Harmonie - opakování a praktické použití
I. - úvodní informace | |
---|---|
Název: |
Harmonie - opakování a praktické použití
|
Předmět: |
Hudební výchova
|
Autor: |
Milena Tomanová
|
Věková skupina: |
Od: 14 Do: 15
|
Přílohy | |
II. - cíle a ověření | |
---|---|
Obsahové cíle a ověření: |
|
Jazykové cíle a ověření: |
|
III. - strategie, učební pomůcky | |
---|---|
Učební strategie: |
|
Učební pomůcky: |
CD přehrávač, tabule s notovými linkami, fix, nakopírované křížovky, nahrávka písně Diana
|
Popis hodiny |
---|
Úvod |
V úvodu hodiny proběhne opakování základních harmonických funkcí včetně anglických názvů a pojmů z hudební teorie (akord, kvintakord, stupnice, tónina, interval, takt, notová osnova, kytarová značka)) včetně anglických ekvivalentů. Učitel připomene schéma bluesové dvanáctky. Studenti si poslechnou píseň P. Anky "Diana" a mají doplnit do textu harmonické funkce. Pokusí se také o překlad textu. |
Hlavní část |
Proběhne společná kontrola zapsané harmonie, učitel vysvětlí vznik pořadí funkcí T-VI.st.-S-D na základě bluesové dvanáctky. Studenti si píseň společně zazpívají s doprovodem kytary a basových tónů hraných na klavír, sledují při tom změny harmonických funkcí. Poté se pokusí přepsat píseň o tóninu výš. Jeden ze studentů provádí zápis na tabuli s notovými linkami, zapíše akordy v notách a pomocí značek. Učitel vysvětlí princip tvoření mollového VI. stupně. |
Závěr |
Studenti se rozdělí do skupinek a pokusí se sestavit přehled základních akordů (i mollových - VI. stupně) v tónině C dur, D, dur a G dur (pokud je to možné, vytvoří skupinky tak, aby v každé byl jeden student hrající na kytaru nebo klavír). Mohou si také ve skupinkách sami vyzkoušet doprovodit na kytaru píseň Diana (nebo jinou píseň) - studenti si donesou své kytary, aby v každé skupince byla jedna. Na závěr doplní anglické výrazy z oblasti harmonie do křížovky s hádankou. |