B. Smetana: Vltava (cyklus Má vlast)
I. - úvodní informace | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Název: |
B. Smetana: Vltava (cyklus Má vlast)
|
||||||
Předmět: |
Hudební výchova
|
||||||
Autor: |
Milena Tomanová
|
||||||
Věková skupina: |
Od: 14 Do: 15
|
||||||
Přílohy | |||||||
|
II. - cíle a ověření | |
---|---|
Obsahové cíle a ověření: |
|
Jazykové cíle a ověření: |
|
III. - strategie, učební pomůcky | |
---|---|
Učební strategie: |
|
Učební pomůcky: |
CD přehrávač, nahrávka skladby Vltava, nakopírované obrázky řeky, nakopírované doplňovačky, tabule, fix, nakopírované průvodní texty
|
Popis hodiny |
---|
Úvod |
Na tabuli je anglicky napsáno téma hodiny: Symphonic poem „Vltava“ (cycle My Country), vedle je připevněn plakát s anglickou slovní zásobou, dále jsou na tabuli vypsány všechny části cyklu „Má vlast“. Studenti si poslechnou úvodní ukázku – začátek symfonické básně Vyšehrad, učitel doplní, že tento motiv se ozývá rovněž v symfonické básni Vltava. Otázky učitele (v angličtině): Který nástroj hraje hlavní motiv? Jaké společné téma mají jednotlivé části cyklu? Učitel shrne informace získané od studentů a připomene historické a literární souvislosti – doba národního obrození, Smetanova inspirace ke tvorbě tohoto cyklu. Použije-li učitel slovo z již připravené slovní zásoby, podtrhne jej na plakátu jinou barvou. |
Hlavní část |
Studenti obdrží průvodní text k symfonické básni Vltava (zdroj – učebnice HV pro 7. ročník ZŠ) a list, na němž je nakreslen tok Vltavy a podél něj obrázky, které korespondují s jednotlivými částmi skladby. Text si přečtou a podle něj si do nákresu zaznačí „události“, které se jakoby „odehrávají“ během toku řeky. Mají pak anglicky říct, co do listu zaznamenali – neznají-li potřebná slovíčka, nahlédnou na plakát s připravenou slovní zásobou. Poté si ukázku poslechnou – mohou se buď držet svého nákresu a zjistit, zda se ve skladbě dokázali orientovat, nebo se na list nedívají a nechají se jakoby „unášet“ proudem řeky – proudem hudebního děje bez toho, že by se snažili poznat jednotlivé části. Po skončení ukázky následují dotazy učitele na typ poslechu, jaký si si daný student vybral, a dále na to, jaký jiný název by studenti skladbě dali. Další otázka – rozuměl by skladbě i člověk, který třeba ani nezná název skladby a neví, že se jedná o řeku? S využitím odpovědí studentů učitel vysvětlí podstatu programní hudby a zobrazování v hudbě (hudba nezobrazuje jevy, ale dynamické děje). |
Závěr |
Shrnutí – studenti se pokusí vysvětli, co je programní hudba (anglicky). V připraveném kvízu doplní chybějící výrazy nejprve česky a poté anglicky. Následuje společná kontrola. Závěrečný úkol – jste na festivalu Pražské jaro a anglický turista chce navštívit koncert s nějakou typicky českou skladbou. Ptá se na informace o cyklu „Má vlast“ (možno sehrát i jako scénku – dialog v angličtině) – co byste mu řekli? |