Hudba středověku - gregoriánský chorál
I. - úvodní informace | |||||
---|---|---|---|---|---|
Název: |
Hudba středověku - gregoriánský chorál
|
||||
Předmět: |
Hudební výchova
|
||||
Autor: |
Milena Tomanová
|
||||
Věková skupina: |
Od: 14 Do: 15
|
||||
Přílohy | |||||
|
II. - cíle a ověření | |
---|---|
Obsahové cíle a ověření: |
|
Jazykové cíle a ověření: |
|
III. - strategie, učební pomůcky | |
---|---|
Učební strategie: |
|
Učební pomůcky: |
dataprojektor, PC, časová přímka s obrázky, karty se slovy, svíčka, nakopírované listy s kvízem (se svolením převzato od autorky - kolegyně Veroniky Waldhansové)
|
Popis hodiny |
---|
Úvod |
Návaznost na minulou hodinu věnovanou rozdělení časové přímky na jednotlivá období a umělecké slohy – na tabuli je časová přímka doplněná obrázky studentů zachycující skutečnosti typické pro určitý sloh nebo důležité osobnosti a události daných časových úseků. Učitel anglicky popíše časovou přímku – názvy uměleckých slohů a typické znaky s odkazem na obrázky. |
Hlavní část |
Krátký úvod učitele o hudbě středověku a její souvislosti s křesťanstvím doplněný obrázky zachycujícími prostředí kláštera a kostela. Na tabuli jsou umístěny karty s důležitými pojmy v angličtině, průběžně jsou doplňovány dalšími. Učitel vysvětlí funkci této hudby. Poté se studenti mají pokusit uklidnit a vyslechnout ukázku gregoriánského chorálu. V místnosti jsou zataženy záclony, na zemi je uprostřed umístěna svíčka – pokus navodit soustředěnou atmosféru. Následuje diskuse se studenty, jak se jim dařilo soustředit se, jak se jim ukázka poslouchala, zda se jim líbila. Učitel pomůže studentům vyvodit základní hudební znaky tohoto typu hudby a pochopit jejich smysl a funkci. |
Závěr |
Studenti vyplní pracovní list, jehož správné odpovědi dávají výsledek kvízu – slovo „gregoriánský chorál“. Poté se rozdělí na dvě skupiny, každá dostane polovinu karet z tabule s anglickými slovy a polovinu karet z obálky, která obsahuje české významy těchto pojmů (podle počtu studentů dodáme i další slova z oblasti hudby, aby pojmů bylo dost). Skupiny mají mezi sebou „obchodovat“ s kartami – v co nejkratším čase se pokusit vyměnit s druhou skupinou slova tak, aby jim ve stanoveném časovém limitu vzniklo co nejvíce správných anglicko-českých dvojic. |