Základní skladební dvojice
I. - úvodní informace | |
---|---|
Název: |
Základní skladební dvojice
|
Předmět: |
Český jazyk
|
Autor: |
Tamara Spoustová
|
Věková skupina: |
Od: 10 Do: 12
|
Přílohy | |
II. - cíle a ověření | |
---|---|
Obsahové cíle a ověření: |
|
Jazykové cíle a ověření: |
|
III. - strategie, učební pomůcky | |
---|---|
Učební strategie: |
|
Učební pomůcky: |
učebnice, sešit, pracovní sešit, sady terminologie a vět (viz příloha)
|
Popis hodiny |
---|
Úvod |
Běžná organizační část hodiny. Opakování látky z minulé hodiny. |
Hlavní část |
Obsahové cíle: Společné vyvození informací o podmětu a přísudku, zápis na tabuli a do sešitu. Zopakování - druhy podmětu, druhy přísudku (společně ústně, zápis na tabuli a do sešitu). Praktická část - žák ve větách vyhledá základní skladební dvojici, určí druh podmětu a přísudku (cvičení v učebnici nebo pracovním sešitě). Jazyková část: Seznámení s anglickou terminologií - vyučující buď napíše na tabuli nebo připevní na nástěnku v zorném poli žáků termíny týkající se zopakované látky (využije k tomu čas, kdy žáci vypracovávají samostatně zadané cvičení). Poté učitel vypracované cvičení vybere k pozdější kontrole a vrátí se k anglické terminologii - termín vždy ukáže, vysloví a požádá některého z žáků o správné zopakování (výslovnost vyučující případně opravuje). Poté vyučující rozdá do dvojic připravené sady anglické terminologie k tématu a české věty (viz příloha, nutno případně zvětšit a terminologii rozstříhat). Úkolem dvojic je přiřadit nad českou větu vždy nad podmět a přísudek jeho druh nejprve v češtině a poté v angličtině. Má-li dvojice hotovou jednu větu, přihlásí se, vyučující zkontroluje, správně určenou větu odebere. (Aktivitu v této podobě možno realizovat jen při nízkém počtu žáků ve třídě - zkoušeno při počtu 10 žáků, tj. 5 dvojic. Při vyšším počtu nutno zvolit jiný způsob kontroly.) |
Závěr |
Zopakování a shrnutí látky. Zopakování anglických termínů - vyslovují žáci. Zadání DÚ. Běžný závěr hodiny |