Porozumění textu
I. - úvodní informace | |
---|---|
Název: |
Porozumění textu
|
Předmět: |
Český jazyk
|
Autor: |
Petra Kovalová
|
Věková skupina: |
Všechny věkové skupiny
|
Přílohy | |
II. - cíle a ověření | |
---|---|
Obsahové cíle a ověření: |
|
Jazykové cíle a ověření: |
|
III. - strategie, učební pomůcky | |
---|---|
Učební strategie: |
|
Učební pomůcky: |
pracovní list
|
Popis hodiny |
---|
Úvod |
- běžný začátek hodiny (TK, téma hodiny, absence) - v českém jazyce - tato hodina je koncipovaná jako hodina, ve které dochází k procvičení a upevnění dovedností při práci s podobným typem úloh, pokud chcete tuto aktivitu použít ve třídě, která s takovýmto typem úloh ještě moc nepracovala, doporučuji jednotlivé části hodiny popřeházet (tzn. nejdřív práce s textem, poté reflexe tematiky) |
Hlavní část |
- učitel se ptá žáků, proč je schopnost porozumění textu důležitá, v čem je její užitečnost pro jejich další praktický život - učitel se zeptá žáků v čem a proč podle nich chybovali při plnění takovéhoto úkolu minule - učitel vyzve žáky, aby si sami pro sebe teď zformulovali (ústně či písemně - záleží na učiteli) pravidla práce s podobným typem úloh či vhodný postup řešení, společně potom se žáky učitel pravidla a postup projde - nejprve žáci dostali za úkol vyřešit pracovní list (pravdivé a nepravdivé výroky), poté jsme procházeli správné řešení, hledali oporu pro zdůvodnění odpovědi přímo v textu - následuje práce s pracovním listem - žáci jej samostatně vypracují, po uplynutí časového limitu, učitel se žáky projde správné řešení - důležité je vše zdůvodnit, podložit pasáží z textu - na závěr se učitel ptá, kde žáci udělali chybu tentokrát, jak se jí mohli vyhnout apod. |
Závěr |
- aby přechod k anglickým výrazům nebyl násilný začneme překladem názvů měst, které se v textu vyskytují - Jamestown, Newfoundland a ptáme se žáků, proč asi dostaly takové jméno, jestli znají i jiné podobné názvy měst - pokračujeme překladem další klíčových pojmů textu |