J. S. Bach - Mše h moll, fuga
I. - úvodní informace | |
---|---|
Název: |
J. S. Bach - Mše h moll, fuga
|
Předmět: |
Hudební výchova
|
Autor: |
Milena Tomanová
|
Věková skupina: |
Od: 14 Do: 15
|
Přílohy | |
II. - cíle a ověření | |
---|---|
Obsahové cíle a ověření: |
|
Jazykové cíle a ověření: |
|
III. - strategie, učební pomůcky | |
---|---|
Učební strategie: |
|
Učební pomůcky: |
CD přehrávač, PC, nahrávka skladeb, lepicí papírky, prezentace s fotografiemi interiéru barokního kostela,příklad notového záznamu (zdroj:http://wikipedia.infostar.cz/f/fu/fugue.html)
|
Popis hodiny |
---|
Úvod |
Odkaz na předchozí hodinu o A. Vivaldim (Čtvero ročních dob) - během ní vznikl plakát s obrázkem interiéru barokního kostela, k němuž byly na kartičkách umístěny názvy hudebních prostředků. Po této světské skladbě bude nyní uvedena skladba z okruhu hudby duchovní (upozornění na toto rozdělení). |
Hlavní část |
Studenti se pokusí vžít se do pocitů barokního člověka, který v chrámě poslouchá jednu z Bachových skladeb - Gloria ze Mše h moll. Zároveň je promítána prezentace s fotografiemi interiéru barokního kostela. Poté si studenti poslechnou ještě Toccatu a fugu d moll. Následuje dialog se studenty - jak se jim dařilo vžít se do cítění barokního člověka, jaké byly jejich vlastní pocity, jakých dalších vyjadřovacích prostředků barokní hudby si všimli, jaké našli souvislosti mezi vyjádřováním v barokním výtvarném umění a v hudbě. Během dialogu jsou uváděny příslušné anglické ekvivalenty. Učitel vysvětlí princip fugy. |
Závěr |
Studenti se pokusí analyzovat notový záznam a pak s pomocí učitele nakreslit schéma expozice fugy. Při opakovaném poslechu dají zvednutím ruky najevo nástup jednotlivých témat. Závěrečné shrnutí - anglické názvy dalších hudebních prostředků, jichž si v této hodině všimli, opět napíší na papírky a vlepí do obrázku interiéru kostela. |