G. Orwell - 1984 - rozbor textu
I. - úvodní informace | |
---|---|
Název: |
G. Orwell - 1984 - rozbor textu
|
Předmět: |
Český jazyk
|
Autor: |
Petra Kovalová
|
Věková skupina: |
Od: 14 Do: 15
|
Přílohy | |
II. - cíle a ověření | |
---|---|
Obsahové cíle a ověření: |
|
Jazykové cíle a ověření: |
|
III. - strategie, učební pomůcky | |
---|---|
Učební strategie: |
|
Učební pomůcky: |
čítanka Fraus 9
archy s hesly Strany v angličtině (z minulé hodiny, viz příloha) |
Popis hodiny |
---|
Úvod |
- běžný začátek hodiny (TK, absence, náplň hodiny) - připomenutí učiva minulé hodiny - G. Orwell a jeho dílo (časové a místní zařazení autora, stručný obsah Farmy zvířat, název románu 1984 - v rámci opakování také překlad hesel Strany z aj do čj, učitel opět vyvěsí na tabuli, žáci přečtou anglicky a přeloží do češtiny |
Hlavní část |
- kontrola domácího úkolu - zamyšlení nad jedním z hesel Strany, nad danými texty lze rozvinout širší diskusi, pokud toho jsou žáci schopni a čas to dovolí - práce s ukázkou z románu 1984 v čítance Fraus 9 (upozorníme žáky, že text není původní, ale je průběžně krácen), rozbor textu (učitel klade otázky, žáci odpovídají) - vypravěč, hlavní myšlenky, znaky totalitního režimu v ukázce, manipulace myšlení a jazyka, autocenzura); učitel doplní děj mimo ukázku |
Závěr |
- zápis do sešitu (informace o románu 1984) a překlad vybraných slov (vyzveme žáky, aby vybrali nejdůležitější slova, pojmy a pokusili se je přeložit, učitel pomůže s překladem tam, kde žáci již nezvládají) |