhovor