Československá republika
I. - úvodní informace | |
---|---|
Název: |
Československá republika
|
Předmět: |
Dějepis
|
Autor: |
Petra Kovalová
|
Věková skupina: |
Od: 14 Do: 15
|
Přílohy | |
II. - cíle a ověření | |
---|---|
Obsahové cíle a ověření: |
|
Jazykové cíle a ověření: |
|
III. - strategie, učební pomůcky | |
---|---|
Učební strategie: |
|
Učební pomůcky: |
historický atlas
tabulka na přiřazování českých a anglických výrazů |
Popis hodiny |
---|
Úvod |
Běžný začátek hodiny - Tk, absence, téma hodiny. Téma hodiny napíše učitel na tabuli česky i anglicky, žáci si opíší do sešitu. |
Hlavní část |
Hodinu začneme velmi stručným opakováním událostí konce první světové války - učitel klade otázky, žáci odpovídají. Zastavíme se u data 28. říjen 1918 - ptáme se žáků, proč je to pro nás tak význačné datum. Následuje výklad o typických rysech Československé republiky - forma státu, forma vlády, rozloha, členění země, hospodářská vyspělost, národnostní složení. Během výkladu zároveň pracujeme s nástěnnou mapou a dějepisnými atlasy, na kterých si jednotlivé věci dokládáme. Ještě předtím, než učitel vysvětlí daný okruh - např. členění země, zadá žákům, aby v atlase zjistili o této věci co nejvíce. Průběžně píšeme na tabuli zápis. U vybraných slov uvedeme na tabuli barevně anglický ekvivalent, který si žáci poznačí také do sešitu. Nezapomeneme výraz vždy také přečíst, aby žáci znali správnou výslovnost. |
Závěr |
Na závěr hodiny si připravíme krátkou přiřazovací hru. Můžeme ji zpestřit tak, že kromě českého a anglického ekvivalentu přidáme ještě jeden sloupec výrazů či jmen, které budou v úzkém vztahu k původním výrazům (např. prezident - T. G. M. nebo ústava - nejvyšší zákon země), dále do výčtu anglických výrazů pod tabulkou přidáme i výrazy, které jsou podobné správným výrazům, nebo některé výrazy z třetího sloupce vynecháme - viz příloha. Při kontrole necháme žáky číst celý řádek, procvičíme tak také výslovnost anglických výrazů. |