Počátky polyfonie, intervaly
I. - úvodní informace | |
---|---|
Název: |
Počátky polyfonie, intervaly
|
Předmět: |
Hudební výchova
|
Autor: |
Milena Tomanová
|
Věková skupina: |
Od: 14 Do: 15
|
Přílohy | |
II. - cíle a ověření | |
---|---|
Obsahové cíle a ověření: |
|
Jazykové cíle a ověření: |
|
III. - strategie, učební pomůcky | |
---|---|
Učební strategie: |
|
Učební pomůcky: |
nakopírované křížovky a kvízy, Orffovy nástroje, klavír, tabule, fix
|
Popis hodiny |
---|
Úvod |
Východisko - odkaz k minulým hodinám, kdy studenti slyšeli gregoriánský chorál - jednohlas. Učitel vysvětlí podstatu nové hudební formy - organum, která je jedním z prvních pokusů o vícehlas. (Již známá chorálová melodie je posunuta o interval kvarty nebo kvinty.) Učitel napíše na tabuli anglické výrazy pro slova interval, kvarta, kvinta, jednohlas, vícehlas. |
Hlavní část |
Krátký výklad učitele - intervaly. Studenti obdrží pracovní list, v němž mají doplnit správný interval do křížovky, tajenkou je jméno jednoho z autorů prvních vícehlasů. Na tabuli jsou průběžně doplňovány anglické výrazy pro důležité pojmy. Studenti pak dostanou za úkol zkomponovat ve skupinách vlastní vícehlas dle daného vzoru - s využitím slovní deklamace nebo nástrojů Orffova instrumentáře. Skupiny po uplynutí stanoveného času předvedou svůj vícehlas. Na závěr je vytvořen skutečný mnohohlas - všechny skupiny svou skladbu hrají zároveň. Schéma polyfonní skladby a křížovka - se svolením převzato od kolegyně Veroniky Waldhansové. |
Závěr |
Studenti si zkusí zazpívat kánon "Bratře Kubo" v anglické verzi - "Are you sleeping, brother John". Poté doplní kvíz "pomíchaný slovník" - správně propojí odpovídající dvojice českých a anglických výrazů. |