Hlasová hygiena
I. - úvodní informace | |
---|---|
Název: |
Hlasová hygiena
|
Předmět: |
Hudební výchova
|
Autor: |
Milena Tomanová
|
Věková skupina: |
Od: 14 Do: 15
|
Přílohy | |
II. - cíle a ověření | |
---|---|
Obsahové cíle a ověření: |
|
Jazykové cíle a ověření: |
|
III. - strategie, učební pomůcky | |
---|---|
Učební strategie: |
|
Učební pomůcky: |
dataprojektor, PC, tabule, fix
|
Popis hodiny |
---|
Úvod |
Motivace - krátké vyprávění vlastního skutečného příběhu o potížích s uzlíky na hlasivkách nebo jiného příběhu konkrétní osoby s podobnou tématikou - v angličtině. Poté je příběh doplněn o podrobnosti a vyprávěn česky. Otázka na závěr: Jak k takovým potížím dojde? Jak se podobných problémů vyvarovat? |
Hlavní část |
Opakování z minulé hodiny - studenti na sobě ukážou a popíší stavbu hlasového ústrojí a vznik hlasu. Následuje výklad o poruchách hlasového ústrojí na základě výše zmíněné situace. Studenti sledují videozáznamy, na nichž je vidět kmitání zdravých a nemocných hlasivek. Dialog se studenty na téma, k čemu jim získané poznatky mohou v životě sloužit (v jakých situacích je důležité správně a kultivovaně užívat hlas). Studenti dostanou za úkol sestavit ve skupinách desatero zásad pro všechny, kdo si chtějí zachovat zdravý hlas. |
Závěr |
Prezentace sestaveného desatera a jeho překlad do angličtiny. Učitel upozorní na sloveso "should", které je zde možné užít - co bych měl udělat, aby k problémům s hlasem nedocházelo? Jak si mohu pomoci, když mám nějaké problémy (nachlazení, chrapot, jiná indispozice)? Příklad desatera v angličtině je uveden v příloze. |