Fikce a utopie - R.U.R.
I. - úvodní informace | |
---|---|
Název: |
Fikce a utopie - R.U.R.
|
Předmět: |
Český jazyk
|
Autor: |
Tamara Spoustová
|
Věková skupina: |
Od: 12 Do: 13
|
Přílohy | |
II. - cíle a ověření | |
---|---|
Obsahové cíle a ověření: |
|
Jazykové cíle a ověření: |
|
III. - strategie, učební pomůcky | |
---|---|
Učební strategie: |
|
Učební pomůcky: |
čítanka FRAUS
nakopírované úryvky R.U.R. s vyznačením role (nejlépe v textu vždy jednu roli zatrhat např. zvýrazňovačem) |
Popis hodiny |
---|
Úvod |
Běžný organizační úvod hodiny. Upozornění - tato příprava vyžaduje nejméně dvouhodinový blok literární výchovy (lze zajistit například výměnou hodiny s některým kolegou) |
Hlavní část |
Dílo Karla Čapka s důrazem na utopie - krátký výklad. Vznik mezinárodního slova robot. Krátká řízená diskuse s žáky o současné české fantastice v návaznosti na domácí četbu žáků (Neff, Novotný, Kulhánek, Medek, Neomillnerová a další současní autoři české fantastiky) Hlavní náplň literární dvouhodinovky: Dramatizace části ukázky R.U.R. - čtený text s náznaky scénických akcí. Úryvek v příloze není třeba dramatizovat celý, záleží na výběru učitele. Podle výběru úryvku se tedy bude měnit i anglická slovní zásoba, s níž bude vyučující pracovat. Vyučující podle zájmu žáků přidělí role a rozdá jednotlivé nakopírované scénáře s vyznačením přidělené role. Při dramatizaci učitel některá použitá slova píše na tabuli anglicky - bez mluvení a komentářů. V příloze jsou vyznačena slova, s nimiž jsem pracovala já. Reflexe dramatizovaného textu - dojmy, pocity, myšlenky, které žáky při dramatizaci napadly (ať již při poslechu, nebo hraní role) Práce s anglickou slovní zásobou - učitel slova na tabuli přečte a požádá na přeskáčku žáky, aby jednotlivá slova přečetli. Poté smaže jejich české ekvivalenty a požádá žáky o překlad. Slovní zásobu si žáci přepíší do sešitu literární výchovy, příští hodinu literatury ji s vyučujícím zopakují. |
Závěr |
Běžný organizační závěr hodiny. |