Josef Haydn - Symfonie G dur č. 94
I. - úvodní informace | |
---|---|
Název: |
Josef Haydn - Symfonie G dur č. 94
|
Předmět: |
Hudební výchova
|
Autor: |
Milena Tomanová
|
Věková skupina: |
Od: 14 Do: 15
|
Přílohy | |
II. - cíle a ověření | |
---|---|
Obsahové cíle a ověření: |
|
Jazykové cíle a ověření: |
|
III. - strategie, učební pomůcky | |
---|---|
Učební strategie: |
|
Učební pomůcky: |
nahrávka symfonie G dur „S úderem kotlů“, CD přehrávač, tabule, fix, nakopírované texty s životopisnými daty J. Haydna (zdroj: BBC Music Magazine, June 2009, s.46-50)), lístky čistého papíru malého formátu, portrét J. Haydna (zdroj: http://cs.wikipedia.or
|
Popis hodiny |
---|
Úvod |
Úvodní motivace pomocí hudby – poslech krátké ukázky z Koncertu Es dur pro trubku a orchestr J. Haydna. Představení a charakteristika autora přezdívaného „papá Haydn“ a typických rysů jeho hudby – na základě ukázky a portrétu. Studenti obdrží nakopírované listy s životopisnými daty o životě J. Haydna – viz příloha. (Název skladby napsat na tabuli - upozornit na rozdíly u slova "koncert" v angličtině - koncert jako událost, koncert jako hudební forma.) |
Hlavní část |
Rozdělí se do dvojic nebo trojic, kažá z nich zpracuje jeden z důležitých roků skladatelova života (vznikne osm skupin) – tzn. přečte odstavec, vybere z něj dvě důležité informace a dva anglické výrazy vztahující se k hudbě, které zapíše na tabuli. Po stanoveném čase jsou získané informace česky předneseny ostatním. Na tabuli vznikne minislovníček anglických výrazů vztahujících se k instrumentální hudbě. Následuje poslech první věty ze Symfonie č. 94 G dur „S úderem kotlů“. Studenti jsou upozorněni, že na konci této symfonie je čeká překvapení – slovo „surprise“ je zapsáno na tabuli. Po skončení ukázky je vysvětlen anglický název této symfonie. Studenti se mají pokusit o charakteristiku slyšeného pomocí výrazů na tabuli. Učitel doplní další typické rysy Haydnovy hudby a hudby počátků klasicismu. |
Závěr |
Na závěr hodiny proběhne shrnutí informací. Každá z osmi skupin studentů česky napíše na malé lístečky dvě otázky vztahující se k jejich odstavci. Lístečky jsou vloženy do klobouku nebo jiné nádoby, zamíchány a zástupce každé poloviny třídy si vybere „překvapení“ - otázku. Po ukončení této vědomostní soutěže mají studenti napsat české ekvivalenty anglických výrazů z „minislovníčku“ na tabuli. |